Εθνικό Πρόγραμμα Πρόληψης Καρκίνου ΤΡΑΧΗΛΟΥ ΜΗΤΡΑΣ- Πως θα κλείσω Δωρεάν Εξετάσεις

Σε μία νέα προσπάθεια του Υπουργείου Υγείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, ξεκίνησε  στις 13 Μαΐου 2024, η αποστολή των πρώτων sms στους δικαιούντες προληπτικών εξετάσεων test PAP, μοριακό τεστ HPV DNA και εξέταση για κολποσκόπηση και βιοψία.

Συγκεκριμένα, και με βάση τις ανακοινώσεις στο Δελτίο Τύπου του Υπουργείου Υγείας, το πρόγραμμα οργανώθηκε από την Αναπληρώτρια Υπουργό Υγείας , Ειρήνη Αγαπηδάκη στο πλαίσιο του Εθνικού Προγράμματος Προσυμπτωματικού Ελέγχου ΠΡΟΛΑΜΒΑΝΩ.

Το πρόγραμμα περιλαμβάνει τις γυναίκες 21 έως 65 ετών. Αναλυτικότερα, οι δικαιούχοι θα λάβουν μέσω της άυλης συνταγογράφησης, εφόσον το έχουν ενεργοποιήσει, ένα τυποποιημένο sms με έναν αριθμό παραπεμπτικού.

Πώς κλείνω ραντεβού;

Αναλυτικά στις οδηγίες του Υπουργείου φαίνεται ότι:

Αφού λάβουν οι δικαιούχοι το μήνυμα θα εισέλθουν στον ιστότοπο του gov και θα αναζητήσουν το σημείο «Συνεργαζόμενα Κέντρα Διενέργειας Εξετάσεων». Εκεί, συμπληρώνοντας τα στοιχεία  ανά την περιοχή θα βρουν τον πάροχο  που συνεργάζεται με το Πρόγραμμα. Έπειτα θα κλείσουν ραντεβού, δίνοντας το ΑΜΚΑ, για τη διεκπεραίωση της εξέτασης. Τα αποτελέσματα θα λάβουν από τον Γυναικολόγο Γιατρό που έκανε την εξέταση.

Προσοχή:

Όσες γυναίκες  δεν έχουν έχουν ενεργοποιήσει την άυλη συνταγογράφηση μπορούν χρησιμοποιώντας το ΑΜΚΑ, να απευθυνθούν σε  συνεργαζόμενο κέντρο της περιοχής τους και να κλείσουν έτσι το ραντεβού τους, χωρίς κάποια οικονομική επιβάρυνση.

Προϋποθέσεις:

Οι γυναίκες που ανήκουν από 21 έως 29 έτη να μην  έχουν πραγματοποιήσει εξέταση PAP ή HPV-DNA κατά τα τρία (3) προηγούμενα ημερολογιακά έτη.

Οι γυναίκες που ανήκουν από 30 έως 65 έτη να μην έχουν πραγματοποιήσει εξέταση HPV-DNA κατά τα πέντε (5) προηγούμενα ημερολογιακά έτη και εξέταση PAP κατά τα τρία (3) προηγούμενα ημερολογιακά έτη.

Καθίσταται σαφές ότι οι εξετάσεις που διενεργούνται στο πλαίσιο του Προγράμματος Πρόληψης με την ονομασία “Σπύρος Δοξιάδης” συνεχίζουν να παρέχονται δωρεάν στις δικαιούχους, και δεν εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του άρθρου 25 του ν. 5102/2024.

Πηγές:

https://testpap.gov.gr/

https://testpap.gov.gr/pos-mporo-na-kano-tis-exetaseis/

https://testpap.gov.gr/poioi-einai-dikaioyhoi/

 

Διαγνωστικές εξετάσεις: Ποιοι γλιτώνουν τις νέες χρεώσεις (3 ευρώ);

Από την 1η Μαΐου, ξεκίνησαν οι νέες χρεώσεις στις διαγνωστικές εξετάσεις ανά παραπεμπτικό υπέρ ΕΟΠΥΥ, όπου σύμφωνα με το άρθρο 25 του νεοψηφισθέντος νόμου για την Υγεία υπ΄ αριθμ. 5102/24 «Δράσεις δημόσιας υγείας – Ρυθμίσεις για την ενίσχυση του Εθνικού Συστήματος Υγείας και άλλες διατάξεις», θα καταβάλλονται στα συμβεβλημένα ιδιωτικά διαγνωστικά κέντρα και στους κλινικοεργαστηριακούς ιατρούς ένα (1) ευρώ ανά παραπεμπτικό για την εκτέλεση διαγνωστικών εξετάσεων βιολογικών υλικών και τρία (3) ευρώ ανά παραπεμπτικό για την εκτέλεση απεικονιστικών ελέγχων.
Δεκτή έγινε η παρέμβαση – διεκδίκηση της ΕΣΑμεΑ στο παραπάνω άρθρο, ένα αίτημα το οποίο τοποθετήθηκε και στη συνεδρίαση στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής, εξασφαλίζοντας τα ακόλουθα:

«Εξαιρούνται από την εφαρμογή του δεύτερου εδαφίου, οι κάτωθι:

  • πάσχοντες από μεσογειακή αναιμία, δρεπανοκυτταρική νόσο, χρόνια νεφρική ανεπάρκεια τελικού σταδίου που είναι σε θεραπεία υποκατάστασης νεφρικής λειτουργίας ή περιτοναϊκή κάθαρση ή έχουν υποβληθεί σε μεταμόσχευση, 
  • οι πάσχοντες από κυστική ίνωση
  • οι πάσχοντες από σακχαρώδη διαβήτη τύπου 1, οι ακρωτηριασμένοι που λαμβάνουν το εξωϊδρυματικό επίδομα με ποσοστό αναπηρίας εξήντα επτά τοις εκατό (67%) και άνω,
  • όσοι έχουν πιστοποιημένη αναπηρία από Κέντρο Πιστοποίησης Αναπηρίας ογδόντα τοις εκατό (80%) και άνω, για οποιαδήποτε πάθηση».

Σύμφωνα με νέα διευκρινιστική Εγκύκλιο του ΕΟΠΥΥ για την παρακράτηση 1€ ή 3€ ανά παραπεμπτικό του άρθρου 25 του Ν.5102/2024, που δημοσιεύθηκε στις 22/5/2024 προβλέπεται ότι:

● Δεν υπάρχει χρέωση σε όσες προληπτικές εξετάσεις υπάγονται στο Πρόγραμμα Δοξιάδη, καθότι εντάσσονται σε καθεστώς ειδικής χρηματοδότησης από το Υπουργείο Υγείας

● Δεν υπάρχει χρέωση στους άνωθεν δικαιούχους του ΕΟΠΥΥ, για όσες εξετάσεις διεκπεραιώνονται στα Δημόσια, Πανεπιστημιακά και Στρατιωτικά Νοσοκομεία, στο Ωνάσειο Καρδιοχειρουργικό Κέντρο, στο Γενικό Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης “Παπαγεωργίου”, στο Γενικό Νοσοκομείο Θήρας, στο Ευγενίδειο Θεραπευτήριο, στην “Παναγία Φανερωμένη – Φιλανθρωπικό Ίδρυμα Αθανασίου και Βέρας Κουλούρα”, στο Νοσοκομείο Αίγινας “Ο Άγιος Διονύσιος”, στο Ίδρυμα Ιατροβιολογικών Ερευνών της Ακαδημίας Αθηνών και γενικά σε παρόχους, οι οποίοι για εξετάσεις σε εξωτερικούς ασθενείς-δικαιούχους περίθαλψης ΕΟΠΥΥ δεν υπόκεινται σε μηχανισμό αυτόματης επιστροφής.

● Τέλος, με βάση την περ.12 της υποπαρ. 2 της παρ. ΙΒ του ν.4093/2012 (Α’222), όπως διαμορφώθηκε με το άρθρο 25 του Ν. 5102/2024, όσοι είναι ασφαλισμένοι Ευρωπαϊκών Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης, δεν γίνεται η παρακράτηση του ποσού (1-3 ευρώ).

Η ΕΣΑμεΑ εξακολουθεί να ζητά την επέκταση της προαναφερθείσας προτεινόμενης διάταξης σε όλα τα άτομα με αναπηρία ή/και με χρόνια πάθηση με ποσοστό αναπηρίας από 50% και άνω, προκειμένου να ισχύσει η εξαίρεση από τα προβλεπόμενα ποσά και σε αυτούς.

Επίσης, με το Άρθρο 15 «Συνταγογράφηση φαρμάκων, θεραπευτικών πράξεων και διαγνωστικών εξετάσεων στους ανασφάλιστους και τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες και από τον ιδιώτη προσωπικό ιατρό για τους εγγεγραμμένους ασθενείς του – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 33 ν. 4368/2016» πέρασε ακόμη μία διεκδίκηση του αναπηρικού κινήματος, η συνταγογράφηση και από ιδιώτη προσωπικό γιατρό σε ανασφάλιστους πολίτες με αναπηρία ή χρόνια πάθηση, για αποφυγή συνωστισμού νεφροπαθών, καρκινοπαθών στις δημόσιες δομές, ή λόγω θεμάτων παιδιών με αναπηρία (νοητική αναπηρία, αυτισμό, σύνδρομο down κ.α.) τα οποία έχουν χτίσει σχέση εμπιστοσύνης με τον θεράπων ιατρό που τα παρακολουθεί κλπ.

Παράλληλα, με το Άρθρο 16 λύνεται έστω και για 3 χρόνια το μεγάλο πρόβλημα με τις ηπαρίνες- με την ΕΣΑμεΑ να συνεχίζει να διεκδικεί μόνιμη και οριστική λύση.

Θετικά κρίνεται η διάταξη 1.α του Άρθρου 50 σύμφωνα με την οποία παρατείνεται μέχρι 30.6.2024 η δυνατότητα σε ανασφάλιστους νεφροπαθείς να προβαίνουν σε αιμοκάθαρση και σε ιδιωτικούς φορείς.

Παράλληλα, στο Άρθρο 51 του ίδιου νόμου, έγινε δεκτή η πρόταση της ΕΣΑμεΑ, ώστε οι συμβάσεις εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου Ορισμένου Χρόνου του έκτακτου προσωπικού των φορέων του άρθρου 34, που παρέχουν τις υπηρεσίες τους, κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος, να παρατείνονται από τη λήξη τους μέχρι τη δημοσίευση του διορισμού των επιτυχόντων των οριστικών πινάκων διοριστέων της υπ’ αρ. 7Κ/2019 Προκήρυξης του Ανώτατου Συμβουλίου Επιλογής Προσωπικού (ΑΣΕΠ 42) και σε κάθε περίπτωση όχι πέραν την 31.12.2024.

Επρόκειτο για πάγιο αίτημα της ΕΣΑμεΑ, ωστόσο ετήσια παράταση θα πρέπει να δοθεί και στις συμβάσεις του έκτακτου προσωπικού σε προνοιακούς φορείς για την αντιμετώπιση του covid-19, οι οποίες λήγουν στις 30 Ιουνίου 2024, ώστε να συνεχίσουν τα Κέντρα Κοινωνικής Πρόνοιας να παρέχουν με ασφάλεια και επάρκεια τις πολύ σημαντικές υπηρεσίες τους στα άτομα με βαριές αναπηρίες και χρόνιες παθήσεις που περιθάλπονται σε αυτά, λαμβάνοντας υπόψη ότι η προσφορά τους είναι αδιαμφισβήτητα σημαντική, αφού καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες των δομών των Κέντρων Κοινωνικής Πρόνοιας σε κάθε Περιφέρεια της χώρας.

«Το μόνιμο προσωπικό δεν μπορεί να καλύψει όλες τις ειδικότητες που είναι απαραίτητες για την κάλυψη των αναγκών των Κ.Κ.Π. και η αποχώρηση του επικουρικού προσωπικού θα οδηγήσει σε περαιτέρω υποστελέχωση των συγκεκριμένων δομών»τονίζει η ΕΣΑμεΑ. 

Διαβάστε αναλυτικά το σχετικό ΦΕΚ.

Δείτε εδώ τη Διευκρινιστική Εγκύκλιο, σχετικά με τη διαδικασία υποβολής δαπάνης από τους παρόχους, τον κανόνα καθορισμού του ποσού της καταβολής υπέρ Ε.Ο.Π.Υ.Υ., καθώς και την εκτέλεση των παραπεμπτικών.

Για οποιαδήποτε διευκρίνιση, μπορείτε να επικοινωνήσετε με την ομάδα του Κάπα3, Δευτέρα – Παρασκευή 9:00 – 17:00 μ.μ., στα τηλέφωνα 2105221424, 6906265170, είτε στο παρακάτω email: info@kapa3.gr.

ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΜΕ ΘΕΜΑ: «Και τώρα…; Αγωνιζόμαστε!»

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΜΕ ΘΕΜΑ:
«Και τώρα…; Αγωνιζόμαστε!»

Mια θεατρική παράσταση γεμάτη νόημα και ελπίδα πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 23 Απριλίου 2024, στο αμφιθέατρο του Α.Ν.Θ. «Θεαγένειο», αφιερωμένη στα δύο χρόνια λειτουργίας, προσφοράς και προόδου της Μ.Η.Ν «Ν. Κούρκουλος». 

Σε μια προσπάθεια όπου η σύνθεση, η σκηνοθεσία και η δημιουργία μιλούν για τους ταπεινούς και αόρατους ασθενείς και φροντιστές, σε μια προσπάθεια όπου η καλοσύνη και το κουράγιο αναδεικνύουν την ουσιαστική αξία της καλοσύνης, η πρόταση του Κέντρου Καθοδήγησης Καρκινοπαθών-Κάπα3 για ένα θεατρικό μέσα στο αμφιθέατρο του μεγαλύτερου Ογκολογικού Νοσοκομείου στη Θεσσαλονίκη ήταν μια πρόταση παραδειγματικής λειτουργίας και συνεργασίας, δημόσιου φορέα υγείας και πολιτιστικού οργανισμού.

Κύριοι στόχοι της σύμπραξης ήταν η ενίσχυση της ευαισθητοποίησης, στην πρόληψη και την έγκαιρη διάγνωση του καρκίνου, στην καταπολέμηση του στίγματος της νόσου και στην προώθηση της κοινωνικής σύνδεσης, μεταξύ ασθενών και μη, μέσω της Τέχνης.

Στην παράσταση παρευρέθηκε η κ. Μαριάννα Λάτση, χορηγός της μονάδας Μ.Η.Ν «Ν. Κούρκουλος» στην Πυλαία, η οποία παρακολούθησε το έργο και έλαβε εγκάρδιες ευχαριστίες από τους παρευρισκόμενους για την πολύτιμη δωρεά της.

Σε σύντομο χαιρετισμό της, ευχαρίστησε τους διοργανωτές, σημειώνοντας: «Αισθάνομαι τυχερή που άνθρωποι αυτής της ποιότητας ανέλαβαν αυτό το σημαντικό έργο. Όπως εγώ εισπράττω το ευχαριστώ από τις ματιές αυτών των ανθρώπων, καθημερινά εισπράττετε κι εσείς τις ευχαριστίες του κόσμου που παλεύουν για την υγεία τους».


Η Διοικήτρια του Θεαγενείου Δρ. Λιάνα Κουρτέλη – Ξουρή, αφού εξέφρασε την ευγνωμοσύνη της για την συνεργασία μας, έκανε αναδρομή στην εποχή που το έργο της δημιουργίας της Μονάδας ήταν σε πολύ αρχικό στάδιο, λέγοντας πως τις δυσκολίες που προέκυπταν τις κέρδισε η επιθυμία όλων, ώστε αυτή να πάρει σάρκα και οστά. «Τα ωραιότερα θαύματα γίνονται εκεί που δεν το περιμένεις»

Στο τέλος της παράστασης, η κα Φουρναράκη Στέλλα, ηθοποιός και σκηνοθέτης, εκπροσωπώντας την Εταιρεία Πολιτιστικής Εκπαίδευσης, ευχαρίστησε θερμά το Κέντρο Καθοδήγησης Καρκινοπαθών – Κάπα3 που αποτέλεσε την πρώτη επαφή με τον συγγραφέα και το έργο, την κα Μαριάννα Λάτση για την τιμή να παρευρεθεί, και το Α.Ν.Θ. «Θεαγένειο» για τη ζεστή φιλοξενία.

Ως Κάπα3, χαιρόμαστε και συγκινούμαστε βαθύτατα που καταφέραμε να είμαστε η αιτία σύμπλευσης και υλοποίησης μιας ακόμη τόσο ανθρώπινης δράσης. Δεν υπάρχει μεγαλύτερη χαρά και εμπειρία από να μοιραστείς την δική σου εμπειρία με ένα ασθενή. Μεγαλύτερη τιμή από το να εκφράσεις τις σκέψεις και το αίσθημα του άλλου, πάνω στην σκηνή.
Δεν μπορείς να πεις ψέματα για τον πόνο.

Άλλωστε «Όλοι είμαστε εν δυνάμει ασθενείς».

Κατεβάστε εδώ το Δελτίο Τύπου.

Μια ακόμη δράση, μια ακόμη βράβευση για το Κάπα3!

Μεγάλη χαρά και τιμή, η Καμπάνια του Κάπα3 “Σκέψου μια λέξη που αρχίζει από Κ” απέσπασε 2 βραβεία στα Indie Awards 2024!!!

Συγκεκριμένα, απέσπασε το GOLD βραβείο για το ραδιοφωνικό spot στην ενότητα “Best in Radio“, ενώ το online spot απέσπασε και το SILVER βραβείο στην ενότητα “Best in Film/Video“.
Η Καμπάνια “Σκέψου μια λέξη που αρχίζει από Κ” αποτελεί ένα δυνατό Κοινωνικό Μήνυμα για ενημέρωση και ευαισθητοποίηση του κοινού για την νόσο του καρκίνου, σε δημιουργία, σύνθεση και με την αστείρευτη υποστήριξη της A3 Resizing Ideas.

