Τελευταία Νέα

Θραύση κάνουν τα ναρκωτικά, λόγω COVID-19

Στην εποχή του COVID-19 τα ναρκωτικά κάνουν θραύση στην Ευρώπη. Και δεν αυξήθηκε μόνο η χρήση όλων των τύπων ουσιών, αλλά και η παραγωγή τους.

Λόγω των ψυχολογικών επιπτώσεων από τις απαγορεύσεις που προκάλεσε η πανδημία, τα ναρκωτικά είναι στο προσκήνιο.

Αυτό δείχνει η τελευταία έκθεση από τον Οργανισμό της ΕΕ για τα ναρκωτικά (EMCDDA), το 2020.

Οι ειδικοί στην έκθεση του Σεπτεμβρίου 2020, χτυπάνε “καμπανάκι”. Και ζητούν την άμεση επίλυση του σοβαρού προβλήματος.

Εντοπίζονται όλο και μεγαλύτερα φορτία ναρκωτικών

Το τελευταίο διάστημα αυξήθηκαν οι κατασχέσεις σε λιμάνια μεγάλων ποσοτήτων κοκαΐνης, κάνναβης (χασίς) και ηρωίνης.

Η μεταφορά τους δια θαλάσσης, δείχνει μία άλλη διάσταση του προβλήματος. Αυτή της διείσδυσης του οργανωμένου εγκλήματος σε νόμιμες αλυσίδες εφοδιασμού. Όπως ναυτιλιακές οδούς και μεγάλους λιμένες.

Η κοκαΐνη παίζει όλο και μεγαλύτερο ρόλο στο πρόβλημα των ναρκωτικών της Ευρώπης

Η κοκαΐνη χαρακτηρίζεται πλέον από μεγαλύτερη καθαρότητα. Και αυξάνεται ολοένα και ο αριθμός των χρηστών.
Οι κατασχέσεις κοκαΐνης ήταν περισσότερες από ποτέ. 181 τόνοι και 110.000 κατασχέσεις.
Τα επίσημα στοιχεία δίνουν την πραγματική διάσταση του προβλήματος που ταλανίζει τις κοινωνίες εδώ και χρόνια. Από την προ-COVID εποχή.

Ανησυχία από την αυξημένη χρήση ηρωίνης

Οι ποσότητες ηρωίνης που κατασχέθηκαν στην ΕΕ σχεδόν διπλασιάστηκαν μεταξύ 2017 και 2018. Από από 5,2 σε 9,7 τόνους.

Παράλληλα υπάρχουν συνεχείς αναφορές για παρασκευή ηρωίνης εντός της ΕΕ.

Αυτό σημαίνει ότι απαιτείται μεγαλύτερη εγρήγορση για την ανίχνευση ενδείξεων αυξημένου ενδιαφέροντος των χρηστών για το συγκεκριμένο ναρκωτικό.

Η πρόσβαση στη θεραπεία υποκατάστασης οπιοειδών παραμένει περιορισμένη σε ορισμένες χώρες.

Κάνναβη και νέα προϊόντα υψηλής δραστικότητας

Η ρητίνη και η φυτική κάνναβη περιέχουν πλέον, κατά μέσο όρο, περίπου διπλάσια επίπεδα τετραϋδροκανναβινόλης (THC) σε σχέση με την προηγούμενη δεκαετία.

Αυτό επιβάλλει στενή παρακολούθηση της αγοράς. Σε μια χρονική συγκυρία κατά την οποία κάνουν επίσης την εμφάνισή τους νέες μορφές κάνναβης. Όπως συμπυκνώματα κάνναβης και βρώσιμα προϊόντα κάνναβης.

Αύξηση και διαφοροποίηση στην παραγωγή ναρκωτικών στην Ευρώπη

Εδραιωμένα αλλά και νέα ναρκωτικά συνεχίζουν να παράγονται στην Ευρώπη. Με προορισμό τις τοπικές αλλά και τις παγκόσμιες αγορές.

Εντοπίζονται περισσότερα εργαστήρια και σημεία παραγωγής. Και παρατηρείται μεγαλύτερη διαφοροποίηση όσον αφορά στις χρησιμοποιούμενες χημικές ουσίες.

Η συνεχιζόμενη διαθεσιμότητα υψηλής δραστικότητας προϊόντων

Η καινοτομία και η κλιμάκωση της παραγωγής συνθετικών ναρκωτικών στην Ευρώπη φαίνεται από τη συνεχιζόμενη διαθεσιμότητα υψηλής περιεκτικότητας δισκίων.
Καθώς και υψηλής καθαρότητας σκονών.

Αυτά εγκυμονούν σημαντικούς κινδύνους για την υγεία των χρηστών.

Μεγάλο πρόβλημα και από λιγότερο διαδεδομένες ουσίες

Οι λιγότερο διαδεδομένες και μη ελεγχόμενες ουσίες φαίνεται ότι αποτελούν εντεινόμενο πρόβλημα σε ορισμένες χώρες.

Ήδη, καταγράφονται κατασχέσεις μεγαλύτερων ποσοτήτων κεταμίνης, GHB και LSD. Και εντείνεται ο προβληματισμός για τη χρήση του υποξειδίου του αζώτου (αέριο γέλιου). Καθώς και των νέων βενζοδιαζεπινών.

