15 επίκαιρες απαντήσεις γύρω από τα Self/Rapid Test και το Εμβόλιο!

Μεγάλη συζήτηση έχει ανοίξει γύρω από τα δικαιώματα εργοδοτών και εργαζόμενων για το self test και το εμβόλιο. Σημαντικές είναι και οι καταγγελίες που γίνονται για παραβάσεις των εργοδοτών όσον αφορά τα όρια των δικαιωμάτων τους.

Ας δούμε όμως κάποιες επίκαιρες ερωτήσεις:

1. Είναι υποχρεωτικό το rapid test στους εργασιακούς χώρους;

Όχι δεν είναι υποχρεωτικό και μπορεί να γίνει μόνο με τη συναίνεση του εργαζόμενου

2. Σε περίπτωση συναίνεσης του εργαζομένου, ποιος αναλαμβάνει το κόστος διενέργειας του test;

Οι εργοδότες ευθύνονται για την τήρηση της υποχρέωσης.

3. Δίνεται η δυνατότητα στους εργαζόμενους να προβούν μόνοι τους σε self test (μέσω αγοράς από τα φαρμακεία);

Παρότι οι εξαγγελίες της κυβέρνησης είχαν αναφέρει τη συγκεκριμένη δυνατότητα, την παρούσα στιγμή, δεν παρέχεται στους εργαζόμενους και αφορά μόνο μαθητές Λυκείου;

4. Έχει το δικαίωμα ο εργοδότης να ζητήσει το δείγμα του test;

Όχι δεν έχει τέτοιο δικαίωμα.

5. Σε περίπτωση που κάποιος εργαζόμενος προγραμματίσει να κάνει rapid test ενώ ώρα εργασίας, έχει το δικαίωμα να το κάνει;

Και δικαίωμα να το κάνει έχει αλλά και άδεια έως 3 ώρες μετ’ αποδοχών δικαιούται να λάβει

6. Με ποιο τρόπο μπορεί ένας εργαζόμενος να κάνει rapid test;

Για εργαζόμενους σε επιχειρήσεις με πάνω από 20 άτομα προσωπικό, κάτι τέτοιο παρέχεται μέσω της πλατφόρμας ergasia.testing.gov.gr. Για εργαζόμενους σε επιχειρήσεις με κάτω από 20 άτομα, αυτή η δυνατότητα παρέχεται μέσω της πλατφόρμας testing.gov.gr.

7. Με ποιο τρόπο ενημερώνει ο εργαζόμενος τον εργοδότη για το ραντεβού αλλά και το αποτέλεσμα αυτού;

Ο εργαζόμενος οφείλει να επιδείξει το sms για τον προγραμματισμό του εμβολιασμού. Για το αποτέλεσμα του test η ενημέρωση είναι προφορική. Σε περίπτωση θετικού test, ο εργαζόμενος μπορεί να ζητήσει βεβαίωση στέλνοντας mail στο generalsecretary@civilprotection.gr (Πολιτική Προστασία)

8. Έχει το δικαίωμα ο εργοδότης να μου απαγορέψει την είσοδο στον χώρο εργασίας αν αρνηθώ να υποβληθώ σε self ή rapid test;

Παρότι ο νομοθέτης (στο πρόσφατο νόμο που ψηφίστηκε) κάνει αναφορά σε τέτοια υποχρέωση, την παρούσα στιγμή δεν μπορεί ο εργοδότης να επιβάλλει το test ή να απαγορέψει την είσοδο σε κάποιον εργαζόμενο ο οποίος έχει αρνηθεί. Η υποχρέωση βέβαια που έχει ο εργοδότης είναι να λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα προστασίας της υγείας και της ασφάλειας των εργαζομένων.

9. Υπάρχουν ειδικοί κλάδοι όπως π.χ. εστίαση, λιανεμπόριο, τουρισμός όπου το self test είναι υποχρεωτικό;

Ακόμη και σε αυτούς τους κλάδους δεν υφίσταται τέτοια υποχρέωση καθώς παρότι σε πρόσφατο νόμο αναφέρθηκε ότι θα καταστεί υποχρεωτικό (το self test), την παρούσα στιγμή δεν υπάρχει καμία υπουργική απόφαση που να το ορίζει

10. Έχει τη δυνατότητα ο εργοδότης να ζητήσει τον εμβολιασμό του προσωπικού του;

Κάτι τέτοιο είναι τελείως παράνομο. Το δικαίωμα του εμβολιασμού αφορά μόνο τον εργαζόμενο και μάλιστα είναι και αυστηρά προσωπικό δεδομένο υγείας

11. Το ίδιο δικαίωμα ισχύει ακόμη και για ευαίσθητους κλάδους όπως π.χ. νοσοκομεία, κλινικές, οίκους ευγηρίας κ.ά.

Έτσι ακριβώς. Σε κανένα εργασιακό χώρο δεν υπάρχει τέτοια υποχρέωση προς τους εργαζόμενους και οποιαδήποτε τέτοια απαίτηση εργοδότη είναι παράνομη και αντισυνταγματική. Το δικαίωμα του εμβολιασμού δεν στερείται από κανέναν εργαζόμενο ακόμη κι αν η εργασία παρέχεται σε χώρους αυξημένου κινδύνου μετάδοσης ασθενειών.

12. Έχει παρατηρηθεί στην χώρα μας περιστατικό απόλυσης εργαζομένου λόγω άρνησης εμβολιασμού;

Ναι έχει υπάρξει και η καταγγελία της σύμβασης είναι άκυρη και παράνομη. Η διενέργεια του σχετικού εμβολιασμού δεν είναι υποχρεωτική νομοθετικά

13. Έχει το δικαίωμα ο εργοδότης να ζητήσει ως προαπαιτούμενο τον εμβολιασμό μου για την πρόσληψή μου;

Όχι μόνο δεν έχει τέτοιο δικαίωμα αλλά και οποιαδήποτε τέτοια πράξη συνιστά διάκριση και μπορεί να επισύρει αυστηρές κυρώσεις.

14. Σε περίπτωση προγραμματισμού εμβολιασμού εργαζομένου, δικαιούται άδεια ο εργαζόμενος;

Παρότι κάτι τέτοιο δεν προβλέπεται όπως αντίστοιχα γίνεται με την 3ώρη άδεια για τα rapid test, θεωρούμε ότι θα πρέπει να χορηγηθεί ανάλογη άδεια μετ’ αποδοχών.

15. Τι δικαιώματα έχει ο εργαζόμενος αν εμφανίσει παρενέργειες μετά τον εμβολιασμό (π.χ. αδυναμία, κόπωση, πυρετό κ.ά.)

Ο εργαζόμενος δικαιούται σε λήψη αδείας ασθενείας με γνωμάτευση ακόμη και από ιδιώτη γιατρό. Σε καμία περίπτωση δεν αντιμετωπίζεται αυτό το περιστατικό ως καραντίνα

https://www.e-forologia.gr/cms/viewContents.aspx?id=221551&utm_source=daily_newsletter&utm_medium=email&utm_content=top_news&utm_campaign=12/04/2021&smclient=3ef25751-ec76-11e6-8a95-0cc47a6bceb8

Self test: Πώς το κάνουμε – Βήμα – βήμα οι οδηγίες

Αναλυτικές οδηγίες για το πώς κάνεις το selft test και πώς δηλώνεις τα αποτελέσματα στο self-testing.gov.gr.

Th Δευτέρα, 12 Απριλίου, ανοίγουν τα Λύκεια σε όλη τη χώρα με τη χρήση self test, αλλά και την τήρηση αυστηρών μέτρων για την προστασία από τον κορωνοϊό. Εκπαιδευτικοί και μαθητές έχουν προμηθευτεί, ήδη, τα self test τους και η πλατφόρμα για τη δήλωση των αποτελεσμάτων των test έχει ανοίξει. Πώς, όμως, θα κάνεις αυτό το test;

Σύμφωνα με μελέτες που αφορούν την πανδημία, οι τακτικοί περιοδικοί έλεγχοι με τεστ ταχείας ανίχνευσης αντιγόνου του ιού συνδράμουν στον περιορισμό της διασποράς της νόσου. Τα τεστ θα γίνονται στο σπίτι δύο φορές την εβδομάδα, κάθε Δευτέρα και κάθε Πέμπτη.

