05.06 Παγκόσμια Μέρα Περιβάλλοντος :”Το κλίμα είναι το παν “. Ξανα-φανταζόμαστε, ξανα-δημιουργούμε, αποκαθιστούμε!

Η Παγκόσμια Μέρα Περιβάλλοντος γιορτάζεται κάθε χρόνο 5 Ιουνίου και αποτελεί κύρια εκδήλωση του ΟΗΕ για την ενημέρωση του κοινού σχετικά με τα περιβαλλοντικά θέματα που απασχολούν την ανθρωπότητα.

Σε τι βαθμό όμως ;

Στο Πανεπιστήμιο των Συρακουσών  στο Κολοράντο οργανώθηκε ομιλία για την κλιματική αλλαγή και δεν εμφανίστηκε ούτε ένας φοιτητής. Στην ερώτηση προς τον καθηγητή που το είχε οργανώσει γιατί συμβαίνει αυτό, είπε ότι οι μαθητές πιστεύουν δεν θέλουν να ακούσουν από μια εταιρεία για το κλίμα. Η επιχείρηση δεν έχει τίποτα αξιόπιστο να τους προσφέρει, είπε. Οι μαθητές θεώρησαν ότι δεν υπήρχε μια ξεκάθαρη και ασυνήθιστη προσπάθεια επίλυσης των δύο συντριπτικών προβλημάτων της εποχής μας – κλίμα και ισότητα – η επιχείρηση δεν ήταν πλέον σχετική.

Στο ίδιο επίπεδο αναφέρονται και δράσεις παγκοσμίου φήμης εταιριών όπου στην οικοδόμηση και γραφή για βιώσιμες επιχειρήσεις, ενδιαφέρονται για τα ίδια θέματα που ενδιαφέρονται οι μαθητές.Η δράση των εταιρειών για το κλίμα  απεικονίζεται στα λόγια του ποιητή μου Mark Scott ως  «ένα κλιματιστικό σε χαμηλά επίπεδα», δηλαδή ονομαστικό, αναποτελεσματικό, δύσκολο να χαλάσει το πρόβλημα. Οι ενέργειές των εταιριών  δεν θα καταλύσουν την ευρύτερη αλλαγή που ενδιαφέρεται ένας αυξανόμενος αριθμός ανθρώπων, ειδικά των νέων.

Το κλίμα αγγίζει ό, τι κάνουμε. Είναι το παν πρόβλημα.

Γίνονται κάποιες πολύ σημαντικές προσπάθειες  από πολύ μεγάλες επιχειρήσεις ,όπως :

Της Microsoft όπου ανακοίνωσε παλέψει ότι για τον αρνητικό άνθρακα έως το 2030. Η δήλωση όμως δεν ανέφερε μια ανάλογη ώθηση για τη νομοθεσία για το κλίμα,που αναμφισβήτητα θα ήταν η μόνη πραγματική πορεία προς μια συστημική λύση.

 Η Big Tech εξακολουθεί να αφιερώνει μόνο ένα ελαφρώς 4% των δραστηριοτήτων της, για την πολιτική για το κλίμα,

Ενώ διευθύνοντες σύμβουλοι του Fortune 500 είναι ηγέτες ενός νέου προοδευτικού επιχειρηματικού κινήματος που εκτιμά το περιβάλλον και τους εργαζομένους αλλά χωρίς να φέρουν να καταφέρουν να φερουν το θέμα προς ψήφιση. Η πραγματικότητα είναι ότι το κλίμα ωθεί τις επιχειρήσεις ως συνήθως – σε ολόκληρο το οικονομικό μας σύστημα – από όλες τις πλευρές.

Οι αλλαγές που συμβαίνουν δεν φοβίζουν τις επιχειρήσεις. Είναι μια χρυσή ευκαιρία να ανακαλύψουν εκ νέου την οικονομία στην οποία δραστηριοποιείται, να επαναπροσδιορίσει τα ζητήματα ζωτικού ενδιαφέροντος για τους τρέχοντες και τους μελλοντικούς πελάτες · και να σταθεροποιήσουν τόσο την κοινωνία όσο και το κλίμα – βασικά στοιχεία για να παραμείνουμε στην επιχείρηση για πάντα. 

https://hbr.org/search?term=auden%20schendler&search_type=search-all

Ξανα-φανταζόμαστε, ξανα-δημιουργούμε, αποκαθιστούμε!

«Αυτή είναι η δική μας στιγμή», συμπληρώνει το σύνθημα του εορτασμού, παρακινώντας όλους μας να αναλάβουμε δράση εδώ και τώρα για να κάνουμε τον κόσμο μας καλύτερο, να βγούμε μπροστά, να κάνουμε τον πλανήτη μας βιώσιμο και να αλλάξουμε πορεία.