Ανάγκη για νέα εργαλεία και στρατηγικές θεραπείας της ηπατίτιδας C

Η αύξηση της πρόσβασης για τους χρήστες ενέσιμων ναρκωτικών σε δράσεις πρόληψης, στην εξέταση για ηπατίτιδα C και στη θεραπεία της νόσου είναι κρίσιμης σημασίας για την εξάλειψη της μόλυνσης στη συγκεκριμένη ομάδα ατόμων.

Η χρήση βελτιωμένων τεχνικών διάγνωσης και επιτήρησης για τον εντοπισμό των χρονίως νοσούντων είναι σημαντική για την αποτελεσματική στόχευση της θεραπείας.

Όλο και μεγαλύτερες ηλικίες κάνουν χρήση

Οι θάνατοι από υπερβολική δόση στην ηλικιακή ομάδα άνω των 50 αυξήθηκαν κατά 75% μεταξύ 2012 και 2018. Και εκτιμάται ότι το 2018 σημειώθηκαν στην ΕΕ, 8 300 θάνατοι από υπερβολική δόση.

Πρόβλημα οι νέες ψυχοδραστικές ουσίες (ΝΨΟ)

Οι νέες ψυχοδραστικές ουσίες (ΝΨΟ) εξελίσσονται σε μόνιμο πρόβλημα
Το 2019 ανιχνεύθηκαν 53 ουσίες.

Νέα συνθετικά οπιοειδή

Η εμφάνιση νέων συνθετικών οπιοειδών αποτελεί ανησυχητικό παράδειγμα της διαρκούς προσαρμοστικότητας της αγοράς.
Οκτώ μη ελεγχόμενα νέα συνθετικά οπιοειδή, εντοπίστηκαν για πρώτη φορά το 2019. Προκαλώντας περαιτέρω ανησυχίες για τη δημόσια υγεία.

Αυξήθηκε η προώθηση μέσω του διαδικτύου

Λόγω των επιπτώσεων του περιορισμού των μετακινήσεων στην πώληση ναρκωτικών στον δρόμο, χρήστες και έμποροι στράφηκαν στη:

  • Χρήση των ηλεκτρονικών αγορών του σκοτεινού διαδικτύου (darknet) και των πλατφορμών κοινωνικής δικτύωσης.
  • Στις υπηρεσίες διανομής δεμάτων και κατ’ οίκον διανομής.

Από την παρακολούθηση της αγοράς ναρκωτικών προέκυψε ότι σε επίπεδο χονδρικής πώλησης:

  • Η παράνομη διακίνηση μέσω των αεροπορικών μεταφορών συρρικνώθηκε.
  • Το παράνομο εμπόριο μέσω της θαλάσσιας ναυσιπλοΐας συνεχίστηκε στα προ της πανδημίας επίπεδα.

Η παραγωγή συνθετικών ναρκωτικών και η καλλιέργεια κάνναβης στην Ευρώπη δεν φαίνεται να επηρεάστηκαν σημαντικά.

https://ecozen.gr/2021/01/thraysi-kanoyn-ta-narkotika-logo-covid-19/

Ο κίνδυνος μετάδοσης του κορωνοϊού είναι πολύ χαμηλότερος στους εξωτερικούς χώρους

Μια μελέτη που έκανε συστηματική ανασκόπηση των δεδομένων που περιγράφουν περιπτώσεις μετάδοσης του κορωνοϊού (αλλά και άλλων ιών του αναπνευστικού) έως και τις 12 Αυγούστου 2020, συνέκρινε τα δεδομένα σχετικά με τη μετάδοση SARS-CoV-2 σε εξωτερικούς χώρους και στην ύπαιθρο, σε σύγκριση με τους εσωτερικούς χώρους (doi.org/10.1093/infdis/jiaa742).

Μετά από ανάλυση 5 συγκεκριμένων μελετών διαπιστώθηκε ότι παγκοσμίως καταγράφηκε ένα πολύ χαμηλό ποσοστό μετάδοσης του κορωνοϊού σε εξωτερικούς χώρους. Επιπλέον οι πιθανότητες μετάδοσης σε εσωτερικούς χώρους ήταν πολύ υψηλές σε σύγκριση με τους εξωτερικούς χώρους (18,7 φορές, διάστημα εμπιστοσύνης 95%, 6.0-57.9).

Υπήρχε υψηλή ετερογένεια όμως στην ποιότητα των στοιχείων κάθε μελέτης και στο τι ορίζεται ως υπαίθριος ή εξωτερικός χώρος. Σε 2 περιπτώσεις οι μελέτες που εξετάστηκαν αναφερόταν σε ‘υπαίθριους’ χώρους, στην 3η σε 22 διαφορετικούς τύπους (με συνδυασμό εξωτερικών τοποθεσιών, εξωτερικών / εσωτερικών, και εσωτερικών) και στην 4η σε ένα χώρο εργασίας που πραγματοποιείται σε μεγάλο βαθμό σε εξωτερικούς χώρους. Η 5η αφορά σε ένα κάμπινγκ διανυκτέρευσης (με 138 εκπαιδευόμενους και 120 μέλη προσωπικού, και αργότερα 363 κατασκηνωτές) που οι παραβρισκόμενοι συμμετείχαν σε μια ποικιλία εσωτερικών και εξωτερικών δραστηριοτήτων, όπως και σε έντονο τραγούδι.