Βασικός σκοπός της διαδικασίας αυτής είναι η προστασία της Δημόσιας Υγείας και η αποφυγή της διασποράς του κορωνοϊού, ενώ, κύριο μέλημα είναι η ανίχνευση των ασυμπτωματικών φορέων.

Δήλωση των αποτελεσμάτων

Γονείς, μαθητές και εκπαιδευτικοί θα δηλώνουν το αποτέλεσμα του self-test μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας self-testing.gov.gr. Στην πλατφόρμα αυτή, οι ενδιαφερόμενοι θα εισέρχονται με τους κωδικούς taxisnet, καταχωρώντας συγκεκριμένα στοιχεία, όπως πατρώνυμο, μητρώνυμο, ΑΜΚΑ και το αποτέλεσμα του self-test.

Αν το self-test είναι αρνητικό, για τους μαθητές θα εκδίδεται σχολική κάρτα μέσω της πλατφόρμας αυτής. Οι μαθητές υποχρεούνται να φέρουν τη σχολική κάρτα μαζί τους όλη την εβδομάδα και θα την επιδεικνύουν στους εκπαιδευτικούς την πρώτη ώρα της Δευτέρας για το πρώτο test και της Πέμπτης για το δεύτερο test. Για τους εκπαιδευτικούς θα εκδίδεται η δήλωση αρνητικού αποτελέσματοςμέσω της ίδιας πλατφόρμας.

Σε περίπτωση που δεν υπάρχει πρόσβαση σε εκτυπωτή στο σπίτι, οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί θα μπορούν να γράφουν μία χειρόγραφη δήλωση που θα περιέχει τα ίδια στοιχεία με τη σχολική κάρτα ή τη δήλωση αρνητικού αποτελέσματος.

Αν το self-test είναι θετικό, θα εκδίδεται δήλωση θετικού αποτελέσματος μέσω της ίδιας πλατφόρμας για τη διενέργεια δωρεάν επαναληπτικού rapid test σε δημόσια δομή.

Στην ιστοσελίδα self-testing.gov.gr.υπάρχει σύνδεσμος ο οποίος παραπέμπει σε σταθερά σημεία που λειτουργούν συγκεκριμένες ώρες, από Δευτέρα έως Παρασκευή και την Κυριακή και εκεί αναγράφονται και οι ώρες λειτουργίας του κάθε σημείου, όπου διενεργούνται δωρεάν επαναληπτικά tests.

Αν το επαναληπτικό τεστ είναι αρνητικό οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί θα λαμβάνουν σχετική βεβαίωση από το σημείο εξέτασης και θα επιστρέφουν στο σχολείο.

Αν το και επαναληπτικό τεστ είναι θετικό, θα ακολουθείται το πρωτόκολλο του ΕΟΔΥ.

https://www.neolaia.gr/2021/04/11/self-test-analytikes-odigies-pws-to-kanoume/

Συρίγος: Αύξηση θνησιμότητας στους πιο συχνούς καρκίνους τα επόμενα χρόνια λόγω πανδημίας

Την επόμενη πενταετία η θνησιμότητα στους πιο συχνούς καρκίνους (μαστό, πνεύμονα, παχύ έντερο, τράχηλο) μπορεί να αυξηθεί έως και 15%, λόγω πανδημίας, σημειώνει σε συνένετυξή του ο καθηγητής Παθολογίας – Ογκολογίας Κωσταντίνος Συρίγος.

Είναι κάτι πράγματι θλιβερό που αποτελεί μεγάλη οπισθοδρόμηση, καθώς τις τελευταίες δεκαετίες η θνησιμότητα του καρκίνου μειωνόταν, σημειώνει επίσης ο καθηγητής Παθολογίας – Ογκολογίας του ΕΚΠΑ, διευθυντής της Γ΄ Πανεπιστημιακής Παθολογικής Κλινικής στο «Σωτηρία», και υπεύθυνος του Κέντρου Κλινικών Μελετών του Νοσοκομείου, Κωσταντίνος Συρίγος.

Ο καθηγητής μιλώντας στο Πρακτορείο FM για τις παράπλευρες απώλειες της πανδημίας σε σχέση με τους ογκολογικούς ασθενείς, αναφέρει ότι αυτό που θα έχει μεγάλη επίπτωση είναι η διακοπή των θεραπειών, η διακοπή των προληπτικών εξετάσεων, (μαστογραφία, παπ τεστ, κωλονοσκόπηση) των θεραπευτικών ιατρικών πράξεων (χειρουργεία, ακτινοθεραπείες, χημειοθεραπείες) και το follow up. «Το πρόβλημα δεν είναι μόνο ελληνικό. Είναι παγκόσμιο.

Οι λόγοι είναι ότι δεν υπήρχαν ή ακόμη δεν υπάρχουν σε μερικά μέρη, υπηρεσίες υγείας, γιατί έχουν στραφεί σε άλλες προτεραιότητες, υπάρχει έλλειψη σε ανθρώπινο δυναμικό, γιατί οι γιατροί ασχολούνται κυρίως με τη νόσο Covid, αλλά και οι ίδιοι οι ασθενείς φοβούνται να πηγαίνουν στα προγραμματισμένα ραντεβού τους, ή τις επισκέψεις στα νοσοκομεία».

Πρωτόκολλα ασφαλείας στα νοσοκομεία

Ο κ. Συρίγος φέρνει παράδειγμα ασθενείς που από πέρσι το Γενάρη είχαν διαγνωσθεί με κάποια νεοπλασία, αλλά φοβόντουσαν να πάνε στο νοσοκομείο και όταν πήγαν το καλοκαίρι, η κλινική εικόνα είχε αλλάξει.

«Ήρθαν το καλοκαίρι κρατώντας στα χέρια μία βιοψία από το Γενάρη, σύμφωνα με την οποία η νόσος τότε ήταν δυνητικά χειρουργήσιμη στο μαστό, το ήπαρ τον πνεύμονα, το παχύ έντερο, και θα μπορούσαν να γίνουν τελείως καλά. Όταν έρχονται όμως μετά από τόσους μήνες, υπάρχουν μεταστάσεις. Αυτό είναι πολύ άδικο και πολύ κρίμα. Καταλαβαίνω τον φόβο. Και τώρα το φαινόμενο είναι πολύ μεγαλύτερο και ως εκ τούτου και ο φόβος».

Είναι όμως ευθύνη των γιατρών, των υπηρεσιών υγείας να ενημερώσουν, λέει ο κ. Συρίγος, γιατί ο κόσμος δεν γνωρίζει και σκέφτεται «άσε τώρα να γλυτώσω από αυτό που έρχεται και με απειλεί, και για το άλλο έχω χρόνο. Το θέμα είναι ότι δεν έχει χρόνο, γιατί το “άλλο” παράλληλα συνεχίζει να εξελίσσεται».

Πρέπει, λέει ο καθηγητής, να εξασφαλιστούν συνθήκες ασφαλείας που ο ασθενής ή ο υγιής (αν πρόκειται για προληπτικό έλεγχο) να αισθάνεται ότι δεν κινδυνεύει. Δηλαδή να υπάρχουν τέτοια πρωτόκολλα στις ογκολογικές κλινικές που ο άρρωστος να έρχεται με ασφάλεια και να μην αναβάλλει τη θεραπεία του, υπό τον φόβο της μετάδοσης κορονοϊού. «Εμείς στο Σωτηρία στην κλινική μου κάνουμε από το Γενάρη rapid test κάθε μέρα σε όλους τους ασθενείς».