Η φετινή Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος μπορεί να γίνει πράγματι η αφορμή «αναγέννησης», όπως ζητά ο ΟΗΕ για μικρους και μεγάλους .

Ο κόσμος βγαίνει από την περιπέτεια της πανδημίας, μία παγκόσμια συνθήκη που ανέτρεψε τα δεδομένα και υποχρέωσε τα πάντα, έστω προσωρινά, να «παγώσουν». Καθώς όμως η ζωή επανέρχεται στα «κανονικά» δεδομένα, είναι αξιοσημείωτο το γεγονός πως, πράγματι, μια σειρά θεωρήσεων έχει αλλάξει διά παντός. Τόσο η Ευρωπαϊκή Ένωση με την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία και το Green Deal όσο και ο ΟΗΕ με τους 17 στόχους για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη έχουν προχωρήσει σε αλλαγές που οι πολίτες άρχισαν να βλέπουν στην καθημερινότητά τους.

Έρευνες και μελέτες

Σε αυτή τη συγκυρία, καθοριστικό ρόλο παίζουν και οι επιστημονικές μελέτες που κάθε φορά καταδεικνύουν την κρισιμότητα της κατάστασης. Πρόσφατα, στο επιστημονικό περιοδικό Nature Climate Change, δημοσιεύθηκαν τα αποτελέσματα μεγάλης έρευνας σχετικά με τις επιπτώσεις της υπερθέρμανσης του πλανήτη. Η άνοδος της θερμοκρασίας στη Γη αποδεικνύεται πως ευθύνεται για περισσότερους από το ένα τρίτο των θανάτων από θερμότητα, από το 1991 έως το 2018! Μάλιστα, η επιστημονική ομάδα που διεξήγαγε τη μελέτη, επισημαίνει πως το στοιχείο αυτό αποτελεί μόνο ένα κομμάτι του συνολικού κόστους της αλλαγής του κλίματος: Ακόμη περισσότεροι άνθρωποι πεθαίνουν από άλλες ακραίες καιρικές συνθήκες που ενισχύονται από την υπερθέρμανση του πλανήτη, όπως καταιγίδες, πλημμύρες και ξηρασία – και οι αριθμοί θανάτων λόγω θερμότητας θα αυξηθούν εκθετικά με τις αυξανόμενες θερμοκρασίες.

Την ίδια στιγμή όμως, οι μελέτες επιβεβαιώνουν και τη στροφή των πολιτών σε θέματα περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης: Είναι διατεθειμένοι να πληρώνουν παραπάνω για συσκευασίες προϊόντων που θα είναι ανακυκλώσιμες, να επιβραβεύουν τις επιχειρήσεις που με τη λειτουργία τους σέβονται το περιβάλλον, αλλά και δηλώνουν πως αξιολογούν ως σημαντικότερο πρόβλημα της ανθρωπότητας την κλιματική αλλαγή.

Δράσεις για το περιβάλλον

Ο ιδιωτικός τομέας συντάσσεται σε αυτή την προσπάθεια στροφής προς την πράσινη οικονομία και σε πολλές περιπτώσεις πρωτοπορεί. Εταιρείες και βιομηχανίες αλλάζουν τον τρόπο λειτουργίας τους, θέτοντας το περιβάλλον σε προτεραιότητα και με συνεχείς δράσεις προχωρούν στη μείωση του περιβαλλοντικού τους αποτυπώματος, αλλά και στην εκπαίδευση του κοινού σε έναν νέο τρόπο σκέψης και πράξης. Τέτοιου είδους προγράμματα, δράσεις και επενδύσεις συμβάλλουν στη συνολική μετάβαση της κοινωνίας στις πράσινες λύσεις και ταυτόχρονα οριοθετούν το πλαίσιο της αλλαγής για το μέλλον. Διότι, όλοι πλέον έχουμε συνειδητοποιήσει ότι για να έχουμε ένα βιώσιμο μέλλον, όπου η κατάσταση θα βελτιώνεται διαρκώς, πρέπει να έχουμε πράσινη ανάπτυξη, πράσινη οικονομία, πράσινες επενδύσεις και πράσινη συνείδηση.

Για να μπορέσουμε σήμερα να γίνουμε η γενιά που θα φανταστεί ξανά, θα δημιουργήσει ξανά και θα αποκαταστήσει ξανά το περιβάλλον, τον πλανήτη:

Reimagine, recreate, restore – αυτή είναι η δική μας στιγμή!

You Might Also Like

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *