Τελευταία Νέα

Έχουμε φτάσει την κορύφωση στην πανδημία του COVID-19 ανά την υφήλιο;

Σε πρόσφατη δημοσίευση στο περιοδικό nature διερευνάται αν έχουμε φτάσει την κορύφωση στην πανδημία του COVID-19 ανά την υφήλιο. H βιβλιογραφία ανασκοπείται από τους Καθηγητές της Ιατρικής του ΕΚΠΑ Δημήτριο Παρασκευή (Αναπληρωτής Καθηγητής Επιδημιολογίας και Προληπτικής Ιατρικής) και Θάνο Δημόπουλο (Πρύτανης ΕΚΠΑ).

Παρακολουθώντας την πορεία των κρουσμάτων και του εμβολιασμού σε παγκόσμιο επίπεδο, αναρωτιόμαστε αν έχει κορυφωθεί η πανδημία του Covid-19.Παρατηρείται πως υπάρχουν αρκετές μεταλλάξεις καθώς και ότι η ανοσία και η εμβολιαστική κάλυψη διαφέρει από περιοχή σε περιοχή. Στις 11 Ιανουαρίου, καταγράφηκε το ρεκόρ των 740.000 νέων κρουσμάτων COVID-19 παγκοσμίως, ακολουθούμενο μετά από 2 εβδομάδες από το μέγιστο στον ημερήσιο αριθμό θανάτων (14.400). Έπειτα, άρχισε μείωση στον αριθμό των κρουσμάτων και των θανάτων ως συνέπεια του αυξανόμενων εμβολιασμών παγκοσμίως. Από τις 16 Μαρτίου, σχεδόν 90 εκατομμύρια άτομα έχουν εμβολιαστεί κατά του COVID-19, ενώ έχουν χορηγηθεί συνολικά περίπου 390 εκατομμύρια δόσεις

Κάποιοι ερευνητές είναι αισιόδοξοι-υποστηρίζουν ότι η πανδημία έχει ήδη κορυφωθεί. Παρότι νέα πανδημικά κύματα αναμένεται να εμφανιστούν τοπικά, «το χειρότερο σενάριο αποτελεί παρελθόν», υποστηρίζει ο Δρ. Ramanan Laxminarayan. Ακόμη, η μείωση στον αριθμό κρουσμάτων οφείλεται εν μέρει στο μεγάλο αριθμό ανθρώπων που έχουν ήδη μολυνθεί. Αυτό το φαινόμενο είναι έντονο σε πυκνοκατοικημένες περιοχές όπως η Νέα Υόρκη, ή σε χώρες, όπως η Ινδία και το Μεξικό. «Αυτά τα μέρη έχουν ήδη ξεπεράσει την πιο επικίνδυνη φάση της πανδημίας». Άλλες χώρες, όμως, όπου μεγαλύτερα ποσοστά του πληθυσμού εξακολουθούν να είναι επίνοσα, δηλαδή να μην έχουν αναπτύξει ανοσία, όπως για παράδειγμα, στην Κίνα, την Σιγκαπούρη και την Νότια Κορέα είναι πιθανό να συνεχίσουν να τα χρησιμοποιούν τα μέτρα δημόσιας υγείας για τον έλεγχος μελλοντικής διασποράς του ιού.

Η ανάπτυξη μεταλλαγμένων στελεχών αποτελεί μια άλλη πηγή αβεβαιότητας. Έτσι, μια αντιπροσωπευτική κατακλείδα αποτελούν τα λόγια του Δρ. Baker «Διεξάγουμε έναν διαρκή αγώνα ενάντια στο χρόνο.Μπορούμε να εμβολιάσουμε τον πληθυσμό αρκετά γρήγορα ώστε να αποφύγουμε τη μελλοντική κορύφωση από τα πιο μεταδοτικά μεταλλαγμένα στελέχη;»

ΠΗΓΗ: https://www.naftemporiki.gr/story/1704905/exoume-ftasei-tin-korufosi-tis-pandimias-ana-tin-ufilio

Πώς λειτουργούν τα κοινωνικά δικαιώματα;

Πως λειτουργούν τα κοινωνικά δικαιώματα σε μια κοινωνία αλληλεγγύης ;

Τα κοινωνικά δικαιώματα υποχρεώνουν το κράτος να διασφαλίζει στους πολίτες ορισμένα κοινωνικά αγαθά. Με αυτόν τον τρόπο διασφαλίζεται η καθολικότητα πρόσβασης στις σχετικές υπηρεσίες. Τι είναι αυτό, λοιπόν, που μας συγκροτεί ως κοινωνία αλληλεγγύης;

Το Σύνταγμα της χώρας μας κατοχυρώνει μια σειρά από κοινωνικά δικαιώματα, όπως το δικαίωμα στην παιδεία, το δικαίωμα στην υγεία ή το δικαίωμα στην κοινωνική ασφάλιση. Τα δικαιώματα αυτά υποχρεώνουν το κράτος να διασφαλίζει στους πολίτες ορισμένα κοινωνικά αγαθά. Προς το σκοπό αυτό, το κράτος οργανώνει ένα πλέγμα θεσμών και δημόσιων υπηρεσιών, δηλαδή δημόσια συστήματα, που αποστολή τους είναι να παρέχουν στους πολίτες κοινωνικές υπηρεσίες. Τις υπηρεσίες αυτές τις χαρακτηρίζουμε κοινωνικές, γιατί παρέχονται είτε δωρεάν είτε με προνομιακούς όρους.

Με τη λειτουργία των θεσμών αυτών υλοποιούνται τα αντίστοιχα κοινωνικά δικαιώματα. Η σημασία των δημόσιων συστημάτων έγκειται στο ότι διασφαλίζουν την καθολικότητα, δηλαδή ότι όλοι οι πολίτες, ανεξαρτήτως της οικονομικής τους δυνατότητας, έχουν πρόσβαση στις σχετικές υπηρεσίες.