 
Πρόκειται για ένα δυνατό μήνυμα επίκλησης στην κοινωνική ευθύνη ενεργούς συμμετοχής όλων μας σε έναν διαρκή αγώνα υποστήριξης των υπηρεσιών υγείας για να μπορέσουμε επιτέλους να πετύχουμε βελτίωση της ποιότητας ζωής των καρκινοπαθών, προαγωγή των αρχών πρόληψης και ενεργούς συμμετοχής του πληθυσμού στη διαχείριση της υγείας τους, μείωση του ανθρώπινου και οικονομικού κόστους στην υγεία, ανάδειξη της κοινωνίας των πολιτών ως παράγοντα θετικό για την υλοποίηση δράσεων κοινής ωφέλειας.

Απαραίτητη προϋπόθεση για όλα αυτά, είναι η διαμόρφωση ενός ισχυρού, υποστηρικτικού κοινωνικού, θεσμικού και νομικού πλαισίου πρόληψης και διαχείρισης του θεμελιώδους δικαιώματος των ασθενών για μια ζωή με ποιότητα απαλλαγμένη από τα στερεότυπα και τις διακρίσεις.

Έχοντας την αμέριστη υποστήριξη φίλων, συνεργατών, εθελοντών και μελών του Κάπα3 κάτω από την καθοδήγηση της Α3, καταφέραμε μέσα από το παρόν σποτάκι αλλά και της ημερίδας που διοργανώθηκε για τον ίδιο σκοπό στις 18/10/23 στο Σταθμό Μετρό του Συντάγματος, να δώσουμε το δικό μας μήνυμα ότι «Δεν αρχίζει μόνο ο Καρκίνος από Κ αλλά και όλα αυτά που μπορούν να τον νικήσουν»!

Είναι οι ομάδες, τελικά, που κερδίζουν…και όλοι εμείς στο Κάπα3 είμαστε ευτυχείς που μαζί σας αισθανόμαστε ΟΜΑΔΑ.

Άλλωστε η ομάδα που εμπνέεται από την ίδια την ομάδα κι όχι από έναν μόνο παίκτη, είναι αυτή που πετυχαίνει!

Από καρδιάς ένα μεγάλο ευχαριστώ σε όσους/ες “ξεσήκωσαν” όλα αυτά τα Κ που μετράνε στην ζωή μας!

📌Σκέψου μια λέξη που αρχίζει από Κ

Παρουσία του Κάπα3 στο 7ο Ελληνικό Συνέδριο Ογκολογίας!

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Με ιδιαίτερη τιμή και χαρά, η ομάδα του Κάπα3 παρακολούθησε το 7ο Ελληνικό Συνέδριο Ογκολογίας στη φιλόξενη Θεσσαλονίκη. 

«Το ανθρώπινο άγγιγμα στην ψηφιακή εποχή» που ήταν και ο τίτλος του φετινού συνεδρίου τόνισε στο έπακρο τη σημασία της ανθρώπινης επαφής σε μια εποχή που η τεχνολογία έχει αλλάξει ριζικά τον τρόπο επικοινωνίας και άσκησης της ιατρική́ς πράξης. 

Πληθώρα εκπαιδευτικών διαλέξεων, αξιόλογων συζητήσεων και γνώσεων σε όλα τα τεκταινόμενα, στην έρευνα και στην τεχνολογία ήταν μερικά από όσα πρωτοστάτησαν. Μείζονος σημασίας αποτέλεσαν αναφορές γύρω από την επικοινωνία ιατρού -ασθενούς και την επίδραση της στη θεραπευτική σχέση, την ενσυναίσθηση των επαγγελματιών υγείας προς τους ασθενείς και το αντίστροφο, το άγχος και την αποθάρρυνση των ασθενών κατά την διάρκεια της νόσου, τους ηθικούς προβληματισμούς, καθώς και το «burn out» των εργαζομένων στον υγειονομικό τομέα.

Το ανθρώπινο άγγιγμα απαιτεί εγγύτητα. Η εγγύτητα όμως είναι «άθλημα» που προϋποθέτει ενσυναίσθηση, υπέρβαση δηλαδή του Εγώ και των τειχών που δημιουργεί.


Ευχαριστούμε θερμά την Εταιρεία Ογκολόγων Παθολόγων Ελλάδος και την Ελληνική Εταιρεία Ακτινοθεραπευτικής Ογκολογίας, για την εξαιρετική διοργάνωση και την ευκαιρία να μοιραστούν γνώσεις και σκέψεις, τονίζοντας την θεραπευτική δύναμη του αγγίγματος στην εποχή της ψηφιακής τεχνολογίας.   

«Δεν θεραπεύονται ασθένειες, αλλά άνθρωποι με τις δικές τους προσωπικότητες και επιθυμίες, οι οποίες οφείλουν να είναι απόλυτα σεβαστές».

 

Κατεβάστε το Δελτίο Τύπου, εδώ.

28 Απριλίου – Παγκόσμια Ημέρα για την Ασφάλεια και την Υγεία στην Εργασία

Η κλιματική αλλαγή είναι μια πραγματικότητα που αφορά το περιβάλλον αλλά και τους ανθρώπους που το απαρτίζουν.

Αναλογα με το σημείο του χάρτη στο οποίο βρισκόμαστε, οι άνθρωποι επηρεάζονται με διαφορετικό τρόπο έχοντας διαφορετικές συνέπειες. Οι χώρες του Βορρά έρχονται κάθε χρόνο αντιμέτωπες με ήπιους χειμώνες. Ενώ οι χώρες του Νότου αντιμετωπίζουν ένα δύσκολο καλοκαίρι που χαρακτηρίζεται απο έντονους καύσωνες και ξηρασίες. Η κλιματική αλλαγή είναι μια πραγματικότητα που καλούμαστε να διαχειριστούμε καθημερινά. Η φύση και το περιβάλλον βάλλονται και ο άνθρωπος ο οποίος είναι αναπόσπαστο κομμάτι της φύσης οφείλει να αξιολογήσει τη κατάσταση και να δράσει σε πολλαπλά επίπεδα ώστε να αντιμετωπίσει τις καταστροφικές επιπτώσεις.

Οι πολύπλευρες επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής επιδρούν στο περιβάλλον,στην κοινωνία και στον Τομέα της υγείας. Η αύξηση της θερμοκρασίας, η ατμοσφαιρική ρύπανση η ερημοποίηση και τα ακραία καιρικά φαινόμενα έχουν ως αποτέλεσμα την αύξηση των περιβαλλοντικών προσφύγων εξαιτίας των φυσικών καταστροφών αλλά και την μη ασφαλή ποιότητα και διάθεση νερού και τροφής σε αναπτυγμένες και μη χώρες.

Παράλληλα ειδικά η μη ανεπτυγμένες χώρες είναι αυτές που πλήττoνται σε μεγαλύτερο βαθμό εξαιτίας του χαμηλού εισοδήματος και της ποιότητας των υποδομών αλλά. Η δυσκολία πρόσβασης στην υγεία των κατοίκων των μη ανεπτυγμενων χωρων είναι κάτι που θα πρέπει να μας απασχολεί. Λοιμωξεις, επιδημίες διατροφικές διαταραχές, αναπνευστικά καρδιολογικά και δερματολογικά προβλήματα είναι μόνο λίγα απο τα θεματα υγειας που διογκώνονται και επηρεάζονται απο την κλιματική αλλαγή.

Οι εργαζόμενοι επηρεάζονται και αυτοί απο την κλιματική αλλαγή και κατ ‘ επέκταση αυτό έχει επίδραση και στην οικονομία της κάθε χώρας.

Το “θερμικό περιβάλλον εργασίας” στο οποίο τα άτομα εκτίθενται σε υψηλές θερμοκρασίες ή εργάζονται κατά την διάρκεια ενός καύσωνα μπορούν να προκαλέσουν θερμική καταπόνηση με πιο συχνά συμπτώματα την ναυτία, της ελλειψη συγκεντρωσης και εγρηγορσης αλλά και της σύγχυση και τη διάσπαση προσοχής το ατόμου. Οι εργαζόμενοι που βρίσκονται συνεχώς σε εξωτερικούς χώρους εξαιτίας της φύσης της εργασίας είναι και αυτοι που επηρεάζονται περισσότερο.

Η ατμοσφαιρική ρύπανση έχει μειώσει κατά πολύ την ποιότητα του αέρα και τα άτομα καθημερινά εισπνέουν ρύπους οι οποίοι επηρεάζουν την υγεία τους. Η υπερβολική έκθεση του ανθρώπου στις υπεριώδης ακτινοβολίες και ειδικά της UV-B μπορεί να προκαλέσει καρκίνο του δέρματος και εγκαύματα.