Δύσκολη εξίσωση ο εμβολιασμός των νοσοκομειακών

Για το θέμα του υποχρεωτικού εμβολιασμού των υγειονομικών, ενδεχόμενο το οποίο άφησε ανοιχτό από το Σεπτέμβριο ο πρωθυπουργός σε πρόσφατη συνέντευξη του στον τηλεοπτικό σταθμό Star, ο κ. Συρίγος σχολιάζει:

«Είναι ένα θέμα που με προβληματίζει πάρα πολύ. Γενικώς δεν μου αρέσουν τα υποχρεωτικά. Και δεν μπορεί μία ιατρική πράξη να είναι υποχρεωτική, έστω και αν αυτή είναι προληπτική. Από την άλλη ένας υγειονομικός δεν πρέπει να παίρνει αποφάσεις μόνο για τον εαυτό του, αλλά και για το κοινωνικό σύνολο.

»Άρα δουλεύοντας σε υπηρεσίες υγείας, πρέπει να είναι σίγουρος ότι δεν θα αποτελέσει ο ίδιος πηγή μετάδοσης. Εάν λέγαμε τώρα σε αυτή τη φάση ότι όσοι δεν είναι εμβολιασμένοι, τους παίρνουμε από το Covid και τους πηγαίνουμε σε άλλες υπηρεσίες, θα ήταν σα να επιβραβεύουμε την κουταμάρα, την ανοησία, την αμάθεια, και τολμώ να πω και την τεμπελιά. Δεν είναι λύση».

«Είναι μία πολύ δύσκολη εξίσωση, η οποία προτιμώ να λυθεί με πειθώ, με παιδεία και εκπαίδευση, παρά με υποχρεωτικότητα. Παράλληλα πρέπει να σας πω ότι εγώ που χρειάστηκε να εργαστώ για πάρα πολλά χρόνια και στις ΗΠΑ και στη Μ. Βρετανία, δεν μπορούσα να υπογράψω συμβόλαιο με το νοσοκομείο, αν δεν είχα κάνει μία σειρά από εμβόλια τότε, συμπεριλαμβανομένης και της Ηπατίτιδας», αναφέρει ο καθηγητής.

Η τεχνολογία MRNA πρωταγωνιστεί στις ογκολογικές θεραπείες

Πρωταγωνιστικό ρόλο στα εργαστήρια των επιστημόνων αναμένεται να παίξει τα επόμενα χρόνια η τεχνολογία MRNA, με την οποία έχουν αναπτυχθεί τα εμβόλια της Μoderna και της Pfizer. Είναι χαρακτηριστική η επισήμανση του καθηγητή ότι ακόμα και το εμβόλιο της Moderna, το ξεκίνησε ένα εργαστήριο, το οποίο είχε σχεδιαστεί για ογκολογικές θεραπείες.

«Η τεχνολογία MRNA, δεν είναι μόνο για εμβόλια, είναι και για θεραπείες και για άλλα νοσήματα. Η τεχνολογία που υπήρχε και προ covid απέδειξε ότι δρα. Ήταν μία πολύ δύσκολη προσπάθεια αυτή η απόδειξη. Τώρα όμως που το πετύχαμε στα εμβόλια, θα το χρησιμοποιήσουμε και σε θεραπείες. Η πρόβλεψη μου είναι ότι όταν πλέον θα έχει καταπολεμηθεί η πανδημία και θα επιστρέψουμε στην κανονικότητα, αυτή η τεχνολογία θα γυρίσει σε άλλες παθήσεις, όπου συνεχίζουν να υπάρχουν μεγάλες ανάγκες και μία από αυτές είναι ο καρκίνος. Θα υπάρξει σημαντική εξέλιξη σε καινούργια φάρμακα στον καρκίνο».

Ξαναγίνονται μελέτες στο «Σωτηρία»

Όσον αφορά την πορεία των μελετών ο κ Συρίγος αναφέρει ότι θα υπάρξει μικρή επιβράδυνση στην εξέλιξη νέων φαρμάκων όχι μόνο στην ογκολογία, αλλά και στην καρδιολογία και στον σακχαρώδη διαβήτη, διότι αυτή τη στιγμή τα περισσότερα εργαστήρια, οι άνθρωποι, οι επιστήμονες, αλλά και τα χρήματα, κατευθύνονται προς την αντιμετώπιση και τη δημιουργία καινούργιων θεραπειών για Covid 19 και φεύγουν από άλλες παθήσεις.

«Όταν ξέσπασε η πανδημία όλες οι μελέτες που ήταν για διαφορετικά νοσήματα, έπρεπε να σταματήσουν για να γίνει μία επανεξέταση των κριτηρίων των ασθενών που περιλαμβάναμε, για να δούμε πώς θα διαχειριστούμε τους ασθενείς με κορωνοϊό, έτσι ώστε τα αποτελέσματα μας να είναι ασφαλή και σωστά. Δηλαδή να ξέρουμε ποιοι νοσούν από covid19 και ποιοι όχι. Ήταν μία μεγάλη οπισθοδρόμηση, η οποία κράτησε αρκετούς μήνες. Τώρα σιγά σιγά πολλές μελέτες ξανανοίγουν. Στο δικό μου το κέντρο έχουν ανοίξει όλες οι μελέτες για τους συμπαγείς καρκίνους και τρέχουν όλες με καινούργια πρωτοποριακά φάρμακα».

Πηγή: cnn.gr

Self tests: Πόσοι εκπαιδευτικοί και μαθητές βρέθηκαν θετικοί

Στους 193 ανέρχονται οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές που έχουν βρεθεί μέχρι στιγμής θετικοί στον κορονοϊόσύμφωνα με τα στοιχεία του Υπουργείου Παιδείας.

Συγκεκριμένα από τις 8:00 το πρωί της Κυριακής, οι μαθητές που πραγματοποιήσαν το self test και βγήκαν θετικοί ήταν 95 ενώ 37.379 βρέθηκαν αρνητικοί στον κορονοϊό.

Τα μέλη του εκπαιδευτικού και λοιπού προσωπικού που εξετάσθηκαν και βρέθηκαν θετικοί ήταν 98 ενώ αρνητικοί είναι μέχρι στιγμής 18.430.

Με αυτόν τον τρόπο, όπως αναφέρει το Υπουργείο Παιδείας εντοπίστηκαν 193 μη συμπτωματικοί δυνητικά νοσούντες, που θα πρέπει να κάνουν επαναληπτικό τεστ και -σε κάθε περίπτωση- να μην πάνε σχολείο.

Υπενθυμίζεται ότι γονείς, μαθητές και εκπαιδευτικοί θα δηλώνουν το αποτέλεσμα του self-test μέσω της πλατφόρμας self-testing.gov.grΣτην πλατφόρμα θα εισέρχονται με τους κωδικούς taxisnet, καταχωρώντας συγκεκριμένα στοιχεία, όπως πατρώνυμο, μητρώνυμο, ΑΜΚΑ και το αποτέλεσμα του self-test.

-Αν το self-test είναι αρνητικό, για τους μαθητές θα εκδίδεται σχολική κάρτα μέσω της πλατφόρμας αυτής. Οι μαθητές θα φέρουν την σχολική αυτή κάρτα μαζί τους όλη την εβδομάδα και θα την επιδεικνύουν στους εκπαιδευτικούς την πρώτη ώρα της Δευτέρας για το πρώτο test και της Πέμπτης για το δεύτερο test. Για τους εκπαιδευτικούς θα εκδίδεται η δήλωση αρνητικού αποτελέσματος μέσω της ίδιας πλατφόρμας.

Σε περίπτωση που δεν υπάρχει πρόσβαση σε εκτυπωτή στο σπίτι, οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί θα μπορούν να γράφουν μία χειρόγραφη δήλωση που θα περιέχει τα ίδια στοιχεία με τη σχολική κάρτα, τη δήλωση αρνητικού αποτελέσματος.

-Αν το self-test είναι θετικό, θα εκδίδεται δήλωση θετικού αποτελέσματος μέσω της ίδιας πλατφόρμας για τη διενέργεια δωρεάν επαναληπτικού rapid test σε δημόσια δομή. Στην ιστοσελίδα self-testing.gov.gr.υπάρχει σύνδεσμος ο οποίος παραπέμπει σε σταθερά σημεία που λειτουργούν συγκεκριμένες ώρες, από Δευτέρα έως Παρασκευή και την Κυριακή και εκεί αναγράφονται και οι ώρες λειτουργίας του κάθε σημείου, όπου διενεργούνται δωρεάν επαναληπτικά tests.