Σε γενικές γραμμές, παράγοντες όπως η διάρκεια και η συχνότητα της προσωπικής επαφής, η έλλειψη προσωπικού προστατευτικού εξοπλισμού και η περιστασιακή συγκέντρωση σε εσωτερικούς χώρους κατά τη διάρκεια μιας δραστηριότητας σε εξωτερικό χώρο, σχετίζονται σε μεγάλο βαθμό με τις αναφορές μόλυνσης σε εξωτερικούς χώρους.

Τα υπάρχοντα στοιχεία – όπως προκύπτουν από το άρθρο- υποστηρίζουν την πεποίθηση ότι ο κίνδυνος μετάδοσης του κορωνοϊού είναι χαμηλότερος σε εξωτερικούς χώρους. Υπάρχουν σημαντικά κενά βέβαια στην κατανόηση των τρόπων μετάδοσης και στην καταγραφή των λεπτομερειών. Είναι σαφές ότι απαιτείται περισσότερη έρευνα για την κατανόηση του κινδύνου μετάδοσης στους εξωτερικούς χώρους σε σχέση με τους εσωτερικούς χώρους, αλλά φαίνεται ότι η διασπορά της λοίμωξης είναι εξαιρετικά μικρότερη σε εξωτερικούς χώρους.

Όλα τα νέα μέτρα για άνοιγμα τουρισμού και οικονομίας

Από Παρασκευή 14 Μαΐου άνοιξε ο τουρισμός και ταυτόχρονα η κυκλοφορία θα επιτρέπεται πλέον έως και μισή ώρα μετά τα μεσάνυχτα.Ενώ θα επιτρέπονται οι διαπεριφερειακές μετακινήσεις και καταργείται η υποχρέωση αποστολής SMS στα 13032 και 13033 για μετακινήσεις και αγορές στο λιανεμπόριο.

Τα επόμενα βήματα για το άνοιγμα της οικονομίας παρουσίασε σήμερα ο υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ κ. Άκης Σκέρτσος:

Ο κ. Σκέρτσος σημείωσε ότι το άνοιγμα με κανόνες συνεχίζεται και πως έως το τέλος Μαΐου θα έχουμε υψώσει το τείχος ανοσίας στους πιο ευάλωτους συμπολίτες μας με 35% να έχουν κάνει τουλάχιστον μία δόση. Επίσης, στόχος μας είναι έως τέλος Ιουνίου να έχει εμβολιαστεί περίπου το 50% του ενήλικου πληθυσμού και να ολοκληρωθεί καθολικός εμβολιασμός στα νησιά.

Πώς θα γίνει το άνοιγμα του τουρισμού

Ο υπουργός Υγείας Βασίλης Κικίλιας ανακοίνωσε ότι από αύριο 13 Μάϊου προχωρά στην άρση της αναστολής κανονικών αδειών του προσωπικού των νοσοκομείων του ΕΣΥ, του ΕΚΑΒ, του ΕΟΔΥ, των Δημοσίων Δομών Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας (Κέντρα Υγείας, Περιφερειακά Ιατρεία), του ΕΚΕΑ, ΤΟΥ ΙΦΕΤ, της ΕΚΑΠΥ, των Κεντρικών Υπηρεσιών των ΥΠΕ της Κεντρικής Υπηρεσίας του Υπουργείου Υγείας.

Με βάση τα στοιχεία που παρουσίασε, σήμερα, στο τέλος της ημέρας θα αγγίξουμε τα 4.000.000 εμβολιασμούς και θα τα ξεπεράσουμε αύριο νωρίς το πρωί. Περίπου 2,6 εκατ. συμπολίτες μας έχουν εμβολιαστεί τουλάχιστον με μια δόση, ποσοστό που αντιστοιχεί σε 24,59% του πληθυσμού και περισσότερο από 1,3 εκατ. συμπολίτες μας έχουν ολοκληρώσει τον εμβολιασμό τους, σε ποσοστό που ξεπερνά το 13%.

Είναι εντυπωσιακό ότι το ποσοστό εμφάνισης στο ραντεβού για εμβολιασμό αγγίζει το 97%. Η Ελλάδα τις τελευταίες 7 ημέρες βρίσκεται στην 4η θέση μεταξύ των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης στους εμβολιασμούς ανά 100 κατοίκους, σύμφωνα με τα στοιχεία του Our World in Data. Επίσης, στο ποσοστό του πληθυσμού που είναι πλήρως εμβολιασμένο, η Ελλάδα είναι στην 8η θέση από τις 27 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Γαλάζια Ελευθερία

Όπως ανακοίνωσε χθες ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, παράλληλα με την Επιχείρηση «Ελευθερία», οργανώνεται και η επιχείρηση «Γαλάζια Ελευθερία». Στόχος ο καθολικός και πλήρης εμβολιασμός των μονίμων κατοίκων των νησιών το αργότερο έως τα τέλη Ιουνίου, έτσι ώστε οι νησιώτες μας να υποδεχθούν το φετινό καλοκαίρι ασφαλείς και απόλυτα θωρακισμένοι από τον κορονοϊό.