Οι εργαζόμενοι που καλούνται να αναλάβουν ρόλο σε έκτακτες περιπτώσεις και να βγουν στην πρώτη γραμμή όπως σε μια δασική καταστροφή απο πυρκαγιά, σε πλημμύρες, σε λοιμούς αλλά και σε βιομηχανικά ατυχήματα μεγάλης κλίμακα μπορεί να χρησιμοποιούν προστατευτικά μέσα αλλά δεν παύει σε εκτίθενται σε υπερβολικές για τα ανθρώπινα δεδομένα συνθήκες εργασίας και σε καρκινογόνες και επικίνδυνες ουσίες για τον ανθρώπινο οργανισμό. Η έκθεση τους αυτή σε ανθυγιεινες και επικίνδυνες συνθήκες εργασίας σε συνδυασμό με περιορισμένο χρόνο ανάπαυσης έχει ψυχολογικές διαστάσεις επιβαρύνοντας την ψυχική υγεία των εργαζομένων.


Στην προσπάθεια των κρατών για την διαχείριση της κλιματικής αλλαγής άνοιξε ο δρόμος για την πράσινη ανάπτυξη και την χρήση τεχνολογιων και μέσων που ευνοούν την αξιοποίηση της ηλιακής, αιολογικής και υδροηλεκτρικής ενέργειας.

Η πράσινη ανάπτυξη μέρα με την μέρα μεγαλώνει και σαν τομέας απασχολεί μεγάλο αριθμό εργαζομένων. Με αυτή την νέα αλλαγή όμως αναδύονται και νέοι κίνδυνοι εργασίας όπου φέρνουν τους εργαζόμενους αντιμέτωπους με δυσμενής συνθήκες εργασίας όπως εργασία σε μεγάλα ύψη και σε απομονωμένες περιοχές (όπως για παράδειγμα η τοποθέτηση ανεμογεννητριών ) αλλά και η εκθεση τους σε βαρέα μεταλλά και βιολογικούς παράγοντες σε τομείς διαχείρισης αποβλήτων και ανακύκλωσης.

Στις 11 Μαρτίου του 2024 ο Ευρωπαικός Οργανισμός περιβάλλοντος δημοσίευσε μια έκθεση όπου καταγράφονται 36 σημαντικοί κλιματικοί κίνδυνοι για το περιβάλλον σε Ευρωπαϊκό επίπεδο σε πέντε τομείς όπως στα τρόφιμα, την υγεία, τα φυσικά οικοσυστήματα, στις υποδομές, στις χρηματοδοτήσεις και φυσικά ως αποτέλεσμα όλων των παραπάνω και στην οικονομία.

Η Ευρώπη πρέπει να δράσει σε πολλαπλά επίπεδα για την αντιμετώπιση των καταστροφικών επιπτώσεων.

Στην έκθεση αναγράφονται 4 βασικά πεδία δράσης:
Η βελτίωση της διακυβέρνησης
Η ενεργοποίηση δορυφορικής υπηρεσίας για ενημέρωση των κρατικών μηχανισμών σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης ώστε να βρίσκονται σε ετοιμότητα
Η αξιοποίηση διαρθρωτικών αλλαγών
Η δημιουργία κατάλληλων προϋποθέσεων για την χρηματοδότηση της ανθεκτικότητας μηχανισμών για την κλιματική αλλαγή.

Τα νέα δεδομένα που δημιουργούνται από την κλιματική αλλαγή φέρνουν στην επιφάνεια την ανάγκη για νέες πολιτικές με έμφαση στην δημόσια υγεία και στην εστίαση στα νέα αναδυόμενα επαγγέλματα και στους τρόπους με τους οποίους εξασφαλίζεται η ασφάλεια και η υγεία των εργαζομένων. Ωστόσο η εξέλιξη και η αλλαγή θα πρέπει να συντελεστεί και στον τρόπο με τον οποίο θα πρέπει να δρουν απο εδώ και στο εξής οι επαγγελματίες σε εξωτερικούς χώρους, καθώς και οι εργαζόμενοι σε φυσικές καταστροφές και στο τομέα της καθαριότητας ωστέ να διαφυλάσσεται ενα το πιο βασικό αγαθό του ανθρώπου η Υγεία.

Επιμέλεια :Αμαλία Κουτούμα,Κοινωνιολόγος Καπα3

Πηγή: << Υγιεινή και Ασφάλεια της Εργασίας>> του ΕΛ.ΙΝ.Υ.Α.Ε

Εθνικό Πρόγραμμα Προσυμπτωματικού Ελέγχου «ΠΡΟΛΑΜΒΑΝΩ»

Παρουσία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη πραγματοποιήθηκε σήμερα, Παρασκευή 26 Απριλίου, στο Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή, η παρουσίαση του Εθνικού Προγράμματος Προσυμπτωματικού Ελέγχου ΠΡΟΛΑΜΒΑΝΩ. Στην εκδήλωση απηύθυναν χαιρετισμό ο Υπουργός Υγείας Άδωνις Γεωργιάδης και ο Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρης Παπαστεργίου, ενώ την παρουσίαση του προγράμματος έκανε η Αναπληρώτρια Υπουργός Υγείας Ειρήνη Αγαπηδάκη.

Πρόκειται για το πρώτο ολοκληρωμένο Εθνικό πρόγραμμα που υλοποιείται στη χώρα μας, για την Πρόληψη. Το πρόγραμμα καλύπτει σχεδόν το σύνολο των πολιτών και στοχεύει στον έγκαιρο εντοπισμό των κυριότερων χρόνιων νοσημάτων (καρκίνος, καρδιαγγειακά) που ευθύνονται για τους πρώιμους θανάτους στη χώρα μας, μέσω της καθιέρωσης δωρεάν προληπτικών διαγνωστικών εξετάσεων για τον καρκίνο του μαστού, τον καρκίνο του τραχήλου της μήτρας, τον καρκίνο του παχέος εντέρου και τον καρδιαγγειακό κίνδυνο.

Αξιοποιώντας ψηφιακά εργαλεία, η Ελλάδα υλοποιεί για πρώτη φορά στην ιστορία της οργανωμένα πληθυσμιακά προγράμματα προσυμπτωματικού ελέγχου σε επίπεδο Δημόσιας Υγείας. Σε συνεργασία με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, το gov.gr γίνεται η πύλη για μια νέα εποχή στον χώρο της υγείας και της πρόληψης που διευκολύνει όλους τους πολίτες να κάνουν τις εξετάσεις τους εύκολα, άμεσα και δωρεάν.

Το Εθνικό Πρόγραμμα Προσυμπτωματικού Ελέγχου ΠΡΟΛΑΜΒΑΝΩ, το οποίο εντάσσεται στο Εθνικό Πρόγραμμα Πρόληψης “ΣΠΥΡΟΣ ΔΟΞΙΑΔΗΣ” σχεδιάστηκε από το Υπουργείο Υγείας και την Αναπληρώτρια Υπουργό Υγείας Ειρήνη Αγαπηδάκη, με κεντρικό μήνυμα «Η Πρόληψη σώζει ζωές». Το Πρόγραμμα υλοποιήθηκε από την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση Κοινωνικής Ασφάλισης (ΗΔΙΚΑ ΑΕ), εποπτευόμενο φορέα του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης.

Στο πλαίσιο του Εθνικού Προγράμματος Προσυμπτωματικού Ελέγχου ΠΡΟΛΑΜΒΑΝΩ, το Υπουργείο Υγείας έχει ήδη ξεκινήσει το πρόγραμμα προληπτικών εξετάσεων για τον καρκίνο του μαστού «Φώφη Γεννηματά». Το πρόγραμμα αφορά 1,4 εκατομμύρια γυναίκες ηλικίας 45-74 ετών και προσφέρει δωρεάν εξέταση ψηφιακής μαστογραφίας, δωρεάν διενέργεια υπερηχογραφήματος και δωρεάν επίσκεψη στο ιατρό για τις γυναίκες που θα έχουν ευρήματα. Στις 8 Μαΐου αναμένεται να αποσταλούν και τα σχετικά sms και στις νέες δικαιούχους.
Είναι χαρακτηριστικό ότι το 99% των γυναικών που διαγιγνώσκονται έγκαιρα με καρκίνο του μαστού έχουν καλύτερη επιβίωση σε σχέση με αυτές που δεν διαγιγνώσκονται έγκαιρα.

Επίσης, στις 13 Μαΐου θα αρχίσουν να αποστέλλονται και τα πρώτα sms για το πρόγραμμα πρόληψης για τον καρκίνο του τραχήλου της μήτρας, το οποίο αφορά 2,5 εκατομμύρια γυναίκες ηλικίας 21-65 ετών και προσφέρει δωρεάν τις εξής προληπτικές εξετάσεις: μοριακό τεστ HPV DNA (για γυναίκες 30-65), εξέταση “test pap”(για γυναίκες 21-29), κολποσκόπηση & βιοψία, για γυναίκες με κλινικά ευρήματα, από εξειδικευμένο ιατρό. Το πρόγραμμα έχει προσαρμοστεί σύμφωνα με νεότερα επιστημονικά δεδομένα, ώστε να παρέχει τη δυνατότητα επαναληπτικής εξέτασης για τις γυναίκες στις οποίες συστήνεται, οι οποίες θα έχουν φυσικά τη δυνατότητα να κάνουν τις επαναληπτικές εξετάσεις εντελώς δωρεάν, σύμφωνα με το είδος των ευρημάτων, όπως έχουν καθοριστεί από την αρμόδια Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων Δημόσιας Υγείας. Είναι χαρακτηριστικό ότι 9 στις 10 γυναίκες που διαγιγνώσκονται έγκαιρα με καρκίνο του τραχήλου της μήτρας έχουν καλύτερη επιβίωση σε σχέση με αυτές που δεν διαγιγνώσκονται έγκαιρα.

Το πρόγραμμα αυτό μάλιστα εντάσσεται στο πλαίσιο μιας ευρύτερης και ολοκληρωμένης στρατηγικής για την πρόληψη του καρκίνου του τραχήλου της μήτρας, ο οποίος εκτός από τις δωρεάν προληπτικές εξετάσεις, περιλαμβάνει και δωρεάν εμβολιασμό κατά του ιού HPV. Έτσι, έχει επεκταθεί ο εμβολιασμός και στα αγόρια, και καλύπτεται ήδη για το 2024, και θα συνεχίσει και για τα επόμενα χρόνια. Η χώρα μας έχει υιοθετήσει τους στόχους του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, για την εξάλειψη του καρκίνου του τραχήλου της μήτρας που οφείλεται στον ιό HPV. Έτσι, βασική μας επιδίωξη είναι έως το 2030 να πετύχουμε: α) τον εμβολιασμό του 90% των κοριτσιών ηλικίας έως 15 ετών με το εμβόλιο κατά του ιού HPV, β) την αύξηση των εμβολιασμών των αγοριών, γ) τη συμμετοχή του 70% των γυναικών στο πρόγραμμα προσυμπτωματικού ελέγχου (τα προγράμματα αυτά ξεκινούν τώρα και συνεχίζουν σε βάθος χρόνου, δεν γίνονται μια κι έξω) και δ) την πρόσβαση σε έγκαιρη και κατάλληλη θεραπεία για τουλάχιστον του 90% των γυναικών με προ καρκινικές αλλοιώσεις ή καρκίνο του τραχήλου που θα ανιχνευθούν από το πρόγραμμα. Αξίζει να σημειωθεί ότι ήδη από την τελευταία χρονιά (2023) διαφαίνεται αύξηση του ποσοστού εμβολιασμού κατά του ιού HPV κατά 239% σε σχέση με το 2017 και 147% σε σχέση με το 2019.

Επιπλέον, την πρώτη εβδομάδα του Ιουνίου αναμένεται να αρχίσουν να αποστέλλονται και τα πρώτα sms για το πρόγραμμα για την πρόληψη του καρκίνου του παχέος εντέρου. Το πρόγραμμα αυτό απευθύνεται σε 3,8 εκατομμύρια άνδρες και γυναίκες, ηλικίας 50-65 ετών, και περιλαμβάνει δωρεάν εξέταση με ειδικά τεστ που θα μπορούν οι πολίτες να προμηθεύονται από τα φαρμακεία, αλλά και δωρεάν διενέργεια διαγνωστικής κολονοσκόπησης, σύμφωνα πάντα με τις συστάσεις της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων Δημόσιας Υγείας (ΕΕΔΥ). Μάλιστα, 9 στους 10 ανθρώπους που διαγιγνώσκονται έγκαιρα με καρκίνο του παχέος εντέρου έχουν καλύτερη επιβίωση σε σχέση με αυτούς που δεν διαγιγνώσκονται έγκαιρα.

Ακόμη, εντός του β’ εξαμήνου του έτους ξεκινά και το πρόγραμμα για την πρόληψη των καρδιαγγειακών νοσημάτων, το οποίο απευθύνεται σε 5,5 εκατομμύρια γυναίκες και άντρες ηλικίας 30-70 ετών και περιλαμβάνει δωρεάν επίσκεψη σε ιατρό και δωρεάν αιματολογικές εξετάσεις λιπιδαιμικού προφίλ για την εκτίμηση του καρδιαγγειακού κινδύνου και τον εντοπισμό του μεταβολικού συνδρόμου. Οι παράγοντες κινδύνου που μπορούμε να παρέμβουμε ώστε να ελαττώσουμε σημαντικά την πιθανότητα εμφάνισης ή θανάτου από καρδιαγγειακά νοσήματα είναι το κάπνισμα, η ανθυγιεινή διατροφή, η ανεπαρκής σωματική δραστηριότητα, η υπέρταση, ο διαβήτης, η δυσλιπιδαιμία και η παχυσαρκία. Όσο περισσότερους παράγοντες κινδύνου έχει κάποιος τόσο μεγαλύτερος ο κίνδυνος για καρδιαγγειακά νοσήματα. Είναι σαφές, λοιπόν, ότι η σωστή και έγκαιρη αντιμετώπιση όλων των παραγόντων κινδύνου συμβάλλει σημαντικά στην πρόληψη των καρδιαγγειακών νοσημάτων, ειδικά αν αναλογιστούμε ότι με βάση τις έρευνες, υπολογίζεται ότι στη χώρα μας υπάρχουν 1,5 εκ. πολίτες που πάσχουν από υπέρταση αλλά δεν έχουν λάβει διάγνωση.

Δείτε τις δηλώσεις των αρμόδιων υπουργών στο δελτίο τύπου που ακολουθεί :

<a href=”https://www.kapa3.gr/wp-content/uploads/2024/04/2024.04.26_QA_Εθνικό-Πρόγραμμα-ΠΡΟΛΑΜΒΑΝΩ-3.docx”>2024.04.26_Q&A_Εθνικό Πρόγραμμα ΠΡΟΛΑΜΒΑΝΩ (3)

ΕΣΥ: Ενεργοποιούνται τα Γραφεία Προστασίας Δικαιωμάτων Ληπτών/τριών Υπηρεσιών Υγείας

Τον λόγο στους ασθενείς ετοιμάζεται να δώσει το υπουργείο Υγείας, αλλά μέσα από μία καινοτόμο για τα δεδομένα του ΕΣΥ διαδικασία.
Κάθε πολίτης, ασθενής ή φροντιστής του όπως και νοσηλευόμενος ή συνοδός, θα μπορεί πλέον να αξιολογεί την εμπειρία του μετά το εξιτήριο ή την ολοκλήρωση της επίσκεψής του σε κάποια δημόσια μονάδα υγείας, μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας. Η υποβολή κάθε ερωτηματολογίου θα τροφοδοτεί ουσιαστικά μία ψηφιακή δεξαμενή παραπόνων, καταγγελιών, αναφορών, η οποία θα διασυνδέεται με όλα τα Γραφεία Προστασίας Δικαιωμάτων Ληπτών/τριών Υπηρεσιών Υγείας του ΕΣΥ.

Η διαδικασία δεν είναι νέα. «Κυτία παραπόνων» υπήρχαν πριν από αρκετές δεκαετίες στα δημόσια νοσοκομεία. Στη συνέχεια εξελίχθηκαν σε Γραφεία Επικοινωνίας με τον Πολίτη και μετά σε Γραφεία Υποστήριξης του Πολίτη, πριν ονομαστούν το 2016 Γραφεία Προστασίας Δικαιωμάτων Ληπτών/τριών Υπηρεσιών Υγείας. Σε αυτά φτάνουν κάθε χρόνο πάνω από 20.000 επιστολές καταγγελτικού ή μη περιεχομένου. Οι αναφορές, τα αιτήματα, οι καταγγελίες και τα παράπονα που αποστέλλονται με σταθερό ρυθμό, με επιστολές, φαξ, email, στα Γραφεία Προστασίας Δικαιωμάτων αντανακλούν αρκετά από τα προβλήματα του ΕΣΥ και θεωρείται ότι μπορούν να δώσουν στις αρμόδιες υπηρεσίες μια πολύ καλή εικόνα και, κυρίως, σε πραγματικό χρόνο, για τις ανάγκες των ασθενών μέσα στο σύστημα υγείας.

Στο επίκεντρο οι ασθενείς

Πλέον το υπουργείο Υγείας δίνει έμφαση στη φωνή των ασθενών και δημιουργεί τις συνθήκες για να δυναμωθεί η έντασή της αλλά και να αποτυπωθεί με ακρίβεια το περιεχόμενο και ο λόγος τους, μέσα και από ψηφιακά εργαλεία.

«Η προστασία των δικαιωμάτων των ασθενών βρίσκεται στο επίκεντρο των παρεμβάσεων που υλοποιεί η ηγεσία του υπουργείου Υγείας. Στόχος μας είναι τα Γραφεία Προστασίας Δικαιωμάτων Ληπτών/τριών Υπηρεσιών Υγείας να αποτελέσουν το κατ’ εξοχήν σημείο αναφοράς για τον πολίτη που επισκέπτεται και λαμβάνει υπηρεσίες από τα νοσοκομεία, αλλά και τη βασική πηγή πληροφόρησης για τα ανώτερα επίπεδα της διοίκησης αναφορικά με τα δυνατά και αδύναμα σημεία λειτουργίας των νοσοκομείων» λέει, μιλώντας στο ΘΕΜΑ, η γενική γραμματέας Υπηρεσιών Υγείας, Λίλιαν- Βενετία Βιλδιρίδη.

Είναι κοινή παραδοχή πως παρότι η ίδρυση και η λειτουργία των Γραφείων για τους πολίτες μέσα στα νοσοκομεία αποτελεί έναν σημαντικό θεσμό, αυτός παραμένει αναξιοποίητος. Οι πολίτες δεν έχουν ενημέρωση για τον ρόλο, τόσο των Γραφείων όσο και των ιδίων ως ατόμων που λαμβάνουν υπηρεσίες υγείας. Μάλιστα, μέχρι πρότινος ακόμη και εργαζόμενοι των νοσοκομείων αγνοούσαν την ύπαρξη των Γραφείων.

Τι βλέπουν οι ασθενείς και τι καταγγέλλουν

Τα στοιχεία του Αυτοτελούς Τμήματος Προστασίας Δικαιωμάτων Ληπτών Υπηρεσιών Υγείας του υπουργείου για το συγκεκριμένο πεδίο αποτυπώνουν τις διαχρονικές δυσλειτουργίες του ΕΣΥ, όπως τις βιώνουν οι ασθενείς και οι συνοδοί τους. Ειδικότερα, το 2021 κατατέθηκαν συνολικά 6.569 καταγγελίες (γραπτές και προφορικές), 12.372 αιτήματα αλλά και 2.816 ευχαριστήριες επιστολές.

Με δεδομένο ότι ο αριθμός των νοσηλευομένων αγγίζει κατ΄ έτος τα 2 εκατ. είναι προφανές ότι ο αριθμός των αναφορών που συντάσσονται και αποστέλλονται στα Γραφεία είναι περισσότερο από… απειροελάχιστος. Κάτι που συσχετίζεται με την ελλιπή πληροφόρηση των πολιτών για τα δικαιώματά τους ως ασθενών και με αγκυλώσεις που τους εμποδίζουν από το να κάνουν επώνυμες καταγγελίες. Για τον λόγο αυτό πλέον το υπουργείο Υγείας δρομολογεί τη νέα διαδικασία: στοχεύει η πληροφορία να λαμβάνεται απευθείας και ηλεκτρονικά από τον ασθενή και να αποκαλύπτει πτυχές και κενά στη φροντίδα και την εξυπηρέτηση που δύσκολα ανιχνεύονται από άλλες μεθόδους αξιολόγησης.

Σχεδόν οι μισές καταγγελίες του 2021 αφορούν το κομμάτι της συμπεριφοράς/ επικοινωνίας των ασθενών (ποσοστό 41,17%) με το προσωπικό των νοσοκομείων, και κυρίως το θέμα της ελλιπούς πληροφόρησης και της τηλεφωνικής εξυπηρέτησης (24,91%) που είχαν. Έγιναν, για παράδειγμα, 1.711 καταγγελίες για προβληματική τηλεφωνική εξυπηρέτηση, 507 για ανάρμοστη και αντιδεοντολογική συμπεριφορά ιατρών, 252 για συμπεριφορά νοσηλευτών και 264 που αφορούσαν το λοιπό προσωπικό. Ακολουθούν θέματα που άπτονται της οργάνωσης και της λειτουργίας του φορέα (31,29%), με το 15,56% των καταγγελιών να αφορούν την ανεπαρκή λειτουργία των Κλινικών/Τμημάτων των νοσοκομείων (Λειτουργία ΤΕΙ, ΤΕΠ και Διαγνωστικά Εργαστήρια).

Σημαντικό ποσοστό των αναφορών προς τα Γραφεία Προστασίας Δικαιωμάτων των ασθενών εστιάζει σε ζητήματα ποιότητας παρεχόμενων υπηρεσιών (17,16%), όπως η πλημμελής φροντίδα από το ιατρονοσηλευτικό προσωπικό, η κακή ποιότητα των ξενοδοχειακών υπηρεσιών και η μεγάλη αναμονή στα κλεισμένα ραντεβού των τακτικών εξωτερικών ιατρείων. Τέλος, οι αναφορές για θέματα διοίκησης αποτελούν το 10,37% του συνόλου των αναφορών. Ενδεικτικά, έχουν γίνει εκατοντάδες αναφορές για κλοπές εντός των νοσοκομείων, δυσκολία πρόσβασης στον ιατρικό φάκελο και για λανθασμένες χρεώσεις σε ασφαλιστικούς φορείς.

Το 2022 κατατέθηκαν 6.099 καταγγελίες (γραπτές και προφορικές), 11.031 αιτήματα καθώς και 2.652 ευχαριστήριες επιστολές. Τα κυριότερα «παράπονα» των πολιτών αφορούσαν και πάλι σε θέματα συμπεριφοράς / επικοινωνίας στις δομές υγείας, με τα πρωτεία στην κατηγορία να έχουν η ελλιπής πληροφόρηση και η ανεπαρκής τηλεφωνική εξυπηρέτηση (22,91%). Αξιοσημείωτα και δυστυχώς υψηλότερα σε σχέση με το 2021 παραμένουν τα παράπονα για ελλιπή λειτουργία των Κλινικών /Τμημάτων των νοσοκομείων (16,83% έναντι 15,56%) και οι καταγγελίες για μεγάλους χρόνους αναμονής (13,69% έναντι 8,56% που ήταν το 2021). Ωστόσο, καταγράφεται μείωση των καταγγελιών για αντιδεοντολογική/ανάρμοστη συμπεριφορά του προσωπικού (11,08% έναντι 13,63% που ήταν το αμέσως προηγούμενο έτος). Σημειωτέον, ότι τα στοιχεία του 2023 σύμφωνα με το υπουργείο Υγείας δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.

Οι δύο άξονες του υπουργείου

Η ενίσχυση του πλαισίου προστασίας των δικαιωμάτων των πολιτών και η άμεση διασύνδεση των Γραφείων με τη διαδικασία αξιολόγησης του ΕΣΥ είναι οι δύο άξονες στους οποίους θα κινηθεί με εντατικό ρυθμό το υπουργείο τους επόμενους μήνες. Είναι θέμα χρόνου η ολοκλήρωση της επεξεργασίας ενός Ενιαίου Κανονισμού Διαχείρισης καταγγελιών, αναφορών και παραπόνων που υποβάλλονται στα Γραφεία Προστασίας Δικαιωμάτων.

«Η τυποποίηση της διαδικασίας διαχείρισης των καταγγελιών και παραπόνων αναμένεται να αποτελέσει σημαντικό εργαλείο για τους εργαζομένους των Γραφείων. Το σημαντικότερο όλων, όμως, είναι ότι θα αποτελέσει έναν χρήσιμο οδηγό για τον πολίτη και μια γραπτή εγγύηση για τη διαδικασία που ακολουθείται όταν επιθυμεί να καταγγείλει τα κακώς κείμενα ή/και να αξιώσει τη φυσική ή ηθική επανόρθωση σε περίπτωση που υποστεί ηθική ή φυσική βλάβη ή με οποιονδήποτε τρόπο θιγούν τα δικαιώματά του» εξηγεί η κυρία Βιλδιρίδη.

Μέχρι το τέλος του έτους αναμένεται να ολοκληρωθεί και η ηλεκτρονική διασύνδεση των Γραφείων μεταξύ τους. «Θα δοθεί έμφαση στην εκπαίδευση του προσωπικού των Γραφείων και κάθε άλλου εμπλεκόμενου τμήματος σε θέματα ποιότητας, με στόχο την ενίσχυση των δεξιοτήτων τους και την ομαλή ενσωμάτωση των οδηγιών και κατευθύνσεων από τον ΟΔΙΠΥ στην καθημερινή πρακτική. Παράλληλα, θα αξιοποιηθούν όλες οι εφαρμογές της τεχνολογίας για τη real-time συλλογή δεδομένων, την ομοιόμορφη συγκέντρωση και αξιοποίησή τους και τελικά για την αξιολόγηση των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας. Σε αυτό θα συμβάλλουν η ηλεκτρονική πλατφόρμα επικοινωνίας και η διοργάνωση μηνιαίων διαδικτυακών συναντήσεων υπό τον συντονισμό του Υπουργείου Υγείας» λέει η γενική γραμματέας.

Σε όλη αυτή τη μεταρρύθμιση που επιχειρείται είναι κομβικός ο ρόλος του Οργανισμού για τη Διασφάλιση Ποιότητας των Υπηρεσιών Υγείας (ΟΔΙΠΥ). Κλιμάκια του Οργανισμού βρίσκονται σε συνεχή επαφή και συνεργασία με νοσοκομεία που μετρούν πιλοτικά δείκτες ποιότητας και επικεντρώνονται στη βελτίωσή τους με την καθοδήγηση του ΟΔΙΠΥ.