Η σχολική κάρτα των μαθητών

Η κάρτα των εκπαιδευτικών για την είσοδο στις σχολικές μονάδες

https://www.alfavita.gr/ekpaideysi/347446_self-tests-posoi-ekpaideytikoi-kai-mathites-brethikan-thetikoi

Η τέχνη δίπλα σε γιατρούς και νοσηλευτές. Δράση «ΕΜΣΤ για την υγεία» από το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνηςς

Η δράση «ΕΜΣΤ για την υγεία» οργανώθηκε από το τμήμα εκπαίδευσης του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης ως δώρο αλληλεγγύης προς τους επαγγελματίες υγείας . «Επιδιώκουμε σταθερά την ενεργό εμπλοκή του κοινού στις δράσεις μας και στεκόμαστε πάντοτε δίπλα στις ευάλωτες ομάδες», αναφέρει η Μαρίνα Τσέκου, επιμελήτρια εκπαίδευσης του ΕΜΣΤ. Στο κάλεσμα «ΕΜΣΤ για την υγεία» ανταποκρίθηκαν περίπου σαράντα επαγγελματίες της υγείας. Σε χρόνο που οι ίδιοι επέλεξαν, «συνομίλησαν» με το έργο, εμπνεύστηκαν, σκέφθηκαν, αισθάνθηκαν. Αναζητήσαμε κάποιους από αυτούς για να κατανοήσουμε τον τρόπο με τον οποίο η τέχνη στάθηκε δίπλα τους.

Το ανυπεράσπιστο σώμα

Ο Ηλίας Βλάχος, ψυχίατρος – ψυχοθεραπευτής, επιστ. συνεργάτης Α΄ Ψυχιατρικής Κλινικής ΕΚΠΑ. μας λέει «Αρχικά φανταζόμουν ότι τα έργα που θα μας προτείνονταν θα σχετίζονταν άμεσα ή έμμεσα με την έννοια της νόσου. Βρήκα λοιπόν ενδιαφέρον ότι εμένα μου προτάθηκε το έργο του Βλάση Κανιάρη “Οψεις του ρατσισμού ΙΙ”, ένα γλυπτό στο οποίο ανάμεσα σε πολλά λευκά πέλματα παρεμβάλλεται ένα μαύρο. Τα γυμνά πόδια με έκαναν να σκεφτώ πόσο ευάλωτος είναι ο άνθρωπος ανεξαρτήτως χρώματος. Το σώμα τόσο γυμνό, ερωτικό, κοινός “οίκος” όλων μας, είναι ταυτόχρονα και τόσο ανυπεράσπιστο μπροστά στην προκατάληψη, στον ρατσισμό και στη νόσο».

Η Μαρία Αλεξανδρή είναι νοσηλεύτρια στο «Αρεταίειο» νοσοκομείο. «Ο θάνατος, η αρρώστια, η φθορά είναι εκεί, υπάρχουν όχι ως φιλοσοφικές έννοιες μόνον, αλλά και ως απειλητική πραγματικότητα. H μοναδική πραγματικότητα για τον κάθε ασθενή που είναι παράλληλα μητέρα, κόρη, σύζυγος, αδελφή ή απλώς ένας άνθρωπος που, όπως χαρακτηριστικά μου εξομολογήθηκε κάποιος πρόσφατα, νιώθει να “αποδομείται” από τον καρκίνο», λέει η ίδια.  Ως επαγγελματίας υγείας πρέπει να σταθώ απέναντί τους με θάρρος και να παραδεχτώ κάποιες φορές την ανεπάρκειά μου. Η φιλοσοφία και η ποίηση είναι, χωρίς υπερβολή, τα μόνα μου όπλα. Αυτά με θωρακίζουν και με οδηγούν δίπλα στον ασθενή με την πεποίθηση ότι μπορώ να βοηθήσω…».

Επώδυνο και λυτρωτικό

«Άρχισα να συνομιλώ με το έργο της Χάριτος Επαμεινώνδα σε χρόνο που δεν μπορούσα να επικοινωνήσω ουσιαστικά και να ανοιχτώ σε κανέναν. Δεν ήταν μόνο ο περιορισμός των κοινωνικών επαφών και ο εγκλεισμός που έπρεπε, όπως όλοι, να διαπραγματευτώ, αλλά και το νέο περιβάλλον εργασίας μου: μια νεοσύστατη ΜΕΘ COVID», λέει η Αννα Μπίθα, νοσηλεύτρια σε ΜΕΘ COVID.  Και συνεχίζει: «Το έργο του Γιώργου Γυπαράκη με βοήθησε να μοιραστώ βιώματα και να ανακαλύψω άλλες αλήθειες. Επώδυνο αλλά και λυτρωτικό. Οι δυσκολίες κι οι αλλαγές που οδηγούν στην ωριμότητα και αποτυπώνονται στο έργο εμπεριέχονται σε κάθε διαδικασία μετάβασης. Εντέλει, και τα δύο έργα ήταν για εμένα μέσο επικοινωνίας και συνάμα ένα όπλο διαπραγμάτευσης του φόβου, του θυμού, της αγωνίας, της ευθύνης, της κούρασης σε αυτή την τόσο ρευστή εποχή που ζούμε».

Ζωτικής σημασίας

«Ενημερώθηκα για τη δράση του ΕΜΣΤ από το Instagram του μουσείου, όταν η περιοχή όπου εργάζομαι ήταν στο “βαθύ κόκκινο” και η ανάγκη μου να συνδεθώ με ανθρώπους κόντρα στην απομόνωση των ημερών ήταν ζωτικής σημασίας», λέει ο φαρμακοποιός Πέτρος Ζέζος, από τους συμμετέχοντες που ζήτησαν και έλαβαν περισσότερα από ένα έργα. «Στον ελεύθερο χρόνο μου σημείωνα σκέψεις και ιδέες, δραπετεύοντας έτσι από την πολύ επιβαρυμένη καθημερινότητα. Έτσι, λοιπόν, από τον Κανιάρη πήρα την ανάγκη μου για παιχνίδι, από τον Παπαηλιάκη συναισθάνθηκα έναν βαθύ πόνο, από το “Mappemonde” του Λάππα χαρτογράφησα κομμάτια της ψυχής μου.”

Πηγή: https://www.kathimerini.gr/culture/561321304/i-techni-farmako-gia-giatroys-kai-nosileytes/

Διαδικασία Χορήγησης Αναρρωτικής Άδειας

Το Άρθρο 08 του άρθρο 56 του Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ. (Υπαλληλικός Κώδικας, ν. 3528/2007, ΦΕΚ 26/Α΄) αντικαθίσταται ως ακολούθως για την Διαδικασία Χορήγησης Αναρρωτικής Άδειας και Διαχείρισης λοιπών Ζητημάτων Υγείας των Υπαλλήλων

1. Ο υπάλληλος που κωλύεται να προσέλθει στην εργασία του λόγω ασθενείας ενημερώνει την υπηρεσία για την αδυναμία αυτή την ίδια ημέρα.