Η επιχείρηση «Γαλάζια Ελευθερία» αφορά στον καθολικό εμβολιασμό όλων των κατοίκων άνω των 18 ετών σε 19 νησιά, με το μονοδοσικό εμβόλιο της Johnson & Johnson. Τα νησιά αυτά είναι: η Ρόδος, η Κέρκυρα, η Λέσβος, η Χίος, η Ζάκυνθος, η Σαλαμίνα, η Κεφαλονιά, η Κως, η Σάμος, η Λευκάδα, η Σύρος, η Νάξος, η Σαντορίνη, η Λήμνος, η Κάλυμνος, η Θάσος, η Μύκονος, η Πάρος και η Αίγινα.

Τα συγκεκριμένα νησιά ενισχύονται με επιπλέον εμβολιαστικά κέντρα από τις δυνάμεις του Ε.Σ.Υ. και κινητά συνεργεία εμβολιασμού που θα υποστηρίξουν την ολοκλήρωση του καθολικού εμβολιασμού. Η «Γαλάζια Ελευθερία» θα ενισχυθεί και από εθελοντικές οργανώσεις και κινητές ιατρικές μονάδες της Αστικής Μη Κερδοσκοπικής Εταιρείας «Αναγέννηση και Πρόοδος» – αποκλειστική δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος – το «Χαμόγελο του Παιδιού» και τη «Σύμπλευση». Επίσης προβλέπεται η ένταξη εμβολιαστικών κέντρων ιδιωτικών μονάδων.

Στο μεταξύ, έχουν ήδη ολοκληρωθεί οι εμβολιασμοί σε 32 νησιά: Φούρνοι, Μεγανήσι, Νίσυρος, Κίμωλος, Τήλος, Οινούσσες, Λειψοί, Χάλκη, Αμμουλιανή, Οθωνοί, Κάλαμος, Ερεικούσσα, Καστελόριζο, Ψαρά, Μαθράκι, Θηρασιά, Ανάφη, Σίκινος, Άγιος Ευστράτιος, Αγαθονήσι, Γαύδος, Θύμαινα, Τέλενδος, Τριζόνια, Καστός, Ψέριμος, Παλαιό Τρίκερι, Αντικύθηρα, Αρκιοί, Γυαλί, Αντίπαξοι, Μαράθι.

Επίσης, μέχρι τα τέλη Μαΐου, ολοκληρώνεται ο εμβολιασμός σε άλλα 36 νησιά με πληθυσμό κάτω των 10.000 κατοίκων: Φολέγανδρος, Δονούσα, Ελαφόνησος, Άνω Κουφονήσι, Σχοινούσα, Ηρακλειά, Πάτμος, Ιθάκη, Σύμη, Σκύρος, Σαμοθράκη, Αλόννησος, Περιστέρα, Σίφνος, Κέα, Παξοί, Ίος, Ύδρα, Αμοργός, Κύθνος, Σέριφος, Αστυπάλαια, Αντίπαρος, Αγκίστρι, Κάσος, Πόρος, Σπέτσες, Κύθηρα, Άνδρος, Τήνος, Ικαρία, Λέρος, Κάρπαθος, Σκιάθος, Σκόπελος, Μήλος.

Πηγή: virus.com.gr

Χορήγηση απαλλαγής οχημάτων ΑμεΑ από τέλη κυκλοφορίας

Νέα Εγκύκλιος Ε.2045/2021 η οποία αφορά την προθεσμία για τη χορήγηση απαλλαγής οχημάτων ΑμεΑ από τέλη κυκλοφορίας.Οι ανωτέρω απαλλαγές δύνανται να χορηγούνται από την αρμόδια Δ.Ο.Υ. φορολογίας εισοδήματος, μέχρι τέλος του έτους 2021, κατόπιν υποβολής σχετικού αιτήματος από τους φορολογούμενους.

Δείτε την Εγκύκλιο εδώ

Από τα ΚΕΠ ή την πλατφόρμα emvolio.gov.gr το πιστοποιητικό εμβολιασμού

Και στα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών (ΚΕΠ) μπορούν να απευθύνονται οι πολίτες για την έκδοση του Πιστοποιητικού Εμβολιασμού, ενημερώνει ο Πανελλήνιος Φαρμακευτικός Σύλλογος, σύμφωνα και με σχετική ανακοίνωση της Γενικής Γραμματείας Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας.

Επιπλέον, η βεβαίωση μπορεί να εκδοθεί την επόμενη ημέρα από αυτή που πραγματοποιήθηκε η τελευταία δόση εμβολιασμού, ανάλογα με το είδος του εμβολίου, και μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας https://emvolio.gov.gr/ (με τη χρήση κωδικών Taxisnet).

Πηγή: naftemporiki.gr

Ισχυροποιώντας τους ευρωπαϊκούς δεσμούς την εποχή της πανδημίας

Οι Εκδότες του σημαντικού περιοδικού Lancet συνέγραψαν προσφάτως ένα άρθρο σχετικά με τις επιπτώσεις της πανδημίας COVID-19 στις σχέσεις μεταξύ των κρατών. Ο Πρύτανης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Θάνος Δημόπουλος συνοψίζει τα κύρια σημεία αυτού του άρθρου.