Πηγή: ygeiamou.gr

Ογκολογία το 2024: Οι τάσεις των κλινικών δοκιμών παγκοσμίως

Η ογκολογία είναι ο πιο ενεργός τομέας σε κλινικές δοκιμές παγκοσμίως φέτος, καθώς περισσότεροι πόροι από ποτέ αφιερώνονται στην ανάπτυξη και τη δοκιμή νέων θεραπειών για τον καρκίνο. Ανασταλτικός παράγοντας στη διεξαγωγή τους θεωρείται η στρατολόγηση και διατήρηση ασθενών, εξαιτίας της πολυπλοκότητας που σχετίζεται με τις ογκολογικές κλινικές δοκιμές.

Από τις 6.528 ογκολογικές δοκιμές που αναμένεται να ολοκληρωθούν φέτος, το 57% είναι στη Φάση ΙΙ, υπερδιπλάσιο από το 25% των δοκιμών στη Φάση Ι. Το σύνολο των ογκολογικών δοκιμών υπερβαίνει κατά πολύ τον επόμενο τομέα θεραπείας που είναι αυτός του κεντρικού νευρικού συστήματος, με 4.043 δοκιμές, οι οποίες αναμένεται να ολοκληρωθούν φέτος. 

Για μελέτες που ξεκινούν τον επόμενο χρόνο, η ογκολογία συνεχίζει να είναι ο κυρίαρχος τομέας θεραπείας με 569 δοκιμές, πολύ πιο μπροστά από τα προϊόντα του κεντρικού νευρικού συστήματος με 415 δοκιμές και τις μολυσματικές ασθένειες με 203 δοκιμές.

Ενώ οι θεραπείες πόνου βρίσκονται στην κορυφή της λίστας ενδείξεων για προγραμματισμένες δοκιμές φέτος, με 105 μελέτες, οι ογκολογικές μελέτες καταλαμβάνουν έξι από τις υπόλοιπες 10 κατηγορίες που βρίσκονται πρώτες στη λίστα.

Ο μη μικροκυτταρικός καρκίνος του πνεύμονα έχει τις τρίτες πιο πολύ προγραμματισμένες δοκιμές, στις 65 με σχεδόν 54% στη Φάση ΙΙ. Εν τω μεταξύ, οι δοκιμές για τον καρκίνο του μαστού έχουν το τέταρτο υψηλότερο σύνολο, με 57 δοκιμές να ξεκινούν το 2024.

Οι τρεις εναπομείναντες τύποι καρκίνου με δοκιμές που βρίσκονται στις πρώτες 10 θέσεις είναι ο καρκίνος του παχέος εντέρου, η οξεία μυελοκυτταρική λευχαιμία και ο καρκίνος του παγκρέατος. Σημειωτέον, η οξεία μυελοκυτταρική λευχαιμία και ο καρκίνος του παγκρέατος δεν ήταν στη λίστα με τις 10 πρώτες ενδείξεις για δοκιμές που είχαν προγραμματιστεί πέρυσι. Η συμπερίληψή τους δίνει ελπίδα σε ασθενείς που ζουν με αυτές τις δύσκολες σε θεραπεία συνθήκες.

Ο θεμελιώδης ρόλος των CRO

Τα τελευταία χρόνια, οι έννοιες των αποκεντρωμένων κλινικών δοκιμών (DCTs) όπως οι eConsent, ePRO, eCOA, wearables, συσκευές παρακολούθησης στο σπίτι και τηλεοράσεις έχουν υιοθετηθεί ευρύτερα. Στόχος είναι η μείωση του φόρτου των συμμετεχόντων στη μελέτη, η αύξηση της δέσμευσης και η παροχή πρόσβασης σε νέα τελικά σημεία.

Ωστόσο, από τις συνολικές δοκιμές που αναμένεται να ολοκληρωθούν φέτος, μόνο το 7% έχει συστατικό DCT και εντός αυτών των δοκιμών, μόνο το 7,2% αφορά την ογκολογία. Δεδομένης της συνεχούς και αυξανόμενης επένδυσης στην ογκολογική έρευνα, μαζί με την αύξηση των πιο στοχευμένων ερευνητικών μελετών, οι λύσεις DCT μπορούν να βοηθήσουν στην προσέγγιση και διατήρηση βασικών πληθυσμών ασθενών.

Λόγω της μεθόδου θεραπείας, τα πλήρη DCT δεν είναι πρακτικά για την ογκολογία. Ωστόσο, υπάρχει ακόμη δυνατότητα χρήσης υβριδικών τεχνικών για τη συμμετοχή των συμμετεχόντων στη μελέτη, υπό την προϋπόθεση ότι υπάρχει επαρκής τεχνολογική υποστήριξη.

Σύμφωνα με την ανάπτυξη των ογκολογικών δοκιμών, οι CRO αναπτύσσουν όλο και πιο καινοτόμους τρόπους για να διευκολύνουν τη συμμετοχή των ασθενών και τη συλλογή δεδομένων για μια ομαλή δοκιμαστική διαδικασία, καθώς και για τη βελτιστοποίηση πόρων και προϋπολογισμών. Αυτό περιλαμβάνει τη χρήση πιο ευέλικτων και προσαρμόσιμων τεχνολογικών λύσεων και την εργασία με μια πιο έξυπνη νοοτροπία οικοσυστήματος.

Πώς οι CRO μπορούν να χρησιμοποιήσουν την τεχνολογία για να βελτιστοποιήσουν τις ροές εργασίας στην ογκολογία

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας έχει προβλέψει πρόσφατα αύξηση 75% των παγκόσμιων περιπτώσεων καρκίνου έως το 2050. Δεδομένης της αυξανόμενης επικράτησης του καρκίνου στους γηράσκοντες πληθυσμούς, οι CRO είναι πιο σημαντικοί από ποτέ για την προώθηση των κλινικών δοκιμών – διαδραματίζοντας βασικό ρόλο στον στρατηγικό σχεδιασμό των δοκιμών, πρόσληψη ασθενών, ανάλυση δεδομένων και διασφάλιση ποιότητας.

Ωστόσο, όπως βιώθηκε σε όλη την κλινική έρευνα, οι CRO αντιμετωπίζουν επίσης προκλήσεις με την πρόσληψη και τη διατήρηση εκπαιδευμένων ταλέντων σε έναν κόσμο μετά την εποχή του COVID-19. Ως αποτέλεσμα, οι CRO βασίζονται ολοένα και περισσότερο στη μόχλευση των τεχνολογικών δυνατοτήτων που είναι πιο διαισθητικές, δηλαδή πιο εύκολο να εκπαιδεύονται και παρέχουν βελτιστοποιημένες ροές εργασίας που αυξάνουν την αποτελεσματικότητα και επιτρέπουν στους CRO να κάνουν περισσότερα με λιγότερα.

Πηγές:
clinicaltrialsarena.com/

Πηγή: iatronet.gr

18 ΑΠΡΙΛΙΟΥ – ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΗΜΕΡΑ ΓΙΑ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΩΝ ΑΣΘΕΝΩΝ

ΌΛΟΙ ΙΣΟΙ ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΤΗΝ ΑΣΘΕΝΕΙΑ

Η Ευρωπαϊκή Ημέρα για τα Δικαιώματα των Ασθενών τιμάται κάθε χρόνο στις 18 Απριλίου, έπειτα από απόφαση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου το 2007, και αφορά στο θεσμικό πλαίσιο που διέπει τα δικαιώματα των ασθενών και των ληπτών υπηρεσιών υγείας.

Τα δικαιώματα αυτά αποτυπώνονται στη Χάρτα Δικαιωμάτων των Ασθενών, όπως αυτή συντάχθηκε το 2002 κατόπιν πρωτοβουλίας του Δικτύου Ενεργών Πολιτών (Active Citizenship Network- ACN) μαζί με άλλες 12 Ευρωπαϊκές Οργανώσεις. Η Χάρτα αποτελεί ένα κείμενο στο οποίο διακηρύσσονται 14 δικαιώματα, που στο σύνολο τους έχουν ως στόχο να εγγυηθούν «ένα υψηλό επίπεδο προστασίας της ανθρώπινης υγείας» και να εξασφαλίσουν την υψηλή ποιότητα υπηρεσιών που παρέχονται από τους εθνικούς φορείς υγείας στην Ευρώπη.

Τα δικαιώματα της Χάρτας, συνιστούν μέρος του Ευρωπαϊκού Δικαίου και αφορούν όλους τους ανθρώπους, ανεξαρτήτως φύλου, φυλής, χρώματος, εθνοτικής καταγωγής ή κοινωνικής προέλευσης, θρησκείας ή πεποιθήσεων, αναπηρίας, ηλικίας, γενετήσιου προσανατολισμού και περιουσίας.