2. Η υπηρεσία χορηγεί την αναρρωτική άδεια ύστερα από αίτηση του υπαλλήλου. Η αίτηση για αναρρωτική άδεια υποβάλλεται εντός επτά (7) ημερών από την απουσία του υπαλλήλου λόγω ασθενείας. Σε περίπτωση αδικαιολόγητης καθυστέρησης που δεν οφείλεται σε λόγους ανωτέρας βίας, γίνεται ανάλογη περικοπή της αναρρωτικής άδειας και των αντίστοιχων αποδοχών με ευθύνη του οργάνου που είναι αρμόδιο για την έκδοση της απόφασης χορήγησης της. Η υπηρεσία σε όλως ειδικές περιπτώσεις μπορεί να κινεί τη διαδικασία χορήγησης αναρρωτικής άδειας αυτεπαγγέλτως.
3. Αναρρωτική άδεια πέραν των δέκα (10) ημερών κατ` έτος χορηγείται από την υπηρεσία, ύστερα από γνωμάτευση Δ/ντη Κλινικής ή επικεφαλής μονάδας Δημόσιου Νοσοκομείου με την περικοπή των αποδοχών μίας (1) ημέρας για κάθε άδεια ως οκτώ (8) ημερολογιακές ημέρες. Κατ΄ εξαίρεση χορηγείται με πλήρεις αποδοχές η αναρρωτική άδεια:
α) Λόγω δυσίατου νοσήματος, εφόσον υπάρχει γνωμάτευση της αρμόδιας ειδικής υγειονομικής επιτροπής του άρθρου 165,
β) Λόγω προβλήματος κύησης,
γ) Λόγω νοσηλείας τεσσάρων (4) ημερών τουλάχιστον σε δημόσιο νοσοκομείο
δ) Κατόπιν χειρουργικής επέμβασης σε δημόσιο νοσοκομείο

4. Άδεια διάρκειας πέραν των 10 ημερών κατ’ έτος για ψυχική νόσο χορηγείται ύστερα από γνωμάτευση της ειδικής υγειονομικής επιτροπής του άρθρου 165 του παρόντος.

5. H υπηρεσία υποχρεούται να αποστέλλει αμελλητί, και όχι πέραν των 10 ημερών, την αίτηση του υπαλλήλου, για τις περιπτώσεις που αναφέρονται στο άρθρο 165 του παρόντος, στην αρμόδια υγειονομική επιτροπή του ίδιου άρθρου. Την αίτηση συνοδεύει υποχρεωτικά έγγραφο, το οποίο περιλαμβάνει τα εξής στοιχεία:
Έτη υπηρεσίας του υπαλλήλου και ακριβής αριθμός μηνών και ημερών
Αριθμός των αναρρωτικών αδειών που έλαβε ο υπάλληλος το τρέχον έτος και κατά την τελευταία 8ετία.
Αριθμός αναρρωτικών αδειών για ψυχική νόσο, κατά περίπτωση, που έλαβε ο υπάλληλος το τρέχον έτος και κατά την τελευταία 8ετία.

6.Το αρμόδιο για τη χορήγηση της αναρρωτικής άδειας όργανο είτε χορηγεί ολόκληρη την άδεια που προτείνει η ειδική υγειονομική επιτροπή ή, εάν κρίνει τη γνωμάτευση της ως αναιτιολόγητη, παραπέμπει τον ενδιαφερόμενο για εξέταση στην επιτροπή προσφυγών του άρθρου 166.

7.Η αίτηση υπαλλήλου για παράταση αναρρωτικής άδειας υποβάλλεται το αργότερο μέσα στο τελευταίο δεκαπενθήμερο του χρόνου της άδειας που του έχει χορηγηθεί.

8.Μετά τη λήξη του ανωτάτου χρονικού ορίου αναρρωτικής άδειας, η υπηρεσία ή ο υπάλληλος με αίτησή του, μπορούν να απευθύνονται, εφόσον κρίνεται σκόπιμο, στην αρμόδια ειδική υγειονομική επιτροπή για γνωμοδότηση περί του ιάσιμου ή μη της νόσου. Στη δεύτερη περίπτωση και αφού η γνωμάτευση γίνει οριστική, ο υπάλληλος απολύεται κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 153. Οι προϊστάμενες αρχές της οικείας υπηρεσίας μπορούν να παραπέμπουν και αυτεπαγγέλτως υπαλλήλους στις αρμόδιες ειδικές υγειονομικές επιτροπές για απόλυση τους, εάν κρίνουν ότι δεν μπορούν να εκτελούν τα καθήκοντα τους λόγω σωματικής ή πνευματικής ανικανότητας και πριν χορηγηθεί αναρρωτική άδεια ή μετά τη λήξη αναρρωτικής άδειας.

 

9.Κατά της γνωμοδότησης αρμόδιας υγειονομικής επιτροπής για απόλυση εκ της υπηρεσίας λόγω ασθένειας, δικαιούται ο ενδιαφερόμενος να ασκήσει προσφυγή σε αποκλειστική προθεσμία δέκα (10) ημερών από την κοινοποίηση της απόφασης της υγειονομικής επιτροπής ενώπιον της επιτροπής προσφυγών του άρθρου 166. Στην ίδια επιτροπή μπορεί να ασκήσει προσφυγή ο υπάλληλος κατά της γνωμάτευσης της αρμόδιας υγειονομικής επιτροπής με την οποία κρίθηκε ικανός για ανάληψη υπηρεσίας.

10. Ο υπάλληλος είναι υποχρεωμένος να παρουσιάζεται για ιατρική εξέταση, με αποκλειστικά δική του ευθύνη και μέσα, εφόσον το ζητήσει η επιτροπή. Η υπηρεσία οφείλει να διευκολύνει τον υπάλληλο προκειμένου να παρουσιαστεί ενώπιον της επιτροπής. Αν ο υπάλληλος υπαιτίως δεν παρουσιαστεί, και η διαδικασία έχει κινηθεί με αίτηση του, τότε απορρίπτεται το αίτημά του. Στην περίπτωση που η παραπομπή του από την υπηρεσία αφορά σε απόλυσή λόγω σωματικής ή πνευματικής ανικανότητας, και εφόσον δεν παραστεί δύο (2) φορές μετά από πρόσκληση της επιτροπής, τότε η επιτροπή γνωμοδοτεί με βάση τα διαθέσιμα έγγραφα.

11.Ο υπάλληλος, ο οποίος βρίσκεται δικαιολογημένα εκτός της έδρας του, υποχρεούται, αμέσως μόλις ασθενήσει και εφόσον πρόκειται για αίτηση χορήγησης αναρρωτικής άδειας πέραν των δέκα (10) ημερών κατ’ έτος λόγω δυσίατης ασθένειας ή λόγω ψυχικής νόσου να υποβάλει αίτηση χορήγησης αναρρωτικής άδειας στην πλησιέστερη υγειονομική επιτροπή. Αν η υγειονομική επιτροπή δεν εξετάσει τον υπάλληλο έως ότου επανέλθει στην έδρα του, για λόγους μη οφειλόμενους σε υπαιτιότητά του, υποχρεούται να διαβιβάσει την αίτηση με τα σχετικά δικαιολογητικά στην υγειονομική επιτροπή της έδρας του υπαλλήλου.

12.Η αρμόδια υγειονομική επιτροπή μπορεί να παραπέμπει υπάλληλο για παρακολούθησή του σε νοσηλευτικό ίδρυμα εφόσον κρίνει ότι για τη χορήγηση οιασδήποτε γνωμάτευσης τούτο είναι αναγκαίο.

13. Ειδικές διατάξεις για έλεγχο της κατ` οίκον ασθένειας των υπαλλήλων
διατηρούνται σε ισχύ υπάλληλος που κωλύεται να προσέλθει στην εργασία του λόγω ασθενείας ενημερώνει την υπηρεσία για την αδυναμία αυτή την ίδια ημέρα.