 

Η Ευρώπη βρίσκεται αντιμέτωπη με το τρίτο κύμα της πανδημίας COVID-19 ενώ το εμβολιαστικό πρόγραμμα βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη. Παρόλο που η επικέντρωση βρίσκεται στη δυτική Ευρώπη, τα ίδια ζητήματα ως προς την πανδημία COVID-19 αντιμετωπίζουν και οι χώρες της κεντρικής και ανατολικής Ευρώπης όπου μέχρι τα μέσα Μαρτίου 2021, 6 από τις 10 χώρες παγκοσμίως με τον υψηλότερο ποσοστό θανάτων ανά 100.000 κατοίκους βρίσκονταν εκεί.

Αυτά τα στατιστικά στοιχεία εγείρουν προβληματισμούς σχετικά με την υγεία του πληθυσμού στην περιοχή. Καθιστούν επίσης επείγον το ζήτημα της ενοποιημένης ευρωπαϊκής αντιμετώπισης της κρίσης COVID-19 στην Ευρώπη. Ο τομέας της υγείας θα μπορούσε να αποτελέσει μια ενοποιητική δύναμη ώστε να ενισχυθούν οι δεσμοί των χωρών τόσο εντός όσο και εκτός της Ευρωπαϊκής Ενωσης

Μια πανδημία όπως η COVID-19 θα έχει σημαντικότερες επιπτώσεις στις χώρες με πιο αδύναμα συστήματα υγείας. Παρόλο που παρατηρείται γήρανση του πληθυσμού στις χώρες της κεντρικής και ανατολικής Ευρώπης την τελευταία 30ετία,το προσδόκιμο ζωής υπολείπεται. Η ταχεία οικονομική ανάπτυξη στις περισσότερες από αυτές τις χώρες δεν σήμανε και την αντίστοιχη βελτίωση σε υγειονομικό επίπεδο. Επιπλέον, οι χαμηλοί μισθοί και οι κακές συνθήκες εργασίας σε αυτές τις χώρες οδηγούν σε ένδεια υγειονομικών υπαλλήλων.

Παράλληλα παρατηρείται περιθωριοποίηση μεγάλων κοινοτήτων και εθνικών μειονοτήτων, που έχουν περιορισμένη πρόσβαση σε υγειονομική περίθαλψη, συμπεριλαμβανομένων και των εμβολιασμών. Και αυτό αποτελεί πραγματική πρόκληση για τα ευρωπαϊκά συστήματα υγείας τους ερχόμενους μήνες

Η οικοδόμηση ανθεκτικών συστημάτων υγείας απαιτεί τη συνολική βελτίωση των συστημάτων υγείας. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει προτείνει τη σύσταση μιας Ευρωπαϊκής Ένωσης Υγείας που θα υποστηρίζει τα εθνικά συστήματα υγείας αλλά θα αναγνωρίζει ότι η υγεία είναι ένα ζήτημα που ξεπερνά τα εθνικά σύνορα.

Παράλληλα, εξίσου σημαντική είναι η άμβλυνση των ανισοτήτων μεταξύ των
συστημάτων υγείας στην Ευρώπη, με τη συνολική βελτίωση του προσδόκιμου ζωής, τη βελτίωση γενικών μέτρων δημόσιας υγείας και την ουσιαστική ενίσχυση των υγειονομικών συστημάτων κάθε χώρας.
Ετσι θα αυξηθεί η διασυνοριακή αλληλεγγύη μεταξύ των χωρών οδηγώντας σε αμοιβαία οφέλη τόσο για κάθε χώρα ξεχωριστά όσο και για το σύνολο της Ευρώπης.

Covid 19, Καρκίνος και Προληπτικός Έλεγχος με …Χάπι

Eνώ η Βρετανία έχει εμβολιάσει με την πρώτη δόση το 33% του πληθυσμού,οι ειδικοί εκφράζουν τις ανησυχίες τους,σχετικά με την ασθένεια του καρκίνου.

 

Ο λόγος είναι ότι,λόγω της πανδημίας,οι προληπτικές εξετάσεις για την ανίχνευση της νόσου έχουν μείνει πίσω.Αποφασίστηκε,λοιπόν,να πραγματοποιηθούν μαζικοί έλεγχοι στις ηλικιακές ομάδες που έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες εμφάνισης της ασθένειας.Ο τρόπος είναι, μάλλον,πρωτότυπος.

Θα χορηγήσουν στους ασθενείς μια ειδική ψηφιακή κάμερα με τη μορφή κάψουλας,που θα λαμβάνει περισσότερες από 57000 εικόνες του πεπτικού συστήματος.

Η διαδικασία έχει ως εξής: μια μέρα πριν ο ασθενής λαμβάνει καθαρτικό.Την ημέρα της εξέτασης νηστικός καταπίνει την κάψουλα.

Δυο με τέσσερις ώρες αργότερα μπορεί να πιει υγρά και έξι ώρες μετά γευματίζει ελαφρά.

Δέκα ώρες αφού ήπιε το χάπι πηγαίνει στο γιατρό,ο οποίος βλέπει το βίντεο κι εντοπίζει τυχόν ανωμαλίες.

Ενώ,λοιπόν,ο προληπτικός έλεγχος με τις καθιερωμένες εξετάσεις,λόγω covid-19,περνάει τη μεγαλύτερη δοκιμασία του,οι επιστήμονες,στην μετά κορωνοιού εποχή,θα είναι σε θέση να απαντήσουν αν οι ιατρικές παρεμβάσεις που έκαναν μέχρι τώρα,ήταν χρήσιμες ή όχι.