Οι κοινωνικές υπηρεσίες παρέχονται, λοιπόν, δωρεάν ή με χαμηλή επιβάρυνση. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν έχουν κόστος. Οι κοινωνικές υπηρεσίες προς τους πολίτες χρηματοδοτούνται από φόρους και εισφορές που οι ίδιοι οι πολίτες καταβάλλουν. Το κράτος δεν έχει δικούς του πόρους, απλώς διαμεσολαβεί για την αναδιανομή του κοινωνικού πλούτου. Η παροχή κοινωνικών υπηρεσιών συνιστά μεταφορά πόρων προς κάποιους, τους αποδέκτες των υπηρεσιών, όπως είναι οι μαθητές των δημόσιων σχολείων, οι νοσηλευόμενοι στα δημόσια νοσοκομεία, οι συνταξιούχοι.

Οι πόροι αυτοί όμως, έχουν αφαιρεθεί από κάποιους άλλους, και η αναδιανομή αυτή, δηλαδή η μεταφορά πόρων από τους πλουσιότερους στους φτωχότερους, αποτελεί την πεμπτουσία αυτού που αποκαλούμε κοινωνική αλληλεγγύη.

Εκφάνσεις της κοινωνικής αλληλεγγύης

Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα για το πώς λειτουργεί η κοινωνική αλληλεγγύη, είναι η υποχρεωτική κοινωνική ασφάλιση. Η υποχρεωτικότητα της κοινωνικής ασφάλισης έχει δύο διαστάσεις: Αφενός, όλοι οι εργαζόμενοι ασφαλίζονται υποχρεωτικά σε δημόσιο ασφαλιστικό φορέα. Δεν μπορούν να εξαιρεθούν, λέγοντας ότι ήδη έχουν (και πληρώνουν) ιδιωτική ασφάλιση. Αφετέρου, όλοι οι ασφαλισμένοι καταβάλλουν υποχρεωτικά κάθε μήνα ως ασφαλιστική εισφορά ένα ποσοστό του μισθού τους. Αυτό σημαίνει ότι οι υψηλόμισθοι καταβάλλουν περισσότερα από τους χαμηλόμισθους, όπως και ότι όσοι έχουν σταθερή εργασία καταβάλλουν περισσότερα από όσους μένουν κάποια διαστήματα άνεργοι. Αυτό εκ πρώτης όψεως μπορεί να μοιάζει άδικο: τον πλούτο που παράγω τον μοιράζομαι με άλλους που παράγουν λιγότερο ή καθόλου. Είναι όμως, μια ‘αδικία’ που όχι μόνο την επιτάσσει το Σύνταγμά μας αλλά και η οποία, μας συγκροτεί ως κοινωνία αλληλεγγύης.

Ακρίτας Καϊδατζής
Επίκουρος Καθηγητής Συνταγματικού Δικαίου Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκηςhttps://www.syntagmawatch.gr/my-constitution/pos-leitourgoun-ta-koinonika-dikaiomata/

Λειτουργία Εμβολιαστικών Κέντρων και αποζημίωση προσωπικού

Δημοσιεύθηκε το Σαββατο 24.04.2021 το (ΦΕΚ/Α/68/24.04.2021) τροπολογία-αντικατάσταση του άρθ. 32, Ν. 4771/2021 (Α’ 16), με το άρθ. 266, Ν. 4798/2021, που αφορά στη λειτουργία των Εμβολιαστικών Κέντρων και του τρόπου αποζημίωσης του προσωπικού:

Τα εμβολιαστικά κέντρα των δημόσιων νοσοκομείων, δομών ΠΦΥ, ΤΟΜΥ και τα κέντρα υψηλής δυναμικότητας (λειτουργούν υπό την εποπτεία της Γ.Γ. Πολιτικής Προστασίας) δύνανται να λειτουργούν επτά (7) ημέρες την εβδομάδα (συμπεριλαμβανομένων αργιών).

Το ωράριο ορίζεται 07:00 – 24:00 (δύο βάρδιες).

Το ιατρικό προσωπικό των εμβολιαστικών κέντρων δομών ΠΦΥ και των κέντρων υψηλής δυναμικότητας τις μη εργάσιμες ημέρες (Σάββ – Κυρ – αργίες) αποζημιώνεται με μικτή εφημερία. Για τους ειδικευόμενους η αποζημίωση αντιστοιχεί σε ενεργή εφημερία.

Το ιατρικό προσωπικό των εμβολιαστικών κέντρων ΤΟΜΥ τις μη εργάσιμες ημέρες αποζημιώνεται με μικτή εφημερία Επιμελητή Α’.

Το λοιπό προσωπικό των εμβολιαστικών κέντρων των δημόσιων νοσοκομείων, δομών ΠΦΥ, ΤΟΜΥ και των κέντρων υψηλής δυναμικότητας απασχολείται (Δευτ-Παρ) σε δύο βάρδιες (πρωινή 07:00-14:30 και απογευματινή 14:30-22:00). Η απαχόληση κατά τις ώρες 22:00-24:00 αποζημιώνεται σύμφωνα με την περ. β’ της υποπαρ. 3 της παρ. Α’ του άρθρ. 20 του ν. 4354/2015 (Α’ 176). Η απασχόληση τα Σάββατα αποζημιώνεται σύμφωνα με την περ. γ’ της υποπαρ. 3 της παρ. Α’ του άρθρ. 20 του ν. 4354/2015. Δεν ισχύει το ανώτατο όριο ωρών της υποπαρ. 2 της παρ. Α’ του άρθρ.20 του ν. 4354/2015.

Στο παραπάνω λοιπό προσωπικό χορηγείται επιπλέον καθαρό ποσό είκοσι (20) ευρώ, για κάθε Σάββατο, Κυριακή ή αργία, εφόσον παρέχει τουλάχιστον 6ωρη εργασία. Το ποσό αυτό είναι αφορολόγητο, ανεκχώρητο και ακατάσχετο και δεν υπόκειται σε οποιαδήποτε κράτηση, τέλος ή εισφορά.