Φάσεις Δημιουργίας ενός Εμβολίου

Οι επιστήμονες έχουν ανακαλύψει γύρω στα 170 πιθανά εμβόλια κατά του νέου κορωνοϊού. Ποτέ ξανά στο παρελθόν δεν έχει γίνει μια τόσο συντονισμένη προσπάθεια να βρεθεί αντίδοτο για μια ασθένεια που θα ωφελήσει εκατομμύρια ανθρώπους παγκοσμίως. Βέβαια, όπως λένε και οι ειδικοί, η επιστροφή στην κανονικότητα θα γίνει μόνο όταν βρεθεί ένα πλήρως λειτουργικό, δοκιμασμένο και αποδεδειγμένα ασφαλές εμβόλιο. Πολλές φαρμακευτικές παγκοσμίως έχουν κάνει προσπάθεια να βρουν το εμβόλιο, όπως η Γερμανία, η Κίνα και το Ηνωμένο Βασίλειο. Ποια είναι όμως η διαδικασία που πρέπει να γίνει μέχρι ένα εμβόλιο να θεωρηθεί ασφαλές;

 Οι «φάσεις» που περνάει ένα εμβόλιο μέχρι την έγκρισή του, οι οποίες είναι :

Η προ-κλινική όπου η ουσία που έχει δημιουργηθεί δοκιμάζεται σε ζώα ή και σε προγράμματα υπολογιστών για να φανεί εάν μπορεί να λειτουργήσει αποτελεσματικά σε ανθρώπους. Μετά έρχονται οι δοκιμές πρώτης φάσης όπου το εμβόλιο δοκιμάζεται σε μια μικρή ομάδα ανθρώπων (γύρω στους 100) ώστε να ελεγχθεί εάν μπορεί να χρησιμοποιηθεί και σε μεγαλύτερο πληθυσμό. Στη συνέχεια έρχεται η φάση των δοκιμών δεύτερης φάσης, όπου το εμβόλιο πλέον χορηγείται σε αρκετά μεγαλύτερη ομάδα ανθρώπων (μερικές εκατοντάδες) για να ελεγχθεί αν υπάρχει ανοσοαπόκριση και αν θα μπορούσε να είναι αποτελεσματικό κατά του ιού. Σε αυτή τη φάση συνήθως υπάρχουν αρκετές παρενέργειες.

Στην φάση δοκιμών νούμερο τέσσερα, το εμβόλιο χορηγείται σε μια ομάδα χιλιάδων ανθρώπων και πλέον οι επιστήμονες μπορούν να εξετάσουν την προστασία που θα παρέχει το εμβόλιο στην κοινωνία γενικά. Εδώ συνήθως εντοπίζονται αρκετές παραπάνω παρενέργειες. Μετά έρχεται η αδειοδότηση, κατά την οποία κυβερνητικοί φορείς εξετάζουν εάν το υποψήφιο εμβόλιο μπορεί να χορηγηθεί στη ευρύ κοινό. Η τελευταία φάση είναι η κατανομή του εμβολίου, κατά την οποία το εμβόλιο πλέον θεωρείται ασφαλές για χρήση από τις κυβερνητικές υπηρεσίες.

Φαίνεται πως ενώ πολλές φαρμακευτικές από όλο τον κόσμο εργάζονται ταυτόχρονο πάνω στο εμβόλιο, τα περισσότερα βρίσκονται ακόμα σε προ-κλινικό στάδιο. Πολλά από αυτά αποτυγχάνουν να φτάσουν ακόμα και στο δεύτερο στάδιο. Ωστόσο η μαζική προσπάθεια του να βρεθεί ένα εμβόλιο φέρνει την επιστήμη ένα τεράστιο βήμα μπροστά. Πάντως πρέπει να έχουμε στο πίσω μέρος του μυαλού μας ότι οι «φάσεις» ενός εμβολίου που περιγράφηκαν παραπάνω ίσως να μην είναι απόλυτες, να υπάρχουν δηλαδή κάποιες παρεκκλίσεις. Αυτό σημαίνει πως τη δεδομένη στιγμή ίσως χρειαστεί να περάσει αρκετός καιρός μέχρι να έχουμε το εμβόλιο που πραγματικά θα μας βοηθήσει στην καταπολέμηση του νέου κορωνοϊού.

 https://news.sky.com/story/covid-19-tracking-every-global-effort-to-roll-out-a-coronavirus-vaccine-12030675

 

Κατευθυντήριες οδηγίες του Κέντρου Ελέγχου Νοσημάτων των ΗΠΑ για τα εμβόλια mRNA έναντι του SARS-CoV-2

Κατευθυντήριες οδηγίες δίνουν οι Ιατροί της Θεραπευτικής Κλινικής της Ιατρικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Θεοδώρα Ψαλτοπούλου, Ιωάννης Ντάνασης, Μαρία Γαβριατοπούλου και Θάνος Δημόπουλος (Πρύτανης ΕΚΠΑ) (https://mdimop.gr/covid19/)  συνοψίζοντας αναθεωρημένες οδηγίες του Κέντρου Ελέγχου Νοσημάτων των ΗΠΑ (CDC).

Ηλικιακές κατηγορίες : Pfizer-BioNTech: ηλικίες 16 ετών και άνω , Moderna: ηλικίες 18 ετών και άνω

Χορήγηση : Pfizer-BioNTech (30μg, 0.3ml): μεσοδιάστημα 3 εβδομάδων, Moderna (100μg, 0.5ml): μεσοδιάστημα 1 μήνα

Δεν πρέπει οι εμβολιασθέντες να λαμβάνουν τη 2η δόση πάνω από 4 ημέρες νωρίτερα από το προβλεπόμενο. Η δεύτερη δόση πρέπει να χορηγείται όσο το δυνατό εγγύτερα στο προβλεπόμενο χρονοδιάγραμμα. Εάν υπάρξει καθυστέρηση στη χορήγηση της δεύτερης δόσης, τότε αυτή μπορεί να χορηγηθεί έως και 6 εβδομάδες μετά την πρώτη δόση. Υπάρχουν προς το παρόν περιορισμένα δεδομένα σχετικά με την αποτελεσματικότητα του εμβολιασμού πέρα από αυτό το χρονικό πλαίσιο.

Ιδανικά, ο κάθε εμβολιασμένος θα πρέπει να λαμβάνει δύο δόσεις από το ίδιο εμβόλιο. Δεν υπάρχουν διαθέσιμα δεδομένα σχετικά με την αποτελεσματικότητα και την ασφάλεια της συγχορήγησης των εμβολίων mRNA έναντι του SARS-CoV-2 με άλλα εμβόλια. Συστήνεται ένα ελάχιστο διάστημα 14 ημερών πριν και μετά τη χορήγηση ενός άλλου εμβολίου για τη χορήγηση εμβολίων mRNA έναντι του SARS-CoV-2. Ωστόσο, σε έκτακτες καταστάσεις όπου το προσδοκώμενο όφελος αναμένεται να είναι μεγαλύτερο από τους κινδύνους, όπως στην περίπτωση αντιτετανικού εμβολίου μετά από τραυματισμό, τότε θα πρέπει να συγχορηγούνται ακόμα και σε μικρότερα μεσοδιαστήματα.

Επί του παρόντος, δεν συστήνονται επιπλέον αναμνηστικές εμβολιαστικές δόσεις.

Δεν συστήνεται η προφυλακτική χορήγηση αντισταμινικών πριν τον εμβολιασμό για πρόληψη αλλεργικών αντιδράσεων. Δε συστήνεται η προφυλακτική χορήγηση αντιπυρετικών ή παυσίπονων για την πρόληψη των αντιδράσεων μετά τον εμβολιασμό.

Εμβολιασμός ατόμων με λοίμωξη COVID-19 ή έκθεση στον SARS-CoV-2 .

Άτομα με ενεργό ή ιαθείσα λοίμωξη COVID-19: Οι ιαθέντες από συμπτωματική ή ασυμπτωματική λοίμωξη COVID-19 πρέπει να εμβολιαστούν έναντι του SARS-CoV-2. Δεν συστήνεται έλεγχος με PCR πριν τον εμβολιασμό. Ασθενείς με ενεργό λοίμωξη COVID-19 δεν θα πρέπει να εμβολιαστούν έως ότου αναρρώσουν από την οξεία φάση της λοίμωξης. Το ίδιο ισχύει και για όσους έχουν λάβει την πρώτη δόση αλλά όχι τη δεύτερη δόση του εμβολίου. Παρόλο που δεν υπάρχει σύσταση σχετικά με το ελάχιστο διάστημα μεταξύ λοίμωξης και εμβολιασμού, ο κίνδυνος επαναλοίμωξης θεωρείται χαμηλός στους επόμενους μήνες μετά τη λοίμωξη COVID-19 αλλά μπορεί να αυξηθεί με το χρόνο καθώς φθίνει η ανοσία. Για όσους έχουν εμβολιασθεί και νοσήσουν από COVID-19, οι θεραπευτικές αποφάσεις δεν θα πρέπει να επηρεάζονται από τον προηγούμενο εμβολιασμό.