ΠΗΓΗ:protagon.gr

Έρευνα: Αυξημένος ο κίνδυνος καρκίνου για τους μεσήλικες άνδρες με μοναξιά

Η μοναξιά στους άνδρες μέσης ηλικίας σχετίζεται με αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου, σύμφωνα με φινλανδική επιστημονική μελέτη. Οι ερευνητές του Πανεπιστημίου της Ανατολικής Φινλανδίας, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό Ψυχιατρικών Ερευνών «Psychiatry Research», παρακολούθησαν σε βάθος χρόνου -ξεκινώντας από τη δεκαετία του 1980 μέχρι πρόσφατα- 2.570 μεσήλικες, από τους οποίους στην πορεία οι 649(ποσοστό περίπου 25%) εμφάνισαν καρκίνο και οι 283(το 11%) πέθαναν από αυτόν.

Διαπιστώθηκε ότι η μοναξιά αύξανε τον κίνδυνο καρκίνου -ιδίως των πνευμόνωνκατά περίπου 10%, άσχετα με την ηλικία, την κοινωνικο-οικονομική κατάσταση, την ποιότητα του ύπνου, τον τρόπο ζωής, το βάρος, την ύπαρξη κατάθλιψης, καρδιοπάθειας και άλλων παραγόντων κινδύνου για την υγεία. Η θνητότητα από καρκίνο ήταν μεγαλύτερη στους καρκινοπαθείς που ήταν ανύπαντροι, χήροι ή διαζευγμένοι.

«Πρόσφατες μελέτες έχουν δείξει ότι η μοναξιά μπορεί να αποτελεί σημαντικό κίνδυνο για την υγεία, όπως το κάπνισμα και το παραπανίσιο βάρος. Τα ευρήματα μας δείχνουν -όντως- ότι πρέπει να δοθεί περισσότερη προσοχή στο ζήτημα της μοναξιάς», δήλωσε η επικεφαλής ερευνήτρια Σίρι-Λίσι Κράαβ.

ΠΗΓΗ: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Πως θα μείνουμε ασφαλείς με ανοιχτά σχολεία και εστίαση; Ο καθηγητής Πνευμονολογίας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης κ.Τζανάκης απαντά

Με την επαναλειτουργία των σχολείων και ανοιχτή  την εστίαση, ο επόμενος μήνας χαρακτηρίζεται “δύσκολος” από τους επιστήμονες, μέχρι τουλάχιστον να προχωρήσουν οι εμβολιασμοί και η ανοσία του πληθυσμού. Γι’ αυτό απαιτείται εγρήγορση για την αποφυγή του κινδύνου της διασποράς του κορονοϊού, παρά το γεγονός ότι τα μηνύματα από την πορεία της επιδημίας είναι αισιόδοξα, σύμφωνα με τον Νίκο Τζανάκη, αν. Καθηγητή Πνευμονολογίας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης.

Περισσότερα από 900 είναι τα θετικά self test μαθητών που δηλώθηκαν στην πλατφόρμα emvolio.gov.gr προχθες Κυριακή (9/5), στο πλαίσιο του υποχρεωτικού screening για την ασφαλή επιστροφή στα σχολεία.

Αυτό σημαίνει ότι ο κορονοϊός είναι ακόμη ανάμεσά μας, αν και η επιδημία στην Ελλάδα βρίσκεται σε αργή πτωτική πορεία, σύμφωνα με δηλώσεις του Καθηγητή της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης, Νίκου Τζανάκη:

“Από το πρώτο δεκαήμερο του Απριλίου στην κορύφωση του τρίτου κύματος, έχουμε ένα 25% με 30% μείωση στα κρούσματα. Σε λιγότερο από 20 μέρες έχουμε πέσει, επίσης, 120 κρεβάτια ΜΕΘ κάτω. Δηλαδή μια μείωση γύρω στο 25% στους διασωληνωμένους. Οπότε έχουμε τους πανδημικούς δείκτες σε πτώση. Οι μόνοι που ανθίστανται ακόμη είναι οι θάνατοι, οι οποίοι εξακολουθούν κατά μέσο όρο να είναι πάνω από 70, αλλά πιστεύουμε ότι μετά τις 20 Μαϊού θα αρχίσουμε να αποκλιμακώνουμε κι αυτό το πρόβλημα”, σημειώνει ο ειδικός.

Η αργή πτώση κρουσμάτων και διασωληνωμένων σημειώθηκε παρά την επαναλειτουργία του λιανεμπορίου και των Λυκείων, που έγινε πριν από το Πάσχα, γεγονός το οποίο δείχνει -σύμφωνα με τον επιστήμονα- ότι δεν υπήρξε επιβάρυνση στην πανδημία από αυτές τις δραστηριότητες.

Πως θα μείνουμε ασφαλείς με το άνοιγμα των σχολείων και της εστίασης

Με πολλούς από τους γονείς στις ηλικίες 40 – 55 ετών ακόμη ανεμβολίαστους, ή εμβολιασμένους μόνο με την πρώτη δόση, το επόμενο διάστημα απαιτεί αυξημένη εγρήγορση, αναφέρει ο Καθηγητής κ. Τζανάκης.