Οι παραπάνω ρυθμίσεις αποζημίωσης ισχύουν από την έναρξη λειτουργίας του εμβολιαστικού κέντρου, ενώ αφορούν και το προσωπικό των νοσοκομείων και κέντρων υγείας που έχει μετακινηθεί και απασχολείται στα εμβολιαστικά κέντρα υψηλής δυναμικότητας.

https://www.eemyy.gr/τελευταίες-ειδήσεις/9231-λειτουργία-εμβολιαστικών-κέντρων-και-αποζημίωση-προσωπικού?fbclid=IwAR0KTowTQVNQBwKpGnemIFmkwPkOSfi0S49QNZo1D7Vmrn0mUAwTI-6IdUs

Επίπεδα νατρίου: μπορούν να δείξουν τον κίνδυνο για τους ασθενείς με Covid-19

Μελέτη του University College London έδειξε πως τα επίπεδα νατρίου, είτε υψηλά είτε χαμηλά, μπορεί να δείξουν πως θα εξελιχτεί  η κατάσταση ενός ασθενή με CoviD-19. Περισσότεροι από τους μισούς ασθενείς με CoviD-19 παρουσίασαν χαμηλά ή υψηλά επίπεδα νατρίου στο αίμα. Αυτό επιβεβαιώνει την εγκυρότητα της έρευνας.  Επικεφαλής της έρευνας είναι ο Έλληνας Πλούταρχος Τζούλης, Επίτιμος Αναπληρωτής Καθηγητής Ενδοκρινολογίας – Ιατρική Σχολή UCL.

Αυτό που οδήγησε τον κ Τζούλη στη συγκεκριμένη μελέτη είναι ότι σε παλιότερες μελέτες, μεγάλο ποσοστό των ασθενών με πνευμονία από βακτήρια έχουν χαμηλά επίπεδα νατρίου στον αίμα και αυτοί οι ασθενείς είχαν μεγαλύτερη πιθανότητα να νοσήσουν σοβαρά και να αποβιώσουν. Έχοντας διεξάγει την τελευταία δεκαετία διάφορες μελέτες για τον κλινικό ρόλο του νατρίου, το βασικό ερώτημα ήταν εάν τα παθολογικά χαμηλά ή υψηλά επίπεδα νατρίου σε ασθενείς με COVID-19 συνδέονται με σοβαρότερη νόσο, ανάγκη για διασωλήνωση, ή ακόμη και θάνατο.

Φαίνεται λοιπόν πως ασθενείς με χαμηλά επίπεδα νατρίου έχουν διπλάσια πιθανότητα να χρειαστούν διασωλήνωση και μηχανική υποστήριξη της αναπνοής σε σχέση με αυτούς με φυσιολογικό νάτριο. Ακόμη, οι ασθενείς που εμφανίζουν υψηλά επίπεδα νατρίου κατά τη διάρκεια της νοσηλείας τους είχαν τριπλάσια πιθανότητα θανάτου σε σύγκριση με ασθενείς με φυσιολογικά επίπεδα νατρίου. Αυτό δεν έχει καμία σχέση με ηλικία, φύλο ή κάποιο άλλο νόσημα που συνυπάρχει. Τα χαμηλά επίπεδα νατρίου στο αίμα συνήθως οφείλονται σε άλλους παράγοντες και όχι τόσο στη διατροφή. Αντ’ αυτού, η πλειοψηφία των περιπτώσεων, τα χαμηλά επίπεδα νατρίου οφείλονται είτε σε σοβαρή αφυδάτωση.

Η έρευνα είναι βέβαιο ότι θα χρησιμεύσει πάρα πολύ στους επιστήμονες και στο πρακτικό κομμάτι, καθώς τα επίπεδα νατρίου αίματος είναι μια εύκολη, φθηνή και γρήγορη εξέταση αίματος που μπορεί να μας δώσει εξαιρετικά πολύτιμες πληροφορίες για την πιθανότητα σοβαρής επιδείνωσης του ασθενούς. Ο εργαστηριακός έλεγχος, όταν κρίνεται απαραίτητος σε ασθενείς με COVID-19, πρέπει απαραίτητα να περιλαμβάνει μέτρηση νατρίου αίματος.

Τα παραπάνω ευρήματά ανοίγουν το δρόμο να εξεταστεί γενικότερα το τι μπορεί να σημαίνουν τα επίπεδα νατρίου στο αίμα ενός ασθενή. Ειδικότερα, όσον αφορά τον νέο κορονοϊό, έχει να προσφέρει δύο θετικά. Πρώτον, θα εξετάσουμε την πιθανότητα τα επίπεδα νατρίου να αποτελούν βιοχημικό δείκτη που θα μας βοηθά να εντοπίσουμε εγκαίρως και γρήγορα ασθενείς που διατρέχουν κίνδυνο να αναπτύξουν τη λεγόμενη “καταιγίδα κυτταροκινών“, μια υπέρμετρη αντίδραση του ανοσοποιητικού συστήματος που επιδεινώνει σοβαρά την κατάσταση αρκετών ασθενών με Covid-19. Δεύτερον, να εξετάσουμε εάν τα χαμηλά επίπεδα νατρίου θα μπορούσαν να έχουν ρόλο για εξατομίκευση της θεραπείας με στοχευμένη χορήγηση σε αυτούς τους ασθενείς ανοσοτροποποιητικών θεραπειών. Κάτι τέτοιο θα ήταν άκρως βοηθητικό για μια μεγάλη μερίδα ασθενών.

ΠΗΓΗ:  https://www.news4health.gr/ygeia/6736/ta-epipeda-natriou-deixnoun-ton-kindyno-gia-tous-astheneis-me-covid-19-o-ellinas-epikefalis-tis-meletis-eksigei

Κορονοϊός: Πώς θα λάβετε βεβαίωση εμβολιασμού – Όλη η διαδικασία

Σε διαβατήριο για την επόμενη ημέρα φαίνεται ότι μετατρέπεται η βεβαίωση εμβολιασμού, καθώς ήδη πολλές χώρες αναγνωρίζουν τη βεβαίωση για τη μετακίνηση ταξιδιωτών και τουριστών.

Και η χώρα μας άλλωστε αρχίζει και δέχεται επισκέπτες είτε  με βεβαίωση εμβολιασμού κατά του κορονοϊού, είτε με αρνητικό τεστ είτε με τεστ αντισωμάτων.

Η διαδικασία

Όσοι έχουν εμβολιασθεί ή ολοκληρώνουν και τη δεύτερη δόση μπορούν και ηλεκτρονικά να λάβουν τη βεβαίωση εμβολιασμού για τον covid προκειμένου να την αξιοποιήσουν όπως εκείνοι κρίνουν.

Παρότι η ελληνική κυβέρνηση αλλά και η Ευρωπαϊκή Ένωση έχουν διαμηνύσει πως δεν θα αποτελεί κριτήριο για διάφορες δραστηριότητες, φαίνεται όμως ότι ο εμβολιασμός σε αυτή τη φάση τουλάχιστον διευκολύνει στα ταξίδια.