Εμβολιασμός ατόμων με συνυπάρχουσες παθήσεις

Οι αντενδείξεις του εμβολιασμού αφορούν ατομικό ιστορικό σοβαρών αλλεργικών αντιδράσεων αναφυλαξίας, ενώ άτομα με συνυπάρχουσες παθήσεις μπορούν να εμβολιαστούν κανονικά. Οι ανοσοκατεσταλμένοι ασθενείς λόγω υποκείμενων νοσημάτων (HIV, κακοήθειες, ανοσοανεπάρκειες) ή λόγω ανοσοκατασταλτικής αγωγής μπορεί να έχουν αυξημένο κίνδυνο σοβαρής λοίμωξης COVID-19. Συστήνεται ο εμβολιασμός με τα εμβόλια mRNA έναντι του SARS-CoV-2 σε ανοσοκατεσταλμένους ασθενείς, σε ασθενείς με αυτοάνοσα νοσήματα, ιστορικό συνδρόμου Guillain-Barre, παράλυσης τύπου Bell.

Εμβολιασμός ειδικών κατηγοριών

Άτομα με δερματικά προθέματα: Η παρουσία δερματικών προθεμάτων δεν αποτελεί αντένδειξη για τον εμβολιασμό. Σπάνια εμφανίζονται παρενέργειες αλλά αυτές είναι παροδικές και αντιμετωπίζονται με χρήση κορτικοστεροειδών και στενή ιατρική παρακολούθηση.

Έγκυες και θηλάζουσες γυναίκες: Υπάρχουν περιορισμένα δεδομένα σχετικά με την αποτελεσματικότητα και την ασφάλεια του εμβολιασμού στις έγκυες γυναίκες. Τα οφέλη από τον εμβολιασμό αναμένεται να είναι περισσότερα από τους κινδύνους. Οι έγκυες μπορούν να συζητούν με το θεράποντα ιατρό ώστε να αποφασίζουν σχετικά με τον εμβολιασμό με βάση τον κίνδυνο λοίμωξης COVID-19 (πχ υγειονομικό προσωπικό), τον κίνδυνο σοβαρής λοίμωξης COVID-19 (συνυπάρχουσες παθήσεις), την αναμενόμενη αποτελεσματικότητα και τους πιθανούς κινδύνους από το εμβόλιο και τα διαθέσιμα επιστημονικά δεδομένα. Το ίδιο ισχύει και για τις θηλάζουσες γυναίκες, καθώς τα εμβόλια mRNA δεν θεωρείται ότι θέτουν κινδύνους για το νεογνό.

Αντενδείξεις

  • Σοβαρή αλλεργική αντίδραση (αναφυλαξία) μετά από προηγούμενη δόση εμβολίου mRNA
  • Άμεση αλλεργική αντίδραση μετά από προηγούμενη δόση εμβολίου mRNA ή μετά από επαφή σε κάποιο συστατικό του εμβολίου όπως η πολυ-αιθυλενο-γλυκόλη.
  • Άμεση αλλεργική αντίδραση στην πολυ-σορβάτη.

Αυτά τα άτομα δεν θα πρέπει να λάβουν εμβόλιο mRNA εκτός αν εκτιμηθούν από αλλεργιολόγο-ανοσολόγο και κρίνει ότι μπορεί να προχωρήσουν στον εμβολιασμό υπό ιατρική παρακολούθηση.

Συστάσεις δημόσιας υγεία για τους εμβολιασθέντες

Οι εμβολιασθέντες πρέπει να συνεχίσουν να ακολουθούν τα μέτρα πρόληψης της διασποράς του SARS-CoV-2 (μάσκα προσώπου, τήρηση αποστάσεων 2 μέτρων, αποφυγή συνωστισμού, τήρηση μέτρων ατομικής υγιεινής) για να προστατεύουν τους εαυτούς τους και τους γύρω τους.

Οι εμβολιασθέντες που έχουν εκτεθεί σε πιθανό ή επιβεβαιωμένο κρούσμα COVID-19 δεν χρειάζεται να τεθούν σε καραντίνα εάν πληρούν τα ακόλουθα κριτήρια

  1. Είναι πλήρως εμβολιασμένοι και έχουν παρέλθει τουλάχιστον 2 εβδομάδες από τη δεύτερη εμβολιαστική δόση ή από την πρώτη δόση για μονο-δοσιακά εμβόλια
  2. Δεν έχουν παρέλθει πάνω από 3 μήνες από τη χορήγηση της τελευταίας δόσης του εμβολίου
  3. Παραμένουν ασυμπτωματικοί

Τα άτομα που δεν πληρούν και τα 3 κριτήρια θα πρέπει να συνεχίζουν να ακολουθούν τις συστάσεις απομόνωσης μετά την έκθεση σε πιθανό ή επιβεβαιωμένο κρούσμα COVID-19.

Παρόλο που δεν είναι γνωστός ο κίνδυνος μετάδοσης του SARS-CoV-2 από εμβολιασθέντες, ο εμβολιασμός προστατεύει από συμπτωματική λοίμωξη COVID-19 και τον κυριότερο ρόλο στη μετάδοση του SARS-CoV-2 φαίνεται να τον έχει η συμπτωματική και η προ-συμπτωματική μετάδοση συγκριτικά με την ασυμπτωματική μετάδοση. Το CDC θεωρεί ότι τα ατομικά και κοινωνικά οφέλη αποφυγής της μη απαραίτητης καραντίνας υπερνικούν το θεωρητικό κίνδυνο ασυμπτωματικής μετάδοσης.

Εξαίρεση στον ανωτέρω κανόνα αποτελούν οι νοσηλευόμενοι και οι ένοικοι μονάδων μακροχρόνιας περίθαλψης, οι οποίοι θα πρέπει να ακολουθούν τις οδηγίες καραντίνας μετά την έκθεση σε πιθανό ή επιβεβαιωμένο κρούσμα.

https://www.uoa.gr/fileadmin/user_upload/PDF-files/anakoinwseis/themata_ygeias/130221_odhgies_toy_KEN_gia_to_embolio_mRNA.pdf

 

Οδηγίες της Ελληνικής Νευρολογικής Εταιρείας για τις θρομβώσεις μετά από εμβολιασμό

Αναλυτική επισκόπηση της διεθνούς βιβλιογραφίας και οδηγίες εξέδωσε η Ελληνική Νευρολογική Εταιρεία για την εκδήλωση θρομβωτικών επιπλοκών και θρόμβωσης εγκεφαλικών φλεβών μετά από εμβολιασμό έναντι της covid-19.

Η Ελληνική Νευρολογική Εταιρεία λοιπόν συστήνει τα σε ασθενείς και επαγγελματίες υγείας ακόλουθα σχετικά με την έγκαιρη διάγνωση και αντιμετώπιση του νέου συνδρόμου:

  • Άτομα που λαμβάνουν το εμβόλιο AZD1222 θα πρέπει να αναζητήσουν άμεση ιατρική βοήθεια εάν εμφανίσουν συμπτώματα θρομβοεμβολής ή/και θρομβοπενίας μεταξύ 4 και 20 ημερών μετά τη λήψη του εμβολίου. Ιδιαίτερη επαγρύπνηση συνιστάται για συμπτώματα δύσπνοιαςπόνου στο στήθοςοιδήματος στα κάτω άκραεπίμονου κοιλιακού άλγουςνεοεμφανισθείσες πετέχειες, καθώς και νευρολογικά συμπτώματα, όπως ξαφνική έναρξη σοβαρών πονοκεφάλωνθάμβους όρασηςσύγχυσης και επιληπτικών σπασμών.