Προσθέτει δε, ότι τα self test είναι ένα σημαντικό εργαλείο, το οποίο θα πρέπει να αξιοποιηθεί κατάλληλα για να αποφευχθεί η διασπορά εντός της σχολικής κοινότητας, αλλά και η ενδοοικογενειακή διασπορά.

“Τα self test είναι μεγάλο όπλο αρκεί να γίνονται σωστά. Εγώ τα θεωρώ αρκετά ευαίσθητα, αρκεί να γίνονται ανά τρεις ημέρες, γιατί έχω προσωπικά παραδείγματα, που βρέθηκε το rapid αρνητικό και το self test θετικό. Επομένως καλό είναι να τα πάρουμε λίγο στα σοβαρά τα self test και να μην τα κάνουμε μόνο επειδή μας τα επιβάλλουν”, σημειώνει.

Συγκεκριμένα ο Καθηγητής Νίκος Τζανάκης, προτείνει:

  • Τα self test να γίνονται υποχρεωτικά και χωρίς εξαίρεση από όλους τους μαθητές δύο φορές την εβδομάδα, με ευθύνη του γονέα ή με την επίβλεψη του γονέα, στα μεγαλύτερα παιδιά.
  • Εάν το τεστ είναι αρνητικό, αλλά το παιδί έχει συμπτώματα από το αναπνευστικό, είναι καλό το τεστ να επαναληφθεί.
  • Οι γονείς να συμβουλέψουν έγκαιρα τα παιδιά τους, να δημιουργήσουν κοινωνικά μικροπεριβάλλοντα (κοινωνικές φούσκες) και να συσχετίζονται με συγκεκριμένα παιδιά, που να τηρούν τα μέτρα και τα υγειονομικά πρωτόκολλα.Καλό είναι το παιδί να μείνει προληπτικά στο σπίτι εάν έχει συμπτώματα από το αναπνευστικό, κόπωση, πονοκέφαλο ή λίγο πυρετό.
  • Η τελευταία προτροπή, όμως, αφορά και τους ενήλικες. Έχει σημασία ακόμη και στις ταβέρνες ή τα εστιατόρια, να επιλέγουμε την παρέα ατόμων που τηρούν τα μέτρα και έχουν υψηλό αίσθημα ατομικής ευθύνης στις κοινωνικές τους επαφές, σημειώνει ο Καθηγητής Πνευμονολογίας.
  • Η κάθε οικογένεια είναι καλό να έχει εκπονήσει ένα προσχέδιο έγκαιρης απομόνωσης του παιδιού σε δωμάτιο του σπιτιού, σε περίπτωση που θα βρεθεί θετικό στον ιό. Το ίδιο και για κάποιον ενήλικα, που μπορεί επίσης να κολλήσει.
  • “Οι σχέσεις μας δηλαδή οι παρέες μας οι κοινωνικές και για εστιατόρια και για αναψυχή και για ταβέρνες, να είναι με ανθρώπους που τηρούν τα πρωτόκολλα κι έχουν μεγάλη ατομική ευθύνη, ή είναι εμβολιασμένοι. Κι έτσι να φτιάξουμε αυθόρμητα και όχι με καταπίεση και κατασταλτικό τρόπο, μικρές ασφαλείς κοινωνικές ομάδες. Π.χ. εγώ έχω πει σε κάποιους που με καλούν για φαγητό, “δεν μπορώ να έρθω γιατί δεν τηρείς τα πρωτόκολλα ή εν πάση περιπτώσει είσαι λίγο απρόσεκτος και σε φοβάμαι” Αυτό το κάνω. Κι έτσι βοηθάς και τον άλλον να γίνεται πιο προσεκτικός”.

Τζανάκης: “Η επιδημία έχει τάσεις υποχώρησης – Ακόμα δεν έχουμε δει το αποτύπωμα του Πάσχα και της εστίασης”

Σύμφωνα με τα επιδημιολογικά μοντέλα του Πανεπιστημίου Κρήτης την τρέχουσα εβδομάδα θα φανεί το αποτύπωμα από την κινητικότητα του πληθυσμού το Πάσχα και την επόμενη εβδομάδα και από την εστίαση.

Η τάση πάντως είναι η αποκλιμάκωση, λέει ο καθηγητής, ο οποίος εκφράζει την αισιοδοξία ότι αυτή θα συνεχιστεί παρά την έναρξη νέων δραστηριοτήτων, εάν τηρηθούν σωστά τα πρωτόκολλα που έχει εκπονήσει η Επιτροπή των Εμπειρογνωμόνων του Υπουργείου Υγείας, όπως λέει:

“Εμείς αναμένουμε ομαλή αποκλιμάκωση των σκληρών δεικτών της πανδημίας. Ήδη είναι σαφές και στις κλίνες και στις ΜΕΘ και υπάρχει και μια πτώση 25% στον κινητό μέσο όρο των κρουσμάτων από το πρώτο δεκαήμερο του Απρίλη και μέχρι σήμερα. Και περιμένουμε αυτή η αποκλιμάκωση να συνεχιστεί, έστω με βραδύτερο ρυθμό λόγω της αύξησης των δραστηριοτήτων».