Μπορείτε να λάβετε βεβαίωση για τον εμβολιασμό σας κατά του COVID-19 με ευκολία και ψηφιακά. Η βεβαίωση μπορεί να εκδοθεί την επόμενη ημέρα από αυτή που κάνατε την τελευταία δόση εμβολιασμού, ανάλογα με το είδος του εμβολίου.

Θα χρειαστείτε:

-τους προσωπικούς σας κωδικούς πρόσβασης στο Taxisnet
-τον ΑΜΚΑ σας

βεβαίωση εμβολιασμού που θα εκδοθεί έχει μοναδικό κωδικό επαλήθευσης και προηγμένη ηλεκτρονική σφραγίδα.

Εάν και για οποιοδήποτε λόγο δεν είναι δυνατή η έκδοση της βεβαίωσης ηλεκτρονικά, μπορεί κανείς να κλείσει ψηφιακό ραντεβού στο myKEPlive για να εξυπηρετηθεί από υπάλληλο των Κέντρων Εξυπηρέτησης Πολιτών (ΚΕΠ) μέσω τηλεδιάσκεψης.

Πηγή: healthreport.gr

Αποτελέσματα μελέτης ΕΚΠΑ για την χορήγηση πλασματος με υψηλούς τίτλους αντισωμάτων από αναρρώσαντες ασθενείς

Η χορήγηση πλάσματος από αναρρώσαντες ασθενείς από COVID-19, σε αρρώστους που νοσηλεύονται από τη νόσο, αποτελεί μια από τις πιο σημαντικές θεραπευτικές επιλογές για την αντιμετώπιση της λοίμωξης από τον κορωνοϊό SARS-CoV-2. Τη στιγμή που σε όλο τον κόσμο τα κρούσματα με COVID-19 αυξάνονται συνεχώς και δεν φαίνεται στον ορίζοντα αποτελεσματική θεραπεία, η χορήγηση έτοιμων αντισωμάτων έναντι του ιού, μέσω του πλάσματος ασθενών που ανέρρωσαν από τη νόσο, δίνει ελπίδες στους πάσχοντες από τη λοίμωξη COVID-19.

Το Φεβρουάριο του 2021 ο Οργανισμός Φαρμάκων και Τροφίμων (FDA) των ΗΠΑ προχώρησε σε συμπλήρωση της οδηγίας για τη χορήγηση πλάσματος από αναρρώσαντες ασθενείς σε αρρώστους που νοσηλεύονται από συμπτωματική λοίμωξη COVID-19, προσθέτοντας ότι μόνο το πλάσμα που περιέχει ψηλούς τίτλους αντισωμάτων έναντι του SARS-CoV-2 πρέπει να χρησιμοποιείται.

Στην Ελλάδα από τον Απρίλιο του 2020 ξεκίνησε υπό την αιγίδα του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ) και με κύριο Ερευνητή τον Πρύτανη του ΕΚΠΑ Θάνο Δημόπουλο, μία μελέτη με τη συμμετοχή 5 Νοσοκομείων της Αθήνας, η οποία είχε σαν στόχο να διερευνήσει την αποτελεσματικότητα και την ασφάλεια του πλάσματος ιαθέντων από SARS-CoV-2 στη θεραπεία των ασθενών με σοβαρή μορφή της COVID-19.

Σύμφωνα με τη μελέτης, το πλάσμα ιαθέντων, όγκου 600ml από κάθε δότη ελήφθη με πλασμαφαίρεση από εθελοντές οι οποίοι είχαν αναρρώσει πλήρως από τον SARS-CoV-2 και είχαν αναπτύξει αντισώματα. Ο προσδιορισμός των αντισωμάτων για τις ανάγκες της μελέτης έγινε στο Ινστιτούτο Pasteur, με υπεύθυνο ερευνητή τον Ανδρέα Μεντή και στο National Cancer Institute με υπεύθυνο ερευνητή τον Καθηγητή Γεώργιο Παυλάκη. Η κατάψυξη και διαφύλαξη του πλάσματος έγινε στο Εθνικό Κέντρο Αιμοδοσίας (Υπεύθυνος ο Επιστημονικός Διευθυντής Κώστας Σταμούλης), το οποίο είχε αναλάβει και την ευθύνη της διανομής του πλάσματος στα Νοσοκομεία που συμμετείχαν στη μελέτη για τις ανάγκες των ασθενών.

Το πλάσμα χορηγήθηκε σε ασθενείς με COVID-19 που είχαν πνευμονική συμμετοχή και απαιτούσε τη νοσηλεία τους στο Νοσοκομείο για χορήγηση οξυγόνου, σε μεσοδιάστημα όχι μεγαλύτερο των 10 ημερών από την έναρξη των συμπτωμάτων. Στη μελέτη περιελήφθησαν και διασωληνωμένοι ασθενείς αλλά για χρόνο όχι μεγαλύτερο των 72 ωρών από τη διασωλήνωση. Οι ασθενείς έλαβαν 3 δόσεις πλάσματος όγκου 200-233 ml με μεσοδιαστήματα μίας ημέρας μεταξύ των εγχύσεων και παράλληλα την ενδεικνυόμενη υποστηρικτική αγωγή.

Η μελέτη ολοκληρώθηκε τον Φεβρουάριο 2021 με την συμμετοχή 100 ασθενών που αποτελούσαν και τον στόχο της μελέτης. Πρόσφατα αναλύθηκαν τα αποτελέσματα από τους πρώτους 60 ασθενείς και τα αποτελέσματα της μελέτης αυτής δημοσιεύθηκαν στο Διεθνές περιοδικό Microorganisms (https://www.mdpi.com/2076-2607/9/4/806/pdf). Οι Καθηγητές του ΕΚΠΑ Βασιλική Παππά, Ευάγγελος Τέρπος, Μαριάννα Πολίτου και Θάνος Δημόπουλος συνοψίζουν τα σημαντικότερα ευρήματα της μελέτης.

Μετά διάμεσο χρόνο παρακολούθησης 28,5 ημερών, οι 56 από τους 60 ασθενείς (93%) που έλαβαν πλάσμα ιαθέντων από COVID-19, ανέρρωσαν πλήρως και εξήλθαν από το νοσοκομείο.