 

  • Επιπλέον, οι επαγγελματίες του τομέα της υγείας και ιδιαίτερα οι νευρολόγοι πρέπει να είναι σε θέση να αναγνωρίζουν έγκαιρα το σύνδρομο (VIPIT), και να είναι ενήμεροι για τον τρόπο διάγνωσης και αντιμετώπισης θρομβοεμβολικών επεισοδίων – συμπεριλαμβανομένης της εγκεφαλικής φλεβικής θρόμβωσης (CVT) – μετά από εμβολιασμό.

 

  • Καταρχήν αναφορικά με την διαφοροδιάγνωση του VIPIT, λόγω των αναφερθέντων περιστατικών μόλυνσης από SARS-CoV-2 σε εμβολιασμένους ασθενείς, αλλά και λαμβάνοντας υπ’όψιν την αυξημένη συσχέτιση του SARS-CoV-2 με θρομβοεμβολικά επεισόδια και CVT, κρίνεται αναγκαίος ο μοριακός έλεγχος για SARS-CoV-2 σε ασθενείς που προσέρχονται με θρομβώσεις και θρομβοπενία μετά από εμβολιασμό.

 

  • Κλινικά score ανάλογα με αυτά που χρησιμοποιούνται για τη διάγνωση του φαινομένου ΗΙΤ, όπως το 4 Τ score (Thrombocytopenia, Timing of platelet count fall, Thrombosis or other sequelae, οΤher causes for thrombocytopenia), σε συνδυασμό με εργαστηριακό έλεγχο που περιλαμβάνει ποσοτικό προσδιορισμό των αιμοπεταλίων, επίχρισμα περιφερικού αίματος για αναγνώριση σχιστοκυττάρων, λειτουργικές δοκιμασίες των αιμοπεταλίων, καθώς και προσδιορισμό αντισωμάτων αντι-ΡF4/ηπαρίνης, αναμένεται να θέσουν άμεση διάγνωση επί υποψίας VIPIT.

 

  • Αναφορικά με την αντιμετώπιση ασθενών με VIPIT, τονίζεται ότι αντενδείκνυται αυστηρά η χορήγηση αιμοπεταλίων, και απαιτείται άμεση διακοπή της ηπαρίνης, ηπαρίνης χαμηλού μοριακού βάρους ή άλλων ηπαρινοειδών, τα οποία μπορεί να επιδεινώσουν την απόκριση τύπου HIT. Επί υποψίας VIPIT, συνιστάται η αξιολόγηση του θρομβοεμβολικού κινδύνου (χρήσιμη η χρήση του προγνωστικού 4 Τ score), ενώ σε συνεργασία με αιματολόγους οφείλει να προσδιοριστεί η ένδειξη προληπτικής αντιπηκτικής αγωγής.

 

  • Συγκεκριμένα ως προς την ενδεδειγμένη αντιπηκτική αγωγή, τόσο σε επίπεδο πρόληψης όσο και στην αντιμετώπιση θρομβώσεων σε έδαφος VIPIT, συνιστάται η χορήγηση είτε νεότερων αντιπηκτικών από του στόματος (direct oral anticoagulants – DOAC) είτε άλλων άμεσων αναστολέων της θρομβίνης (argatroban and bivalirudin), που μπορούν να χορηγηθούν ενδοφλεβίως.18 Υπενθυμίζεται ότι σε πρόσφατη τυχαιοποιημένη κλινική μελέτη αποδείχθηκε η ασφάλεια και αποτελεσματικότητά των DOAC (σε σχέση με τα κουμαρινικά αντιπηκτικά) στη θεραπεία της CVT.

 

  • Εκτός της αντένδειξης χορήγησης ηπαρίνης, αντενδείκνυται αυστηρά και η χορήγηση κουμαρινικών αντιπηκτικών, καθώς τα κουμαρινικά έχουν συσχετιστεί με σημαντική επιδείνωση της υπερπηκτικής διάθεσης. Ειδικά σε ασθενείς που βρίσκονται ήδη σε αντιπηκτική αγωγή με κουμαρινικά συνιστάται η χορήγηση βιταμίνης Κ.

 

  • Ως προς τη χρήση φονταπαρινόξης (fondaparinux), η οποία μπορεί να χρησιμοποιηθεί επί HIT, παραμένει ακόμη ασαφές το αν μπορεί να χορηγηθεί ασφαλώς σε έδαφος VIPIT λόγω του πιθανού κινδύνου επαγωγής αντισωμάτων αντι-ΡF4/ηπαρίνης.

 

  • Τέλος, πέραν της αντιπηκτικής αγωγής, οι ασθενείς με θρομβωτικά επεισόδια σε έδαφος VIPIT οφείλουν να λαμβάνουν ενδοφλέβια θεραπεία με γ σφαιρίνη, σε δοσολογία 1g/kg για 2 ημέρες, καθώς έχει δειχθεί πως η ενδοφλέβια έγχυση ανοσοφαιρινών αναστέλλει ταχέως την ενεργοποίηση αιμοπεταλίων που προκαλείται από αντισώματα αντι- ΡF4/ηπαρίνης.
    Επίσης, υπενθυμίζεται ότι οι θεράποντες ιατροί οφείλουν να ανατρέχουν σε κατευθυντήριες οδηγίες για την εξατομικευμένη στάθμιση του αιμορραγικού και θρομβωτικού κινδύνου κάθε προσβεβλημένου ασθενούς, καθώς και σε οδηγίες σχετικά με την ενδεδειγμένη εργαστηριακή παρακολούθηση μετά την έναρξη αγωγής.
    Πηγή: virus.com.gr

Αυτοματοποιημένο σύστημα υπερήχων μαστού ABUS

Το Τμήμα Γενικών Υπερήχων του ΥΓΕΙΑ, εγκατάστησε πρόσφατα το αυτοματοποιημένο σύστημα υπερήχων μαστού ABUS που εδώ και λίγα  χρόνια εισέρχεται δυναμικά στον τομέα του προληπτικού ελέγχου του πληθυσμού για τον καρκίνο του μαστού (screening). Η ευαισθησία της μαστογραφίας μειώνεται αρκετά σε γυναίκες με πυκνούς μαστούς οι οποίες αποτελούν  το 46% περίπου για τις ηλικίες 40 -50 ετών.

Το ABUS σε συνδυασμό με τη μαστογραφία αυξάνει την διαγνωστική ακρίβεια ειδικά σε ασυμπτωματικές γυναίκες με πυκνούς μαστούς. Είναι ένα αποτελεσματικό εργαλείο που η τεχνολογία μας προσφέρει με υψηλή διαγνωστική ακρίβεια. Επιπλέον, ξεπερνά περιορισμούς -όπως η εξάρτηση του από το χειριστή-, η αναπαραγωγιμότητα τους καθώς και η αυξημένη κατανάλωση χρόνου που χρειάζεται.

Είναι ένα σύστημα σάρωσης του μαστού με αποτέλεσμα την παραγωγή πολύ μεγάλου αριθμού εικόνων που επεξεργάζονται σε τρία επίπεδα και ανασυντίθενται με την χρήση ηλεκτρονικού υπολογιστή. Χρειάζονται  μόνο 20 περίπου λεπτά για να γίνει η σάρωση των δυο μαστών. Δεν υπάρχουν σαφείς αντενδείξεις για τη χρήση του, και μπορεί να εφαρμοστεί τόσο σε χειρουργημένους μαστούς, όσο και μαστούς με ενθέματα. Ο Γεώργιος Ζαχαρόπουλος( Ακτινολόγος, Διευθυντής του Τμήματος Γενικών Υπερήχων και Πρόεδρος του Επιστημονικού Συμβουλίου του ΥΓΕΙΑ), αναφέρει: «Το αυτοματοποιημένο σύστημα υπέρηχων μαστού ABUS, είναι ένα αποτελεσματικό διαγνωστικό εργαλείο, όπου σε συνδυασμό με τη μαστογραφία, τη βασική μέθοδο προληπτικού ελέγχου για το καρκίνο του μαστού, αυξάνει σημαντικά τη διαγνωστική ακρίβεια σε γυναίκες με πυκνούς μαστού».

ΠΗΓΗ: HEALTH DAILY