Οι άνω των 70 κατά μέσο όρο θάνατοι ασθενών που σημειώνονται αντικατοπτρίζουν την εικόνα της διασποράς πριν από 3 εβδομάδες και γι’ αυτό πάντα ο δείκτης αυτός μειώνεται τελευταίος, σημειώνει ο κ. Τζανάκης:

«Οι θάνατοι πάντα χρονοκαθυστερούν περίπου 3 εβδομάδες από τη στιγμή που θα πέσουν τα κρούσματα. Σε λίγο θα αρχίσει και η πτώση στους θανάτους. Αναμένουμε και τα πρωτόκολλα για τον τουρισμό επακριβώς τι θα γίνει, νομίζω ότι αν τα ακολουθήσουμε είμαι αισιόδοξος. Αρκεί να τα ακολουθήσουμε εξαρτάται πολύ κι από εμάς και από τους επιχειρηματίες. Είναι πολύ δύσκολη εξίσωση και οι επιστήμονες της Επιτροπής προσπαθούν πάντα με το μυαλό τους στην υγειονομική ασφάλεια να κάνουν το σωστό. Νομίζω τα έχουν πάει πολύ καλά”, καταλήγει ο ειδικός.

Πηγή: iatropedia.gr

Κατανάλωση νερού: τι μπορεί να προκαλέσει η έλλειψη του

Πλησιάζοντας πλέον το καλοκαίρι αλήθεια πόσα γνωρίζουμε για τα οφέλη της κατανάλωσης του νερού ;

Ας ξεκινήσουμε να δίνουμε στον ευατό μας τα στοιχεία που πρέπει για να τον διατηρήσουμε στην πιο υγιή κατάσταση του.Έρευνες έχουν δείξει πως οι άνθρωποι πρέπει να πίνουν στην καθημερινότητά τους περίπου 1,5 με 2 λίτρα νερό την ημέρα, προκειμένου να αποφύγουν τα συμπτώματα της αφυδάτωσης. Είναι γνωστό ότι το 50% του ανθρώπινου σώματος αποτελείται από νερό.

Οι ειδικοί συνιστούν να πίνουμε τακτικά υγρά και να αποφύγουμε την αίσθηση της δίψας- συγκεκριμένα να πίνουμε νερό της βρύσης, αλλά και μεταλλικό νερό και τσάι βοτάνων, χωρίς όμως προσθήκη ζάχαρης. Οταν νιώσουμε την αίσθηση της δίψας, σημαίνει ότι το σώμα μας έχει αρχίσει να αφυδατώνεται- γεγονός που συμβαίνει περισσότερο στους ηλικιωμένους, οι οποίοι δεν έχουν την αίσθηση αυτή μετά από κάποια ηλικία. Άρα το να γίνεται πολύ συχνά μέσα στην μέρα κατανάλωση νερού, ειδικότερα στις μεγαλύτερες ηλικίες καθορίζεται ως επιτακτική ανάγκη.

Έπιπρόσθετα μερικά συμπτώματα της αφυδάτωσης είναι ο πονοκέφαλος, το πρόβλημα συγκέντρωσης, τα σκούρα ουρά, το ξηρό δέρμα, η δυσκοιλιότητα, η ζάλη, η κόπωση και οι μυϊκές κράμπες. Πιο συγκεκριμένα, το αίσθημα της δίψας είναι ένα κλασσικό σύμβολο αφυδάτωσης και μας δείχνει ότι πρέπει επειγόντως να πιούμε νερό για να ενυδατωθούμε. Δεύτερον, ο πονοκέφαλος είναι απλώς αφυδάτωση επειδή το αίμα δεν είναι αρκετά αραιωμένο και στον εγκέφαλο μεταφέρεται λιγότερο οξυγόνο, έτσι καλό θα ήταν στην περίπτωση αυτή να μην παίρνουμε παυσίπονο αμέσως αλλά να πίνουμε ένα ποτήρι νερό ή ένα ζεστό φλιτζάνι τσάι από βότανα.

Οσον αφορά το πρόβλημα συγκέντρωσης, επειδή ο εγκέφαλος βασίζεται στα τρία τέταρτα από νερό, χωρίς να παίρνουμε τα απαραίτητα υγρά θα έχουμε και δυσκολίες συγκέντρωσης. Το ξηρό δέρμα εμφανίζεται όταν το σώμα μας έχει λίγη ποσότητα νερού και δεν έχει την κατάλληλη αποθήκη τροφοδοσίας ούτε καν για τα ζωτικά όργανα. Η δυσκοιλιότητα είναι ένα επίσης σημαντικό σύμπτωμα αφυδάτωσης διότι το έντερο δεν μπορεί να λειτουργήσει σωστά.

Τέλος, καλό θα ήταν έπειτα από μία προπόνηση ή και την απλή άθληση, όπως είναι το καθημερινό περπάτημα, εφόσον ιδρώνουμε και χάνουμε πολύτιμα μέταλλα που χρειάζεται το σώμα μας να τα αναπληρώνουμε άμεσα. Αυτά τα χαμένα υγρά και μέταλλα μπορούν εύκολα να αναπληρωθούν με κατανάλωση άφθονων υγρών και βοτάνων αλλά και σπιτικών χυμών και ροφημάτων γενικότερα.

Σίγουρα πάντως μέσω της κατανάλωσης του πολύτιμου νερού βοηθάμε το σώμα και το νου άμεσα, ιδιαίτερα όσο πλησιάζουν οι καλοκαιρινοί μήνες.