Η χορήγηση πλάσματος από αναρρώσαντες ασθενείς από COVID-19, σε αρρώστους που νοσηλεύονται από τη νόσο, αποτελεί μια από τις πιο σημαντικές θεραπευτικές επιλογές για την αντιμετώπιση της λοίμωξης από τον κορωνοϊό SARS-CoV-2. Τη στιγμή που σε όλο τον κόσμο τα κρούσματα με COVID-19 αυξάνονται συνεχώς και δεν φαίνεται στον ορίζοντα αποτελεσματική θεραπεία, η χορήγηση έτοιμων αντισωμάτων έναντι του ιού, μέσω του πλάσματος ασθενών που ανέρρωσαν από τη νόσο, δίνει ελπίδες στους πάσχοντες από τη λοίμωξη COVID-19.

Επίσης διαπιστώθηκε ότι την επόμενη ημέρα από την χορήγηση πλάσματος, υπήρξε σημαντική αύξηση του τίτλου αντισωμάτων που συσχετίσθηκε με την εξωγενή χορήγηση αντισωμάτων από το πλάσμα ιαθέντων. Η σύγκριση των ασθενών που έλαβαν πλάσμα, με την ομάδα των ασθενών που ελάμβαναν την ίδια υποστηρικτική αγωγή χωρίς πλάσμα, έδειξε ότι η θνητότητα των ασθενών που έλαβαν πλάσμα ήταν σημαντικά μικρότερη: 3,4% σε σύγκριση με 13,6% στην ομάδα ελέγχου. Επίσης η στατιστική ανάλυση της μελέτης έδειξε ότι οι ασθενείς που έλαβαν πλάσμα ιαθέντων είχαν σημαντικά μικρότερο κίνδυνο θανάτου, σημαντικά καλύτερη επιβίωση και σημαντικά μεγαλύτερες πιθανότητες να αποσωληνωθούν.

Μία αξιοσημείωτη παρατήρηση της μελέτης ήταν ότι οι υψηλοί τίτλοι αντισωμάτων στο πλάσμα που χορηγήθηκε, συσχετίσθηκαν με σημαντικά καλύτερη επιβίωση των ασθενών, επιβεβαιώνοντας την ορθότητα της πρόσφατης οδηγίας του FDA. Η χορήγηση πλάσματος ήταν ασφαλής και μόνο ένας από τους 60 ασθενείς, παρουσίασε ανεπιθύμητη ενέργεια με δύσπνοια και μείωση του οξυγόνου που δεν μπορούσε με ασφάλεια να αποδοθεί στο πλάσμα. Το ανεπιθύμητο αυτό συμβάν υποχώρησε πλήρως με την κατάλληλη συντηρητική αγωγή. Συμπερασματικά, η πρώιμη χορήγηση πλάσματος από αναρρώσαντες ασθενείς έχει σαν αποτέλεσμα τη βελτίωση της επιβίωσης και την αυξημένη πιθανότητα αποσωλήνωσης σε ασθενείς με COVID-19. Πρέπει να επιλέγεται για χορήγηση πλάσμα που περιέχει αντισώματα σε υψηλούς τίτλους.

Τα νοσοκομεία και ερευνητικά κέντρα που μετείχαν στη μελέτη ήταν:

  1. Γενικό Νοσοκομείο Αθηνών «Αλεξάνδρα» (Ε. Τέρπος, Ε. Κορομπόκη, Ι. Χαριτάκη, Θ. Σεργεντάνης, Ι. Ντάνασης-Σταθόπουλος, Τ. Μπαγκρατούνι και Θ. Δημόπουλος)
  2. Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο «Αρεταίειο» (Μ. Πολίτου)
  3. Πανεπιστημιακό Γενικό Νοσοκομείο «Αττικόν» (Β. Παππά, Α. Αντωνιάδου, Α. Μπουχλά,Θ. Θωμόπουλος, Σ. Γρηγοροπούλου, Σ. Παπαγεωργίου, Α. Μπάμιας και Σ. Τσιόδρας)
  1. Γενικό Νοσοκομείο Αθηνών «ο Ευαγγελισμός» (Μ. Παγώνη, Σ. Σαριδάκης, Χ. Γιατρά, E. Jahaj, Ι. Καλομενίδης και Α. Κοτανίδου)
  2. Ιατρική Σχολή Πανεπιστημίου Πατρών (Α. Σπυριδωνίδης, Γ. Παναγιωτακόπουλος)
  3. Γενικό Νοσοκομείο Νοσημάτων Θώρακος Αθηνών «Η Σωτηρία» (Α. Πεφάνης, Γ.Πουλάκου, Ι. Τρόντζας και Κ. Συρίγος)
  4. Αντικαρκινικό Ογκολογικό Νοσοκομείο Αθηνών «Ο Αγιος Σάββας» (Ε. Γρουζή και Δ.Μοσχανδρέου)
  5. Ινστιτούτο Παστέρ (Α. Μεντής και Σ. Λαμπροπούλου)
  6. Εθνικό Κέντρο Αιμοδοσίας (Κ. Σταμούλης)
  7. Τμήμα Ρετροϊών NCI ΗΠΑ (B.K. Felber, Δ. Στέλλας, M. Rosati, J. Bear, X. Hu και Γ.Παυλάκης) https://www.uoa.gr/fileadmin/user_upload/PDF-files/anakoinwseis/themata_ygeias/120421_xor_plasmatos.pdf

Μέλλον και Υγεία

Το δημογραφικό πρόβλημα, οι αυξημένες δαπάνες υγείας, οι ψηφιακές υπηρεσίες υγείας και η ψυχολογική υποστήριξη των ατόμων, θα απασχολήσουν το σύνολο της παγκόσμιας πολιτικής και κοινωνικής σκηνής , σύμφωνα με τον Γιάννη Βάλβη, Consulting Partner και Life Sciences & Healthcare Leader της Deloitte Ελλάδος.

Ο χώρος της υγείας, όταν η κοινωνία θα έχει πλέον την δυνατότητα να υποστηρίξει πως έχει διαφύγει του μεγάλου κινδύνου της πανδημίας, θα πρέπει να εστιάσει στην πλήρη ενσωμάτωση του λεγόμενου ψηφιακού μετασχηματισμού.