Η Χάρτα των Δικαιωμάτων των Ασθενών

1. Δικαίωμα της Πρόληψης
Όλοι οι άνθρωποι έχουν το δικαίωμα να απολαμβάνουν την παροχή των κατάλληλων υπηρεσιών προκειμένου να εμποδίσουν την εμφάνιση μίας ασθένειας

2. Δικαίωμα της πρόσβασης
Όλοι οι άνθρωποι έχουν το δικαίωμα της πρόσβασης στις υπηρεσίες υγείας που αντιστοιχούν στις ανάγκες τους. Οι υπηρεσίες υγείας πρέπει να εξασφαλίζουν πρόσβαση σε όλους χωρίς διακρίσεις ως προς την οικονομική κατάσταση, τον τόπο κατοικίας, το είδος της ασθένειας ή το χρόνο πρόσβασης στις υπηρεσίες.

3. Δικαίωμα της πληροφόρησης
Όλοι οι άνθρωποι έχουν το δικαίωμα της πρόσβασης σε κάθε είδος πληροφορίας σχετικά με την κατάσταση της υγείας τους, τις υπηρεσίες υγείας και τον τρόπο να τις χρησιμοποιήσουν καθώς επίσης και σε κάθε πληροφορία που είναι διαθέσιμη κατόπιν έρευνας και τεχνολογικής καινοτομίας.

4. Δικαίωμα της συγκατάθεσης
Όλοι οι άνθρωποι έχουν το δικαίωμα πρόσβασης σε κάθε είδος πληροφορίας ώστε να μπορούν να συμμετέχουν ενεργά στη λήψη αποφάσεων που αφορούν στην υγεία τους. Η πληροφόρηση πρέπει να αποτελεί προϋπόθεση για κάθε θεραπεία και διαδικασία συμπεριλαμβανομένης της συμμετοχής σε επιστημονικά ερευνητικά προγράμματα.

5. Δικαίωμα της ελεύθερης επιλογής
Κάθε άνθρωπος έχει το δικαίωμα να επιλέγει ελεύθερα ανάμεσα στις διάφορες θεραπευτικές διαδικασίες και στους ειδικούς των υπηρεσιών υγείας κατόπιν επαρκούς πληροφόρησης.

6. Δικαίωμα της εχεμύθειας και της εμπιστευτικότητας
Όλοι οι άνθρωποι έχουν το δικαίωμα να παραμένουν εμπιστευτικά́ τα προσωπικά́ τους δεδομένα συμπεριλαμβανομένων αυτών που αφορούν στην κατάσταση της υγείας τους και στις σχετικές διαγνωστικές ή θεραπευτικές διαδικασίες καθώς επίσης και στην προστασία του ιδιωτικού́ χαρακτήρα των διαγνωστικών εξετάσεων, των επισκέψεων σε ειδικούς και των ιατρικών χειρουργικών πράξεων γενικά́.

7. Δικαίωμα του σεβασμού του χρόνου του ασθενούς
Όλοι οι άνθρωποι έχουν δικαίωμα να λαμβάνουν την απαιτούμενη θεραπευτική αγωγή σε σύντομο και προκαθορισμένο χρονικό διάστημα. Το δικαίωμα αυτό αφορά σε κάθε φάση θεραπείας.

8. Δικαίωμα της τήρησης των προδιαγραφών ποιότητας
Όλοι οι άνθρωποι έχουν δικαίωμα να έχουν πρόσβαση σε υπηρεσίες υγείας υψηλής ποιότητας τόσο ως προς την εξειδίκευση, όσο και ως προς την τήρηση συγκεκριμένων προδιαγραφών.

9. Δικαίωμα της ασφάλειας
Όλοι οι άνθρωποι έχουν δικαίωμα να είναι απαλλαγμένοι από ζημία που οφείλεται στη φτωχή λειτουργία των υπηρεσιών υγείας, σε λανθασμένες ιατρικές πράξεις και σφάλματα. Όλοι οι άνθρωποι έχουν δικαίωμα πρόσβασης σε υπηρεσίες και θεραπείες που να διατηρούν υψηλές προδιαγραφές στον τομέα της ασφάλειας.

10. Δικαίωμα της καινοτομίας
Όλοι οι άνθρωποι έχουν δικαίωμα πρόσβασης σε καινοτόμες διαδικασίες, συμπεριλαμβανομένων των διαγνωστικών διαδικασιών σύμφωνα με διεθνείς προδιαγραφές ανεξάρτητα από οικονομικούς παράγοντες.

11. Δικαίωμα της αποφυγής του περιττού πόνου και της ταλαιπωρίας
Κάθε άνθρωπος έχει το δικαίωμα να να αποφεύγει όσο το δυνατόν περισσότερο τον πόνο και την ταλαιπωρία σε κάθε φάση της ασθένειας.

12. Δικαίωμα της εξατομικευμένης θεραπείας
Κάθε άνθρωπος έχει το δικαίωμα να λαμβάνει διαγνωστικές ή θεραπευτικές υπηρεσίες προγραμματισμένες, ώστε να ταιριάζουν όσο το δυνατόν περισσότερο στις προσωπικές του ανάγκες.

13. Δικαίωμα έκφρασης παραπόνων
Κάθε άνθρωπος έχει δικαίωμα να παραπονείται σε περίπτωση που έχει υποστεί ζημία καθώς και να λαμβάνει απάντηση ή άλλου είδους ανατροφοδότηση στα παράπονα του.

14. Δικαίωμα αποζημίωσης
Κάθε άνθρωπος έχει δικαίωμα να λαμβάνει ικανοποιητική αποζημίωση εντός λογικού χρονικού διαστήματος σε περίπτωση που έχει υποστεί φυσική, ηθική ή ψυχολογική βλάβη ως αποτέλεσμα κάποιας θεραπείας στα πλαίσια των υπηρεσιών υγείας.


Ο σεβασμός των δικαιωμάτων κρίνεται ζωτικής σημασίας, ωστόσο, εκτιμάται πως η ενίσχυσή τους θα καταστεί αποτελεσματική μόνο με τη συνεργασία και τη δέσμευση όλων των ενδιαφερομένων για την υγειονομική περίθαλψη σε κάθε ευρωπαϊκή χώρα. Απαραίτητη κρίνεται η αύξηση της ευαισθητοποίησης σχετικά με τη σημασία των δικαιωμάτων των ασθενών και τις ευθύνες όλων για την εξασφάλιση του σεβασμού τους.

Σε αυτή την κατεύθυνση κινείται και η ομάδα του Κέντρου Καθοδήγησης Καρκινοπαθών-Κάπα3, θέτοντας στο επίκεντρο τον ασθενή και ως βασική προτεραιότητα την ενημέρωσή τους αναφορικά με τα δικαιώματά τους, καθώς και την προσβασιμότητα σε ευεργετικές διατάξεις της ισχύουσας νομοθεσίας και την αξιοποίηση των υπαρχουσών δομών και υπηρεσιών που λειτουργούν γι’ αυτό το σκοπό σε όλη την ελληνική επικράτεια. 

Μέσα από τον “Προσωπικό Βοηθό Υγείας“- kapa3 app, καθώς και την ιστοσελίδα του Κάπα3,www.kapa3.gr, η οποία αποτελεί έναν Οδηγό Δικαιωμάτων και Παροχών για ασθενείς και φροντιστές, δίνεται η δυνατότητα σε όλους για εύκολη, άμεση πρόσβαση σε έγκυρη και έγκαιρη πληροφόρηση, η οποία καθημερινά ανανεώνεται. 

Το πρωτοπόρο και καινοτόμο αυτό εργαλείο για ασθενείς με καρκίνο, ο «Προσωπικός Βοηθός Υγείας», βραβεύτηκε το 2021 ως η πρώτη εφαρμογή για δράσεις συνέργειας υπέρ των ασθενών από την Boussias Conferences.

Κάθε χρόνο,  χάρη στις περισσότερες από 100 ενώσεις ασθενών και πολιτών του δικτύου, η Ευρωπαϊκή Ημέρα Δικαιωμάτων των Ασθενών γιορτάζεται σε εκατοντάδες πόλεις και με διάφορους τρόπους σε όλη την Ευρώπη, επιτρέποντας στην κοινωνία των πολιτών να εισέλθει πλήρως στις διαδικασίες χάραξης πολιτικής και να επιτύχει σημαντικούς στόχους. 

Ένας από αυτούς είναι και η Αξιολόγηση των Γραφείων Προστασίας Δικαιωμάτων στα Νοσοκομεία της χώρας, που για πρώτη φορά οι πολίτες θα μπορούν να αξιολογήσουν τις παρεχόμενες υπηρεσίες υγείας στα νοσοκομεία. Συγκεκριμένα, θα έχουν την δυνατότητα να εκφράζουν την άποψή τους γενικά για την εμπειρία τους, τα όσα συνέβησαν στο νοσοκομείο, κατά την επίσκεψη ή την περίοδο νοσηλείας τους, είτε για τους ίδιους είτε για τους οικείους αυτών. 

Οι τελευταίες εξελίξεις έχουν δείξει πως
όλοι μαζί μπορούμε να φέρουμε την αλλαγή!