Οι προβλέψεις για το 2025 είναι υπερβολικά αισιόδοξες και ελπιδοφόρες.

Με πρωταρχικό ρόλο η πρόληψη, τόσο μέσω της αποδοχής των εμβολίων, των γενετικών εξετάσεων και των θεραπειών που ενισχύουν τη ζωτικότητα, όσο και την υιοθέτηση ενός ολοκληρωμένου και πλήρως εξειδικευμένου προγράμματος άσκησης και διατροφής.

Στη συνέχεια, βρίσκεται η ενίσχυση κρατικών δημόσιων δομών υγείας, με ψηφιακή ενσωμάτωση και επιτάχυνση στην υιοθέτηση επιστημονικών και τεχνολογικών εξελίξεων, προωθώντας την πρόληψη, καθώς και παροχή υγειονομικής περίθαλψης η οποία θα εστιάζει σε μία ‘digital first’ προσέγγιση, ώστε να προσφέρει στους ασθενείς το πλέον κατάλληλο περιβάλλον φροντίδας.

Τα παραπάνω αποτελούν εν συντομία κύριους πόλους για την εξέλιξη της υγειονομικής περίθαλψης, χρησιμοποιώντας τα οφέλη της νέας τεχνολογίας σε ανθρωποκεντρικές πολιτικές.

Ωστόσο, στις μέρες μας ήδη γίνονται σημαντικά βήματα προς αυτή την κατεύθυνση όπως ενδεικτικά μπορεί να αναφερθεί το έργο της εταιρείας INVITAE, η οποία παρέχει κατ’ οίκον εξέταση DNA, βοηθώντας τους ασθενείς να κατανοήσουν τον κίνδυνο εμφάνισης συγκεκριμένων μορφών καρκίνου, καρδιολογικών και νευρολογικών παθήσεων, αλλά και το έργο της Grapevine Health που αποτελεί μία μη κερδοσκοπική νεοφυή επιχείρηση στις ΗΠΑ, η οποία σχεδιάζει καμπάνιες πληροφόρησης για την υγεία που απευθύνονται σε ευάλωτους πληθυσμούς.

Οι δράσεις πρέπει να είναι πολλές και στοχευμένες προκειμένου οι προβλέψεις να γίνουν έργα και η πρόκληση της πανδημίας αυτόματα να έχει μετατραπεί σε ευκαιρία αλλαγής και εξέλιξης.

Πηγή : https://www.kathimerini.gr/life/health/561307540/to-mellon-choris-maska-h-ygeia-to-2025-2/

Η έλλειψη άσκησης αυξάνει τον κίνδυνο σοβαρής νόσησης από covid-19

Άνθρωποι με κορωνοιό που ασκούνταν λίγο τα δυο προηγούμενα χρόνια πριν τη λοίμωξη, είχαν περίπου διπλάσιες πιθανότητες να νοσηλευτούν.

Η έλλειψη άσκησης μπορεί ενδεχομένως να αυξήσει τον κίνδυνο ενός ανθρώπου για πιο σοβαρή COVID-19, καθώς και θανάτου, σύμφωνα με νέα έρευνα στο British Journal of Sports Medicine.

Άνθρωποι με κορωνοιό που ασκούνταν λίγο τα δυο προηγούμενα χρόνια πριν τη λοίμωξη, είχαν περίπου διπλάσιες πιθανότητες να νοσηλευτούν.

Επιπλέον είχαν 2,5 φορές υψηλότερο κίνδυνο θανάτου σε σύγκριση με ασθενείς που συστηματικά πληρούσαν τις οδηγίες άσκησης πριν την πανδημία.

Ο Dr. Robert Sallis του Kaiser Permanente Medical Center στη Fontana, δήλωσε ότι σε σχέση με την COVID-19, η νέα έρευνα ανακάλυψε ότι η άσκηση ήταν ο ισχυρότερος τροποποιήσιμος παράγοντας κινδύνου.

Αρκετά κοινά, χρόνια προβλήματα υγείας θέτουν τους ανθρώπους σε υψηλότερο κίνδυνο σοβαρής νόσησης από τον κορωνοιό, όπως διαβήτης, καρδιοπάθεια και παχυσαρκία.

Σε πολλές περιπτώσεις, ο κίνδυνος για αυτά τα προβλήματα υγείας επίσης αυξάνεται με την έλλειψη άσκησης, σημείωσαν οι ερευνητές.

Οι ερευνητές συνέκριναν την εξέλιξη της νόσου σε  48.440 ανθρώπους που διαγνώστηκαν με COVID-19  μεταξύ Ιανουαρίου και Οκτωβρίου 2020.

Η μέση ηλικία ήταν τα 47 έτη και ο ΔΜΣ πληρούσε τα κριτήρια παχυσαρκίας.

Περίπου μισοί από τους συμμετέχοντες δεν είχαν συννοσηρότητες ενώ το 18% είχε μια ακόμα νόσο και το 32% τουλάχιστον δυο ακόμα.

Οι συμμετέχοντες ανέφεραν τα επίπεδα άσκησης τουλάχιστον 3 φορές.

Το 7% πληρούσε σταθερά τις οδηγίες άσκησης του CDC.

Ποσοστό 15% ήταν σταθερά αδρανείς, ενώ οι υπόλοιποι έκαναν κάποια δραστηριότητα.

Από τους συμμετέχοντες, το 9% νοσηλεύτηκαν λόγω COVID-19 και  3% χρειάστηκαν  νοσηλεία σε ΜΕΘ.

Ποσοστό 2% των συμμετεχόντων πέθαναν από τον ιό.

H έρευνα έδειξε ότι ενήλικες με COVID-19 που σταθερά ήταν αδρανείς είχαν υπερδιπλάσιες πιθανότητες να νοσηλευτούν σε σχέση με όσους πληρούσαν τις συστάσεις του CDC για την άσκηση.

Είχαν επίσης 73% περισσότερες πιθανότητες να χρειαστούν ΜΕΘ και 2,5 φορές περισσότερες να πεθάνουν λόγω της λοίμωξης, σε σχέση με όσους είχαν υγιή ρουτίνα άσκησης.

Επιπλέον, ασθενείς με COVID-19 που ήταν συστηματικά αδρανείς πριν τη λοίμωξη είχαν επίσης 20% περισσότερες πιθανότητες νοσηλείας, 10% περισσότερες για αγωγή σε ΜΕΘ και 32%περισσότερες να πεθάνουν από τον κορωνοιό σε σύγκριση με όσους έκαναν ελάχιστη άσκηση τακτικά.

Ο Sallis δήλωσε, ότι τακτική άσκηση συνδέεται με βελτιώσεις στην ικανότητα των πνευμόνων  και την καρδιαγγειακή και μυϊκή λειτουργία, που μπορεί ενδεχομένως να συμβάλλουν στη μείωση της αρνητικής επίπτωσης της COVID-19. Επίσης είναι γνωστό ότι η λειτουργία του ανοσοποιητικού βελτιώνεται με τακτική άσκηση και όσοι τακτικά είναι ενεργητικοί έχουν χαμηλότερο εμφάνιση και ένταση συμπτωμάτων από ιικές λοιμώξεις.

https://www.iatronet.gr/article/100666/h-elleipsh-askhshs-ayxanei-ton-kindyno-sovarhs-noshshs-apo-covid19

Πώς Προχωράει Ο Εμβολιασμός; Ιστορίες Από Τέσσερις Χώρες

‘Ερευνα που δημοσιεύτηκε στην Διανέοσις https://www.dianeosis.org/2021/04/pos-proxoraei-o-emvoliasmos/ αναφέρει με στοιχεία, ιστορίες και τάσεις από τέσσερις πολύ διαφορετικές χώρες, το στάδιο που βρίσκεται η καθεμία στο διαφορετικό στάδιο εμβολιασμού του πληθυσμού της.

Η Νορβηγία ανησυχεί για τους νέους.Το Ισραήλ υποστηρίζει την ανοσία αγέλης.Η Πολωνία πολιτικοποιεί τον διάλογο γύρω από την πανδημία. Όλοι αναγνωρίζουν ότι υπάρχει “κόπωση” και μετρούν αντίστροφα για το τέλος της που ελπίζουν ότι θα έρθει σύντομα.Οι πολίτες, περιμένουν πια την ανάσχεση της πανδημίας από τον μαζικό εμβολιασμό και όχι από τα μέτρα περιορισμού της κινητικότητας. Είναι μια υπόσχεση που οι πρώτες περιπτώσεις χωρών που προχώρησαν γρήγορα τον εμβολιασμό δείχνουν ότι θα τηρηθεί.

Ισραήλ

Το Ισραήλ έχει εμβολιάσει μέχρι στιγμής περίπου 60% του ενήλικου πληθυσμού του. Η κατάσταση στη χώρα σήμερα δείχνει ότι ο μαζικός εμβολιασμός είναι (ίσως μαζί με τη στρατηγική “zero covid“) ο μόνος τρόπος ώστε η ζωή, και η οικονομία μαζί της, να επιστρέψει στο σημείο που ήταν πριν από την πανδημία. “Στο Ισραήλ οι ρυθμοί είναι αυτές τις μέρες κανονικοί, λέει η Ταλ Σνάιντερ, δημοσιογράφος στην ιστοσελίδα The Times of Israel. Πώς όμως έφτασε η χώρα της Μέσης Ανατολής να βλέπει τους θανάτους ασθενών με Covid-19 να μειώνονται (μόνο επτά στις 4 Απριλίου) ενώ όλες οι δραστηριότητες είναι ανοιχτές; Πώς οργάνωσε μια τόσο επιτυχημένη καμπάνια εμβολιασμού;

Οι δόσεις πράγματι εξασφαλίστηκαν μετά από ειδική συμφωνία με την φαρμακοβιομηχανία Pfizer. Η κυβέρνηση δέχθηκε να πληρώσει υψηλή τιμή για κάθε δόση (σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά, περίπου διπλάσια από ό,τι πλήρωσε η ΕΕ), αλλά και να μοιραστεί με την εταιρεία έναν πλούτο δεδομένων από τον εμβολιασμό του πληθυσμού. Η οργάνωση του εμβολιασμού του πληθυσμού, για να γίνει γρήγορα, με ασφάλεια και παντού στη χώρα, ανέλαβαν οι kupat holim, οι τέσσερις μεγάλες ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρείες που διαχειρίζονται χιλιάδες μικρές κλινικές σε όλη την επικράτεια.

Πολωνία

Η Πολωνία είχε εμβολιάσει πλήρως περίπου το 6,7% του ενήλικου πληθυσμού της μέχρι τις 7 Απριλίου. Η κάλυψη του εμβολιασμού στη χώρα είναι λίγο ψηλότερα από τον μέσο όρο της ΕΕ (6,5%), αλλά πιο χαμηλά από την ελληνική (7,4%) για το ίδιο διάστημα. Μόνο την 1η Απριλίου, την ίδια ημέρα με τη βλάβη του συστήματος εμβολιασμού, διαγνώστηκαν 35.253 κρούσματα, δηλαδή περίπου 92 κρούσματα ανά 100.000 κατοίκους (στην Ελλάδα η αναλογία την ίδια ημέρα ήταν 32 ανά 100.000). Η αγορά και τα σχολεία έκλεισαν όσο τα νοσοκομεία έφταναν στο όριό τους. Μόνο τις τελευταίες λίγες ημέρες υποχωρεί σταδιακά η πίεση.

Νορβηγία

Ο τρόπος διαχείρισης της πανδημίας εκεί σχετίζεται με τον τρόπο που λειτουργεί ολόκληρο το κράτος: είναι αποκεντρωμένος. Η κυβέρνηση της Νορβηγίας δεν είχε τη δυνατότητα να επιβάλει ολικό lockdown στη χώρα: “σε αυτή την περίπτωση το Κοινοβούλιο θα έπρεπε να αλλάξει τον νόμο και αυτό το ενδεχόμενο ήταν τόσο αντιδημοφιλές που η προσπάθεια εγκαταλείφθηκε ήδη από πολύ νωρίς”, εξηγεί ο Σάντμπεργκ. Οι αποφάσεις για αναστολή δραστηριοτήτων, ανάλογα με τις εξελίξεις, ανήκαν στους δήμους και πάντοτε είχαν τοπικό χαρακτήρα.

Μέχρι στιγμής η Νορβηγία έχει περάσει σχετικά ήπια την πανδημία, χωρίς μεγάλες εξάρσεις και χωρίς το σύστημα υγείας να πιεστεί σημαντικά. Τα ημερήσια διαγνωσμένα κρούσματα δεν έχουν ξεπεράσει τα 21,5 ανά 100.000 πληθυσμού.“Υπάρχει βέβαια και εδώ κούραση των ανθρώπων και η τήρηση των μέτρων γίνεται ολοένα και πιο πλημμελής”, λέει ο Σάντμπεργκ Νορβηγός δημοσιογράφος.

Βουλγαρία

Η κυβέρνηση της Βουλγαρίας, της χώρας με το δεύτερο πιο χαμηλό ποσοστό πλήρως εμβολιασμένων στην ΕΕ (μόνο 1,8% του ενήλικου πληθυσμού μέχρι τις 7 Απριλίου) μέσα στον Φεβρουάριο άνοιξε τους λεγόμενους “πράσινους διαδρόμους”. Η ζήτηση για τα εμβόλια γενικά, αλλά περισσότερο για το εμβόλιο της AstraZeneca ήταν πολύ χαμηλή. Γι’ αυτό τον λόγο η κυβέρνηση, ενόψει μάλιστα και των φορτισμένων εκλογών που έγιναν στις 4 Απριλίου, ανακοίνωσε ότι όποιος ήθελε, ανεξάρτητα από τη σειρά του, μπορούσε απλώς να εμφανιστεί σε συγκεκριμένα νοσοκομεία και να εμβολιαστεί.Έκτοτε, οι “πράσινοι διάδρομοι” στη Βουλγαρία ανοίγουν και κλείνουν, ανάλογα με τη διαθεσιμότητα των εμβολίων, όσο η χώρα ήταν αντιμέτωπη με ένα σοβαρό τρίτο κύμα μολύνσεων. Παρόλα αυτά κάποιες δραστηριότητες παραμένουν ανοιχτές, όπως η εστίαση μόνο σε ανοιχτούς χώρους.https://www.dianeosis.org/2021/04/pos-proxoraei-o-emvoliasmos/

Κορωνοϊός: Σοβαρή η νόσηση και για τους υγιείς

Κορωνοϊός: Σοβαρή η νόσηση και για τους υγιείς

Σε άρθρο τους στην Καθημερινή οι καθηγητές Παγώνα Λάγιου και Κωνσταντίνος Συρίγος αναλύουν την άποψη τους για την νόσο και υγιείς τονίζοντας ότι 

«Καμία ηλικία δεν είναι στο απυρόβλητο της Covid-19»- σε μια προσπάθειά τους να προτρέψουν τον πληθυσμό σε εμβολιασμό, ανεξάρτητα της ηλικίας.

«Οι νέοι και κατά τεκμήριο υγιείς έχουν τη λανθασμένη άποψη ότι είναι άτρωτοι- δεν είναι καθόλου δεδομένο ότι θα περάσουν τη νόσο στο πόδι… τώρα βλέπουμε και υγιείς να νοσούν βαριά», σημειώνει ο καθηγητής Παθολογίας – Ογκολογίας του ΕΚΠΑ, διευθυντής της Γ’ Πανεπιστημιακής Παθολογικής Κλινικής στο «Σωτηρία»  Κωνσταντίνος Συρίγος.

Επίσης σημειώνει: «Οι ηλικίες που βλέπουμε πλέον είναι μικρότερες σε σχέση με το πρώτο κύμα. Οι περισσότεροι ασθενείς είναι μεταξύ 40 και 60 ετών. Σε μεγάλο βαθμό αυτό οφείλεται στο ότι οι άνω των 70 ετών έχουν εμβολιαστεί στην πλειονότητά τους και είναι πλέον πιο προσεκτικοί ως προς τη συμπεριφορά τους και την τήρηση των μέτρων προστασίας. Αντίθετα, οι νέοι έχουν εξοικειωθεί με τον κίνδυνο και δεν προσέχουν τόσο».

Δεκατρείς μήνες μετά την έναρξη της πανδημίας και με τη χώρα μας να έχει αντιμετωπίσει τρία επιδημικά κύματα, το ένα πιο μεγάλο από το άλλο, είναι πλέον σαφές ότι η νόσος δεν δικαιολογεί απροσεξία από κανένα, και ήδη από την ηλικία των 30 ετών, ο κίνδυνος νοσηλείας και θανάτου αυξάνεται εκθετικά. Σε αυτό το τρίτο κύμα, τα άτομα ηλικίας 25 έως 49 ετών οδηγούν την πανδημία, αφού σχεδόν τα μισά κρούσματα που καταγράφονται αφορούν τη συγκεκριμένη ηλικιακή ομάδα και πλέον οι γιατροί όλο και πιο συχνά αντιμετωπίζουν νέους και κατά τεκμήριο υγιείς που χρειάζονται νοσηλεία, ακόμα και διασωλήνωση.

«Ναι, η ηλικία παραμένει ο βασικός παράγοντας κινδύνου. Ναι, οι μεγαλύτεροι σε ηλικία έχουν περισσότερες πιθανότητες να νοσήσουν σοβαρά ή και να καταλήξουν. Και μάλιστα ο κίνδυνος είναι αρκετός ώστε με βεβαιότητα να μπορούμε να συστήσουμε τον εμβολιασμό», η καθηγήτρια Υγιεινής και Επιδημιολογίας και διευθύντρια του Εργαστηρίου Υγιεινής, Επιδημιολογίας και Ιατρικής Στατιστικής του ΕΚΠΑ, πρόσεδρη καθηγήτρια Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο Harvard των ΗΠΑ, Παγώνα Λάγιου.

Συμπερασματικά, οι οδηγίες από τους επιστήμονες είναι ξεκάθαρες- ο ιός σε πολλές περιπτώσεις δεν φαίνεται να λογαριάζει την ηλικία αλλά χτυπάει ανεξάρτητα με αυτή.

Πηγή: https://www.kathimerini.gr/society/561334840/koronoios-kai-oi-ygieis-nosoyn-sovara/?fbclid=IwAR1-9beWEMxATJGUa7EN7l3GdIcB2tg4UzK1CyQ0-K3yCiJXgZyyChkpeiw